Психолого-фізіологічні детермінанти формування та прояву індивідуального виконавського стилю піаніста

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(59).2023.295422

Ключові слова:

індивідуальний виконавський стиль піаніста, темперамент піаніста, віртуозність, емоційна стійкість, артистизм, сценічні рухи

Анотація

Розглянуто сутність поняття «темперамент особистості» в контексті наукових теорій Гіппократа — Галена, А. Галлера, Г. Врісберга, С. Sigaud, Е. Кречмера, B. Мерліна, В. Небиліцина, І. Павлова та У. Шелдона. З’ясовано, що внутрішні процеси індивідуума залежать від вроджених рис означеного феномену, які віддзеркалюються у його зовнішній поведінці. Висвітлено специфіку впливу вроджених психолого-фізіологічних детермінант темпераменту піаніста на процеси формування та прояву його індивідуального виконавського стилю. Обґрунтовано положення, що засвідчують доцільність вивчення індивідуального виконавського стилю кожного піаніста як з позицій генезису, так і з позицій генетики, адже він залежить, перш за все, від вроджених, а не від набутих психологофізіологічних властивостей митця концертно-сценічної діяльності, які детермінують формування і прояв означеного феномену. Описано основні риси індивідуального виконавського стилю піаніста кожного типу темпераменту, формування та прояв яких «базується» на їх вроджених психолого-фізіологічних властивостях і тому відбувається за мінімальних затрат енергетично-часових ресурсів, а саме: віртуозність, емоційна стійкість до дії стресорів та врівноважений, але «яскраво-виражений» артистизм (за умови його підпорядкування емоційній сфері, а не інтелектуальній) — у піаніста-сангвініка; віртуозність та «яскраво-виражений» артистизм — у піаніста-холерика; емоційна стійкість до дії стресорів та інертно-врівноважений артистизм без ефектно-виражених комунікативних сценічних рухів навіть за умови їх підпорядкування емоційній сфері, а не інтелектуальній — у піаніста-флегматика. Доведено, що досягнення піаністами флегматичного та меланхолічного типів темпераменту «розсипчастого» виконання віртуозних творів та пасажів ускладнюється повільним перебігом у них як когнітивних, так і анатомо-фізіологічних процесів. Запропоновано перспективні напрями подальшого вивчення індивідуального виконавського стилю піаніста будь-якого типу темпераменту.

Посилання

Yerhiev, І. D., 2016. The artistic universe of a musician-instrumentalist of the late XX – early XXI century. Doctor in Art History. Thesis. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.

Katrych, O. T., 2000. Individual style of the musician-performer (theoretical and aesthetic aspects). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine.

Kopylova, S., 1999. Natsional'no-psikhologicheskii kompleks — yadro ispolnitel'skogo stilya. Styl muzychnoi tvorchosti: estetyka, teoriia, vykonavstvo: zbirka statei [National psychological complex — the core of the performing style]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 37, pp.257–264.

Merlin, V. S., 1980. Problemy integral'nogo issledovaniya individual'nosti cheloveka [Problems of integral research of human individuality]. Psikhologicheskii zhurnal, 1(1), pp.58–71.

Mil'shtein, Ya., 1983. Voprosy teorii i istorii ispolnitel'stva [Questions of the theory and history of performing]. Moskva: Sovetskii kompozitor.

Moskalenko, V. H., 2018. Pro indyvidualno-stylovi zasady muzychnoho avtorstva [About individual stylistic principles of musical authorship]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 123, pp.7–16.

Palii, A. A., 2010. Dyferentsialna psykholohiia [Differential psychology]. Kyiv: Akademvydav.

Sydorenko, O. Yu., 2018. Indyvidualnyi vykonavskyi styl v systemi ansamblevoho muzykuvannia (na prykladi kamernoi skrypkovoi sonaty). Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky.

Simonov, P. V., 1981. Emotsional'nyi mozg [The emotional brain]. Moskva: Nauka. Sykhlenko, Y. Yu., 2011. V. Horowitz's performing style in line with the development of the romantic tradition. Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv National I.P. Kotlyarevsky University of Arts.

Tkach, Yu. S., 2018. Indyvidualnyi vykonavskyi styl dyryhenta-horeimeistera yal predmet teoretychnoho doslidzhennia [Individual performance style of the conductor-choirmaster as a subject of theoretical research]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mustetstv, 3, pp.359– 366.

Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist muzykantiv: zmist, structura i metodyka formuvannia [Performing musicians reliability: content, structure and methods of forming]. Kyiv: DAKKiM.

Buss, A. and Plomin, R., 2015. Temperament. Early developing personality traits. London–New York: Psychology press.

Kanazawa, M., 2020. ABO Blood type and personality traits: evidence from large-scale surveys in japan with AI, [online]. Available at: <https://advance.sagepub.com/articles/preprint/ABO_Blood_Type_and_Personality_Traits_Evidence_from_Large-scale_Surveys_in_Japan/12410228/2> [accessed: 15 January 2023].

Kretschmer, E., 1918. Der sensitive Beziehungswahn. Ein Beitrag zur Paranoiafrage und zur Psychiatrischen Charakterlehre. Berlin: Springer.

Nuwer, R., 2011. You are what you bleed: in Japan and other east Asian countries some believe blood type dictates personality. Scientific american, February, [online]. Available at: https://blogs.scientificamerican.com/guest-blog/you-are-what-you-bleed-in-japan-and-other-eastasian-countries-some-believe-blood-type-dictates-personality/ [accessed: 20 February 2023].

Pavlov, I. P., 1941. Lectures on conditioned reflexes. Vol. 2. Conditioned reflexes and psychiatry. New York: International Publishers.

Rusalov, V., 2018. Functional systems theory and the activity-specific approach in psychological taxonomies. Royal Society, 373(1744), [online]. Available at: <https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rstb.2017.0166> [accessed: 02 February 2023]. https://doi.org/10.1098/rstb.2017.0166

Sigaud, C., 1904. La forme humaine. Paris: Maloine.

Sheldon, W. H., 1940. The varieties of human physique: An introduction to constitutional psychology. New York: Harper & Brothers.

Teplov, B. M. and Nebylitsyn, V. D., 1963. Experimental study of properties of the nervous system in man. Journal of Highest Nervous Activity, 13, pp. 789–797.

Scorsese, M., 2019. I Said Marvel Movies Aren’t Cinema. Let Me Explain, The New York Times, [online]. Available at: <https://www.nytimes.com/2019/11/04/opinion/martin-scorsesemarvel.html> [accessed: 06 April 2022].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво