Психологічна готовність піаніста до концертно-сценічної діяльності як основа його виконавської стабільності
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(58).2023.284760Ключові слова:
концертно-сценічна діяльність, піаніст, психологічна готовність, психологічна стійкість, художній образ музичного твору, творчо-інтерпретаційний потенціал, виконавська стабільність, виконавська навичкаАнотація
Розглянуто проблему підготовки піаніста до прилюдної інтерпретації музичних творів в контексті формування та прояву його виконавської стабільності. Проаналізовано зміст поняття «психологічна готовність піаніста до концертно-сценічної діяльності» з позицій різних галузей науки. З’ясовано, що означений феномен виступає основою виконавської стабільності піаніста. Наголошено на взаємозалежності психологічної готовності піаніста до концертно-сценічної діяльності і якісної підготовки ним концертної програми. Уточнено роль синергійності їх дії у мобілізації творчого потенціалу піаніста для чіткої побудови в уяві програми техніко-тактичної інтерпретації музичних творів та для успішної її реалізації безпомилковим відтворенням виконавських навичок в умовах впливу внутрішніх чи зовнішніх стресорів на перебіг означеного процесу. Охарактеризовано творчоінтерпретаційний потенціал піаніста з позицій консолідації його психолого-фізіологічних ресурсів, спрямованих на досягнення виконавської стабільності у концертно-сценічній діяльності. Встановлено, що навіть фрагментарне усвідомлення піаністом умов майбутнього концертно-сценічного виступу з урахуванням перспективи реалізації власного творчо-інтерпретаційного потенціалу відіграє важливу роль у підсиленні особистісної мотивації до цілеспрямованого формування психологічної стійкості як складової його виконавської стабільності. Описано специфіку зростання творчо-інтерпретаційного потенціалу піаніста, який детермінується активізацією його інтелектуально-образної сфери, спрямованої на уявне «передбачення» стресорів майбутнього концертно-сценічного виступу і на формування психологічної стійкості до їх негативної дії. Визначено вроджені і набуті властивості психологічної стійкості піаніста, які проявляється у здатності до уникнення/нівелювання негативного впливу стресорів на успішність перебігу виконавського процесу, а також у спроможності мобілізації творчо-інтерпретаційного потенціалу для сенсорно-моторної витримки або чинення опору діючим стресорам. Доведено, що функціонування психологічної стійкості піаніста в умовах дії стресорів концертно-сценічної діяльності уможливлюється взаємодією його когнітивних процесів з емоційно-вольовими станами, синергійність дії яких надає змогу досягати бажаного результату без включення резервних сил організму
Посилання
Bochkarev, L. L., 1989. Psychological mechanisms of musical experience. Doctor of Psychology. Thesis. Kyiv State University of the T. G. Shevchenko.
Bulhakova, O. Yu., 2019. Psychological readiness of students for social interaction. Doctor of Psychology. Thesis. State institution "Southern Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinskyi".
Gofman, I., 1961. Fortep'yannaya igra. Otvety na voprosy o fortep'yannoi igre [Piano game. Answers to questions about piano playing]. Translated from English by G. A. Pavlov. Moscow: Muzgiz.
Humeniuk, O. Ye., 2002. Psykholohiia Ya-kontseptsii: monohrafiia [Psychology of self-concept: monograph]. Ternopil: Ekonomichna dumka.
Kozlovskyi, Yu. M., 2012. Modeliuvannia naukovoi diialnosti vyshchoho navchalnoho zakladu: teoretyko-metodolohichnyi aspekt: monohrafiia [Modeling of scientific activity of a higher educational institution: theoretical and methodological aspect: monograph]. Lviv: SPOLOM.
Lytvynchuk, M. Yu., 2018. Formation of psychological readiness of future border guards to make decisions in crisis situations. Ph.D. in Psychology. Thesis. H. S. Kostyuk Institute of Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine.
Cherkashin, A. I., 1995. Formation of emotional stability of a fire protection specialist to the impact of stress factors of increased intensity. Ph.D. in Psychology. Thesis. Kharkiv University of Internal Affairs of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine.
Shipilova, E. V., 2007. Formation of psychological readiness of students-psychologists for professional activity. Ph.D. in Psychology. Thesis. Academy for advanced training and retraining of educators.
Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist muzykantiv: zmist, struktura i metodyka formuvannia: monohrafiia [Performance reliability of musicians: content, structure and method of formation: monograph]. Kyiv: DAKKKiM.
Yunyk, D. H., 2022. Strukturno-funktsionalna model vykonavskoi nadiinosti muzykantiv u kontsertno-stsenichnii diialnosti [Structural and functional model of performance reliability of musicians in concert and stage activities]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii imeni P. I. Chaikovskoho, 3–4(56–57), pp.71–96.
Yunyk, I. D., 2022. Brend naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka vyshu: monohrafiia [University professor’s brand: monograph]. Kam’ianets-Podilskyi: Aksioma.
Yunyk, T. I., 1996. The vocal performance creativity. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. The P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.
Yan, I., 2021. Vykonavska stabilnist pianistiv yak mystetstvoznavskyi fenomen [Performance stability of pianists as an art history phenomenon]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(50), pp.91–105.
Yao, Tsziali, 2022. Hotovnist studentiv-vokalistiv do stsenichnoi diialnosti u konteksti teorii psykholohichnoho stresu [The readiness of vocal students for stage activities in the context of the theory of psychological stress]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 14: Teoriia ta metodyka mystetskoi osvity, 28, pp.130–137.
Buck, R., 1991. Motivation, emotion and cognition: A developmental-interactionist view. In: K. T. Strongman, ed. International Review of Studies of Emotion. Vol. 1. Chichester, Surrey: John Wiley & Sons, Inc., pp.134–151.
Chen, C.-F. and Chen, C.-T., 2014. The effect of higher education brand images on satisfaction and lifetime value from students’ viewpoint. Anthropologist, 17(1), pp.137–145.
Dracinschi, M. C., 2012. Values and beliefs in social and emotional education. IJGE: International Journal of Global Education, 1(3), pp.21–43.
Frijda, N. H., 2009. The emotions. Cambridge: Cambridge University Press.
Ginsberg, M. B. and Wlodkowski, R. J., 2009. Diversity and motivation. Culturally responsive teaching in college. 2nd ed. San Francisco: Jossey-Bass.
Lazarus, R. S. and Cohen-Charash, Y., 2001. Discrete emotions in organizational life. Emotions at work: Theory, research and applications for management, 4584, pp.45–85