Звуковий образ гітари в творчості Сабікаса

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(59).2023.295417

Ключові слова:

гітарна творчість Сабікаса, мистецтво фламенко, звуковий образ гітари, музичне мислення, технологія

Анотація

З’ясовано, що поняття звукового образу у музикознавчій літературі з’явилося на початку ХХ століття. Охарактеризовано означений феномен як сукупність звукових (мовних, музичних, шумових) елементів, що створюють за допомогою асоціацій в узагальненому вигляді уявлення про матеріальний об’єкт, явище, історичну подію, характер людини. Зазначено, що в сучасному музикознавстві поняття «звуковий образ інструменту» та «виконавський стиль» науковці вважають спорідненими, де означені поняття трактуються як індивідуальний стилістичний ракурс у відчутті виразних можливостей музичного інструменту: тембральних, динамічних, регістрових характеристик та пов’язаної з ними художньої семантики. Визначено, що підґрунтя звукового образу гітари Сабікаса було сформоване завдяки оточенню видатних представників фламенко — Р. Монтої, А. Чакона, М. де Уельви та інших, а в якості технологічного фундаменту був взятий метод А. Маріна. Висвітлено основні параметри звукового образу гітари Сабікаса, які ґрунтуються на інтонаційному словнику епохи Р. Монтої, а також композиторських, інтерпретаційних і технологічних новаторствах Сабікаса. З’ясовано, що композиторські новаторства Сабікаса полягали у застосуванні традиційних фальсетів в інших формах фламенко (Sevillanas, Zambra, Garrotín тощо), а також створенні композиції в формі теми з варіаціями на основі народних мелодій. Відзначено в інтерпретаційному аспекті віртуозність і чистоту інтонації нового зразку, темброве багатство гітарної фактури, використання штучних флажолетів і хроматичних гам під час виконання соло. Конкретизовано технологічні новації Сабікаса, які зосереджувалися на новаторстві в техніці аlzapúa, раціональності виконавської техніки маестро за допомогою відкритих струн та вдало підібраної аплікатури лівої руки. Встановлено, що звуковий образ гітари Сабікаса став орієнтиром для багатьох видатних музикантів наступного покоління — П. де Лусії, М. Санлукара, В. Аміго та інших. З’ясовано, що впродовж багатьох років мистецтво фламенко існувало в триєдності — гітара, танець, вокал. Визначено Р. Монтойя першим солістом-гітаристом, після якого саме Сабікас отримав нагоду (1959 р.) представити звуковий образ гітари фламенко для слухачів США під час сольного концерту в найпрестижнішому Нью-Йоркському залі «Town Hall». Доведено, що дискографія Сабікаса виявилася найбільшою серед гітаристів фламенко (близько 40 студійних альбомів), яку умовно можна поділити на сольні та ансамблеві записи.

Посилання

Asaf'ev, B., 1971. Muzykal'naya forma kak protsess [Musical form as a process]. B. 1–2. Leningrad: Muzyka.

Bezklubenko, S. D., 2010. Mystetstvo: terminy ta poniattia: entsyklopedychne vydannia: u 2 tomakh [Art: terms and concepts: encyclopedic edition: in 2 volumes]. Vol. 2. M–Ia. Kyiv: Instytut kulturolohii Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy.

Zherzdiev, O. V., 2011. Texture specificity in music for six-string (classical) solo guitar. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kharkiv National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky.

Ivannikov, T. P., 2018. Hitarne mystetstvo XX stolittia yak fenomen tvorchosti: monohrafiia [Guitar art of the 20th century as a phenomenon of creativity: a monograph]. Kamianets-Podilskyi: Zvoleiko D. H.

Kryhin, O., 2015. The universalism of Andres Segovia's work and its influence on the formation of the domestic guitar school. Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky.

Kuchma, N. A., 2021. The embodiment of the sound image of the piano in cycles of etudes by composers of the 19th and 20th centuries. Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv National University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky.

Moskalenko, V. H., 2012. Lektsii z muzychnoi interpretatsii: navchalnyi posibnyk [Lectures on musical interpretation: a study guide]. Kyiv: Kliaksa.

Moshak, Ye., 2014. Aktualni stylovi tendentsii suchasnoho hitarnoho vykonavstva [Actual stylistic trends of modern guitar performance]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky, teorii ta praktyky osvity, 40, pp.702–713.

Sukhlenko, I. Yu., 2010. "Zvuchashchii obraz" fortepiano Vladimira Gorovitsa ["Sounding Image" pianoforte by Vladimir Horowitz]. Traditsii i novatsii v vysshem arkhitekturnokhudozhestvennom obrazovanii, 1, pp.228−232.

Timoshenko, A., 2004. American musical experimentalism in the first half of the 20th century: ideas about sound, the concept of an instrument, composition (G. Cowell, J. Cage, L. Harrison). Ph.D. in Art History. Thesis. St. Petersburg State Conservatory N.A. Rimsky-Korsakov.

Goldman, A. L., 1990. Sabicas, 78, Gypsy Solo Guitarist Who Began Performing as a Boy. New York Times, Section D, pp.10.

Kurth, E., 1917. Grundlagen des linearen Kontrapunkts. Bern: Max Drechsel, 1917

Reyes, A. G., 2014. Sabicas, Brief reflections on genius, [online]. Available at: <https://web.archive.org/web/20110223115135/http://www.flamencoworld.com/artists/sabicas/sabicas.htm> [accessed: 22 December 2022].

Worms, C., 2008. Les fondateurs de la guitare flamenca soliste — Sabicas, [online]. Available at: <http://www.flamencoweb.fr/spip.php?article127&lang=fr> [accessed: 20 December 2022].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво