Органні транскрипції: проблеми формоутворення у процесі концертно-сценічної інтерпретації
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(58).2023.284758Ключові слова:
орган, органна транскрипція, виконавець та композитор, принципи формоутворення органної транскрипції, образ музичного твору, фактура, регістрування, педальна клавіатураАнотація
Проаналізовано в українській фаховій науковій літературі проблематику формоутворення транскрипцій для різних музичних інструментів, зокрема для органу. Актуалізовано специфіку сучасної світової концертної практики, яка вимагає від музикантів різних фахів володіння вмінням адаптувати окремі твори для їх виконання на іншому інструменті, що є невід’ємною складовою виконавської практики органістів. Виявлено історичне коріння практики складання транскрипцій. Доведено потребу органістів у цілеспрямованій їх підготовці до означеного виду творчості. Окреслено шляхи взаємодії органіста з авторським текстом при складанні транскрипції. Визначено основи для перекладань музичних творів та їх концертно-сценічної інтерпретації на інших інструментах. Висвітлено послідовність етапів роботи, а також компетенції, необхідні для здійснення художньо переконливих перекладань музичних творів для інтерпретації на інших інструментах, які відповідають авторському задуму. Описано специфіку роботи над особливостями фактури, регіструванням під час створення педальної партії. Розкрито чинники, що впливають на якість укладання транскрипції. Наголошено на нагальній необхідності вивчення основних принципів формоутворення органних транскрипцій як самостійного виду творчості сучасного органіста. Визначено перспективні напрями подальших досліджень проблеми формоутворення органних транскрипцій у процесі концертно-сценічної інтерпретації. Використано наступні методи у процесі дослідження обраної тематики: історичний (для вивчення витоків та особливостей функціонування практики транскрипції), аналітичний (для усвідомлення особливостей музичних творів та їх відповідності специфіці органу як музичного інструмента), теоретичний (для узагальнення і систематизації висновків власної тривалої практичної роботи над створенням органних транскрипцій).
Завантаження
Посилання
Bulybenko, G. V., 2012. Organnaya transkriptsiya kamernykh proizvedenii: uchebno-metodicheskoe posobie [Organ transcription of chamber works: a teaching aid]. Kiev: Natsional'naya muzykal'naya akademiya Ukrainy im. P. I. Chaikovskogo.
Vvedenskii, B. A., ed., 1953. Entsiklopedicheskii slovar' v 3-kh tomakh [Encyclopedic dictionary in 3 volumes]. Vol. ІІ. Moskva: Gosudarstvennoe nauchnoe izdatel'stvo "Bol'shaya Sovetskaya Entsiklopediya".
Davydov, N., 1989. Metodika perelozhenii instrumental'nykh proizvedenii dlya bayana [Technique of arrangements of instrumental works for button accordion]. Moskva: Muzyka.
Druskin, M., 1982. Iogann Sebast'yan Bakh [Johann Sebastian Bach]. Moskva: Muzyka.
Livanova, T., 1983. Istoriya zapadnoevropeiskoi muzyki do 1789 goda: uchebnik [History of Western European music before 1789: a textbook.]. In 2 vol. Vol. 1. Po XVIII vek. 2nd ed. Moskva: Muzyka.
Taranov, G., 1939. Kurs chteniya partitur [Score Reading Course]. Moskva–Leningrad: Iskusstvo.
Tytenko, D., 2008. Evoliutsiia klavishnykh muzychnykh instrumentiv naprykintsi XVII-XVIII st. [The evolution of keyboard musical instruments at the end of the XVII-XVIII centuries]. In: Traditional music-making of Ukrainians in the European space: Materials of the 3rd International Scientific and Practical Conference, Kyiv, Ukraine, October 11-12, 2007. Kyiv: DAKKiM, pp.132–140.
Shabaltina, S., 2008. Avtorskie ukazaniya i ispolnitel'skaya svoboda v muzyke Barokko i sovremennosti [Author's instructions and performing freedom in Baroque and modern music]. Naukovyi visnyk NMAU imeni P. I. Chaikovskoho, 72, pp.192–200.
Shadrina-Lychak, O. V., 2009. Heneral-bas, abo mystetstvo akompanementu: do problemy vykonannia ansamblevoi muzyky barokovoi doby [General bass, or the art of accompaniment: to the problem of performing ensemble music of the Baroque era]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 88(p. I), pp.107–116.
Klinda, F., 1983. Organová interpretácia. Opus: Bratislava.
Schmieder, W., 1971. Thematisch-systematisches Verzeichnis der musikalischen Werke von Johann Sebastian Bach (Bach-Werke-Verzeichnis, BWV). Leipzig: Breitkopf & Härtel.
Lambert, M. de Saint, 1974. Nouveau traité de l’accompagnement du Clavecin, de l’Orgue et des autres instruments. Paris: Christophe Ballard.
Christense, J. B., 2002. 18th Century Continuo Playing. A Historical Guide to the Basics. Kassel: Bärenreiter
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

