«Простір літератури» Моріса Бланшо в контексті культурологічного осягнення художнього простору
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(58).2023.284756Ключові слова:
культура, художній простір, творчість, простір літератури, Моріс Бланшо, митецьАнотація
Здійснено теоретичний аналіз культури в контексті діяльнісного її виміру. Акцентовано увагу на культурологічному осягненні сутнісного змісту категорій — художній простір; художня діяльність; творчість як акт творення; митець як окремішня самодостатня особистість у процесі народження та втілення мистецького твору. Репрезентовано зміст та функції художньої творчості як форми людської активності, способу буття людини в світі, її самоствердження і саморозвитку, засобу існування особистості, що зумовлені специфікою художнього світобачення, результатом чого є творення суб’єктом самого себе. З’ясовано, що художня творчість забезпечує утвердження людини в світі як цілісної особистості, а також вільний вияв її творчості за законами краси на шляху перетворення власного життя. Розглянуто сутність художньої культури як типу культури, що виражає картину світу суб’єкта і систему його соціокультурних орієнтації, а також надає можливість зрозуміти його трансформацію й історичну соціодинаміку як самодостатньої складової культурного простору та системи новітнього теоретизування. Підкреслено, що постмодерний світ наукового осмислення творчості засяяв безліччю різноманітних теоретичних барв, увібравши увесь комплекс концептуального теоретизування творчості. Описано європейські наукові течії та концепції, які впродовж ХХ століття презентували оновлені й змістовніші теоретичні рефлексії творчості. Доведено, що становлення міждисциплінарного та культурологічного підходу до художнього буття людства знаходить своє яскраве відображення не лише в чисто теоретичних працях. Наголошено на тому, що книга французького культуролога, філософа, письменника Моріса Бланшо (Maurice Blanchot) «Простір літератури» у перекладі Леоніда Кононовича, якраз і забезпечує цілісність і гармонійність культурологічного теоретизування творчості як виду культурної діяльності, надаючи нашим скромним рефлексіям завершеного змістовно-концептуального наповнення.
Завантаження
Посилання
Berdyaev, N. A., 1947. Opyt eskhatologicheskoi metafiziki (tvorchestvo i ob"ektivatsiya) [Experience of eschatological metaphysics (creativity and objectification)]. Parizh: YMCA-Press.
Blansho, M., 2007. Prostir literatury. Ese [The space of literature. Essay.]. Translated from French by L. Kononovycha. Lviv: Kalvariia.
Bystritskii, E. K., 1992. Fenomen lichnosti: mirovozzrenie, kul'tura, bytie [The phenomenon of personality: worldview, culture, being]. Kyiv: Naukova dumka.
Benoit Vincent, 2008. L’Anonyme. Maurice Blanchot. Saint-Cur sur Loire: Publie.net.
Christophe Bident, 1998. Maurice Blanchot. Partenaire Invisibile. Seyssel: Champ Vallon.
Manola Antonioli, 1999. Maurice Blanchot. Fiiction et theorie. Paris: Kime.
Marlene Zarader, 2000. Letre et le neutre, a partir de Maurice Blanchot. Paria: Verdier.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.

