Тенденції сольного вокального виконавства в українських духовних концертах доби класицизму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(58).2023.284759

Ключові слова:

українська духовна музика, друга половина ХVІІІ століття, доба класицизму, хоровий концерт, сольне вокальне виконавство, сольні партії

Анотація

Проаналізовано комплекс питань, пов’язаних із виникненням і проявами феномену сольного вокального виконавства в хорових концертах українських композиторів доби класицизму. Досліджено витоки сольного вокального виконавства, яке виникло на перетині двох стилеутворюючих констант — давньої церковної монодії, яка в окремих гімнографічних жанрах сягнула надзвичайно розвинених мелодичних проявів, та музики світського спрямування, пов’язаної з тогочасним італійським оперним мистецтвом, яке на рубежі ХVІ– ХVІІ століть називали новою монодією. Визначено мету дослідження, яка передбачала вивчення проявів сольного вокального виконавства в українських духовних концертах другої половини ХVІІІ століття як цілісної традиції, що ґрунтується на досягненнях європейського музичного мистецтва і відображає основи національної ментальності. Застосовано методи історизму і компаративного аналізу, що надають підстави для: виявлення початкових імпульсів, які спричинили виникнення феномену сольного вокального виконавства в українській духовній музиці доби класицизму; вивчення подальших шляхів розвитку цієї практики у творчості найвідоміших представників вказаного напрямку. Доведено еволюцію ставлення композиторів до сольних вокальних побудов під впливом процесів індивідуалізації музичного мислення. Зазначено, що виразна мелодика сольних вокальних побудов, поступово набуваючи індивідуальних рис, перетворювалася на одну з найважливіших ознак композиторської манери кожного з українських авторів духовних творів. Зроблено висновок про збагачення стилістики духовних піснеспівів, про значення музики світського спрямування та фахової підготовки виконавців сольних партій у хорових концертах доби класицизму

Біографія автора

Тетяна Петришина, Львівсьа національна музична академія імені М. В. Лисенка

аспірантка кафедри історії музики

Посилання

Berezovskyi, M., 2018. Vidnaideni khorovi kontserty. Vypusk "A". Kontserty chotyryholosni: navchalno-metodychnyi posibnyk [Choir concerts found. Issue "A". Four-part concertos: a teaching and methodical guide]. Kyiv: Vydavnychyi dim «Komora».

Husarchuk, T., 2017. Artemii Vedel: postat myttsia u konteksti epokh: monohrafiia [Artemiy Vedel: the figure of the artist in the context of the epochs: a monograph]. Nizhyn: M. M. Lysenko.

Kornii, L., 1998. Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music]. P. 2 : Druha polovyna KhVIII stolittia. Kyiv–Kharkiv–Niu-Iork: Vydavnytstvo M. P. Kots.

Kutasevych, A. V., 2015. Stylistic differentiation of the spiritual and musical heritage of Stepan Degtyarev and Artem Vedel: the question of the authorship of works of controversial attribution. Ph.D. in Art History. Thesis. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Shumilina, O. A., 2020. Postat Maksyma Berezovskoho: vidome i nevidome [The figure of Maxim Berezovsky: known and unknown]. Kalofoniia: naukovyi zbirnyk z istorii tserkovnoi monodii ta hymnohrafii, 10, pp.66–75.

Shumilina, O., 2019. Pro khorovyi kontsert «Ne otverzhy mene vo vremia starosty» Andriia Rachynskoho [About the choral concert "Don't open me up during the age of old age" by Andriy Rachynskyi]. Naukovi zbirky LNMA imeni M. V. Lysenka. Vypusk 44: Muzykoznavchyi universum, 44, pp.5–18.

Yurchenko, M., 1995. Nevidomyi kontsert Maksyma Berezovskoho [Unknown concert of Maxim Berezovsky]. Muzyka, 5, pp.18–21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-28

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво