Макс Реґер та Україна в контексті музикознавчих досліджень та виконавської практики

Автор(и)

  • ОЛЕКСАНДР ПІРІЄВ Головна редакція музичних та мистецьких передач Радіо "Культура", Національна суспільна телерадіокомпанія України, Україна https://orcid.org/0000-0002-2084-2331
  • ВІРА СУМАРОКОВА Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-1495-5786

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(59).2023.295412

Ключові слова:

музика Макса Реґера, стиль, німецька та українська реґеріана

Анотація

Досліджено основні напрямки та підходи до вивчення спадщини видатного композитора, диригента, виконавця й педагога Макса Реґера, 150-річний ювілей якого Європа відсвяткувала 19 березня 2023 року. Встановлено істотний внесок німецького музикознавства у наукове освоєння спадщини Реґера, що дає можливість розширення уявлення про творчість композитора в інформативно-біографічному, теоретичному, музично-текстологічному та виконавському аспектах. Описано неоціненний вклад вдови Макса Реґера — Ельзи Реґер, яка видала автобіографію «Моє життя із та для Макса Реґера» задля поширення будь-якої можливої інформації про постать і творчість свого чоловіка. Зазначено, що за життя митця його вважали старомодним, а музику вбачали надскладною для розуміння. З’ясовано, що сучасні музикознавці вбачають унікальність постаті М. Реґера, яка проявляється у зібранні ним ключових досягнень німецької культури та здійснений внесок у консолідацію стильових тенденцій через постромантизм до неокласицизму. Зроблено спробу простежити вплив музики М. Реґера на стильову практику українських композиторів, однак вона, на жаль, не увінчалась успіхом через недостатність підтверджених фактів. Виявлено збіг у діяльності та пріоритетах М. Реґера та М. Скорика, аналогії з творчістю якого виникли в процесі дослідного пошуку, до яких віднесено: національну ідея «як головний чинник формування смислотворчих орієнтирів» і відношення композиторів до звукового матеріалу та його організації. Визначено активність у розвитку української реґеріани, яка відчувається, насамперед, в останні десятиліття. Введено у науковий обіг інформацію про новітні дослідження та інтерпретаційні підходи до виконання музики М. Реґера у зв’язку з його 150-річним ювілеєм. Доведено, що зміна вектору європейської виконавської практики на межі ХХ – ХХІ століть у бік збільшення питомої ваги виконання інтелектуальної музики визначила творчість М. Реґера як складову музичної культури та парадигму впливу композитора вже на сучасне виконавство у світі як процес. Розглянуто постать М. Реґера, як таку, що перегукується з його знаменитим попередником Й. С. Бахом. Зроблено висновок щодо музики Реґера, яка переживає період ренесансу, демонструє свій масштаб, емоційний та творчий потенціал, однак все ще залишається недооціненою в Україні.

Посилання

Kyianovska, L., 1998. Myroslav Skoryk: tvorchyi portret kompozytora v dzerkali epokhy [Myroslav Skoryk: a creative portrait of the composer in the mirror of the era]. Lviv: Spolom.

Kopytsia, M., 2000. Tvorchist M. Skoryka v dzerkali suchasnosti [Creativity of M. Skoryk in the mirror of modernity]. Naukovyi visnyk NMAU imeni P. I. Chaikovskoho, 10 (Myroslav Skoryk: zbirnyk naukovykh prats, prysviachenyi 60-richchiu vid dnia narodzhennia M. M. Skoryka), pp.9 –14.

Melnyk, L., 2004. Neo-baroque trends in the music of the 20th century. Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Onishchuk, N., 2014. Suites for viola solo by Max Reger in the context of the development of stylistic trends in musical art of the late 19th and early 20th centuries. Kyiv.

Palshkov, B., 2013. Maks Reger i ego tri syuity dlya al'ta solo (voprosy interpretatsii vtoroi syuity re-mazhor). Ozvuchennoe metodicheskoe posobie dlya studentov konservatorii [Max Reger and his three suites for viola solo (questions of interpretation of the second suite in D major). Voiced methodological guide for students of the conservatory]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. 101, pp.162–177.

Piriiev, O., 2021. The stylistic evolution of the chamber-instrumental creativity of Max Reger. Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Savaitan, O., 2018. The piano work of Max Reger in the context of the ideas of the art of Austro-German late romanticism. Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Shvets, N., 2001. Deiaki problemy piznoho kompozytorskoho styliu [Some problems of the late compositional style]. Pytannia styliu i formy v muzytsi: naukovi zbirky Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii im. M. V. Lysenka, IV, pp.5–21.

Cadenbach, R., 1991. Max Reger und sein Zeit. Regensburg: Laaber-Verlag Verlag.

Popp, S. und Schaarwächter, J., 2010. Max Reger und die Musikstadt Leipzig. Bd. XXI. Stuttgart: Steiner.

Popp, S., 1982. Max Reger. Briefe an Karl Straube. Stuttgart: Carus.

Popp, S., 1986. Max Reger. Briefe an Fritz Stein. Stuttgart: Carus.

Reger, E., 1931. Mein leben mit und fur Max Reger. Erinnerungen Reger. Leizig: Hase & Koehler.

Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts, 1978–1988. Bd. І-VIIІ. Stuttgart: Carus.

Wirth, H., 1974. Der Einfluss von Johann Sebastian Bach auf Max Regers Schaffen. Wiesbaden: Breitkopf & Härtel.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво