Становлення принципів оперного виконавства в контексті ґенези української вокальної школи

Автор(и)

  • ЄВДОКІЯ КОЛЕСНИК Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-5190-3144
  • АНАТОЛІЙ КОЧЕРГА Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0006-8071-4928

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(59).2023.295425

Ключові слова:

генеза європейської музичної культури, формування національних вокальних шкіл, становлення українського оперного виконавства, методологія підготовки оперного співака

Анотація

Розглянуто процес становлення основних принципів оперного виконавства сьогодення як феномену еволюційного розвитку української вокальної школи в умовах генези європейської музичної культури. Обґрунтовано актуальність пошуку інтегративних підходів до різних вокальних систем з можливістю їх поступового зближення й асиміляції. Окреслено необхідність творчого переосмислення українських традицій і зарубіжних новацій в аспекті їх органічного синтезу при підготовці оперного співака в реаліях сьогодення. Досліджено витоки і становлення базових основ вокального мистецтва з набуттям характерних ознак на різних етапах історичного розвитку європейської музичної культури. З’ясовано джерела формування національної вокальної школи; специфіка української традиції фольклорного, церковного та світського співу; їх відлуння та прояви у вітчизняних оперних творах. Проаналізовано процес формування української системи оперного виконавства зі встановленням певних етапів її розвитку й надбанням специфічних властивостей. Визначено концептуальні прийоми виховання оперного співака в контексті специфіки української вокальної школи. Приділено увагу знаковим аспектам методології викладання оперного співу, сформованим у творчій взаємодії вітчизняної та західноєвропейських вокальних систем. Виявлено особливості змістовного наповнення процесу формування професійних якостей оперного співака в умовах міжкультурних зв’язків українського та зарубіжного музичного театру. Спрогнозовано перспективи подальших наукових розвідок проблеми оптимізації національної та космополітичної складових у вокальній підготовці оперних виконавців

Посилання

Antoniuk, V. H., 2000. Kultura movy u spivi ta pryntsypy ukrainskoi vokalnoi orfoepii [The culture of language in singing and the principles of Ukrainian vocal orthography]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 5 (4), pp.38–47.

Antoniuk, V. H., 2001a. Istorychni ta etnokulturni dzherela ukrainskoho vokalnoho mystetstva. In: Ukrainska vokalna shkola: etnokulturolohichnyi aspekt: monohrafiia [Ukrainian vocal school: ethnocultural aspect: monograph]. 2nd ed. Kyiv: Ukrainska ideia, pp.8–42.

Antoniuk, V. H., 2001b. Ukrainska vokalna shkola: analiz polietnichnykh zasad ta mizhkulturnykh zv’iazkiv. In: Ukrainska vokalna shkola: etnokulturolohichnyi aspekt: monohrafiia [Ukrainian vocal school: ethnocultural aspect: monograph]. 2nd ed. Kyiv: Ukrainska ideia, pp.43–63.

Vostriakov, O. A., 2000. Suchasna praktyka pidhotovky opernykh spivakiv u systemi "Vuz-teatr" [Modern practice of training opera singers in the "University Theater" system]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 5 (4), pp.177–183.

Hnyd, B. P., 1997. Istorychni ta tvorchi zv’iazky ukrainskoi ta zarubizhnykh vokalnykh shkil. In: Istoriia vokalnoho mystetstva [History of vocal art]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, pp.145–310.

Hnyd, B. P., 2002. Ukrainska vokalna shkola v konteksti svitovoho vykonavskoho mystetstva. In: Vykonavski shkoly Ukrainy [Executive schools of Ukraine]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, pp.74–84.

Kolesnyk, Ye., 2022. Vykhovannia spivaka-aktora v konteksti ukrainskoi opernoi shkoly [Education of a singer-actor in the context of the Ukrainian opera school]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2 (55), pp.113–126.

Kornii, L., 2010. Ukrainska natsionalna drama XVII – pershoi polovyny XVIII stolittia yak predtecha natsionalnoho muzychno-dramatychnoho teatru [Ukrainian national drama of the 17th – first half of the 18th century as a forerunner of the national musical and dramatic theater]. Suchasnyi opernyi teatr i problemy operoznavstva, 89, pp.446–460.

Prystalov, I. K., 2004. Pro spetsyfiku ukrainskoi opernoi shkoly (na prykladi vykonavskopedahohichnoi diialnosti O. Myshuhy) [About the specifics of the Ukrainian opera school (using the example of O. Myshuga's performing and teaching activities)]. Naukovyi visnyk Odeskoi derzhavnoi muzychnoi akademii im. A. V. Nezhdanovoi, 5, pp.401–411.

Semenova, A. V., 2004. Pro problemy spetsyfiky formuvannia arstysta suchasnoho muzychnoho teatru [About the specific problems of the formation of a modern musical theater artist]. Naukovyi visnyk Odeskoi derzhavnoi muzychnoi akademii im. A. V. Nezhdanovoi, 5, pp.474–479.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Як цитувати

КОЛЕСНИК, Є., & КОЧЕРГА, А. (2023). Становлення принципів оперного виконавства в контексті ґенези української вокальної школи. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (2(59), 119–137. https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(59).2023.295425

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво