Пластична стилістика «Танго диявола» в опері Альфреда Шнітке «Історія Доктора Йогана Фауста»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.270019

Ключові слова:

Альфред Шнітке, опера «Історія доктора Йоганна Фауста», «Танго Диявола», режисерські інтерпретації, пластична стилістика

Анотація

Розглянуто концептуальні підходи до пластичної стилістики «Танго Диявола» в опері А. Шнітке «Історія доктора Йоганна Фауста» крізь призму постмодерністської естетики. Обумовлено проблему фаустівського вибору в сучасному суспільстві на тлі соціокультурних викликів сьогодення. З’ясовано характерні ознаки музичної драматургії обраної сцени, визначено специфіку її пластичного вирішення в контексті композиторського задуму. Встановлено концепт стилістичного вирішення танцювальної сцени «Танго Диявола» крізь призму драматургічного, музикознавчого й театрознавчого аспектів проблеми фаустівського вибору. Здійснено огляд еволюційних трактувань образу Фауста, їх відповідність естетичним концепціям певних історичних епох, які презентують своєрідне замкнене коло від ХVI століття до сьогодення. Проведено аналіз трактування образів Фауста і диявола в кантаті і опері А. Шнітке «Історія доктора Йоганна Фауста», що дозволив визначити їх видозміни. З’ясовано причини обрання композитором «народного» Фауста за книгою Й. Шпіса з протиріччями в його силі і слабкості на відміну від   ідеалізовано-піднесеного вченого за Й. Гете. Визначено поштовх до трактування образу Фауста як глибоко-трагічної фігури, яка осягнула жахіття хибного вибору між Вічним і тлінним. Диференційовано три іпостасі образу диявола з різними місіями та відповідним тембральним забарвленням партій: Мефістофель — солодкоголосий спокусник (контратенор), Мефістофелла — жорстокий каратель (контральто), Люцифер — диявол жахливий (хор). Доведено, що особливості музичної драматургії «Танго Диявола» в опері А. Шнітке потребують глибокого синтезування традиційних та інноваційних засобів сценічної виразності з їх активною взаємодією та синкретичною спрямованістю, відповідними полістилістиці композиторського методу. Спрогнозовано перспективи подальших розвідок режисерських інтерпретацій проблеми фаустівського вибору в контексті нової парадигми художньої культури і мистецтва.

Біографії авторів

Олена Касьянова, Національна музична академія України імені П.І.Чайковського

Заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор кафедри оперної підготовки та музичної режисури Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського

Андрій Савчук, Національна музична академія України імені П.І.Чайковського

Заслужений діяч мистецтв України, в. о. професора кафедри хорового диригування, Національна музична академія України імені П.І.Чайковського

Посилання

Bevz, S., 2003. «Istoriya doktora Ioganna Fausta» A. Shnitke: ot kantaty k opere. In: Al'fredu Shnitke posvyashchaetsya: iz sobranii «Shnitke-Tsentra» [Dedicated to Alfred Schnita: From the collections of the "Schnitka Center"]. Moskva: Kompozitor, pp.88–117.

Zhirmunskii, V. ed., 1978. Legenda o doktore Fauste [The Legend of Doctor Faust]. Moskva: Nauka.

Ivashkin, A. ed., 2018. Dobro i zlo. D'yavol. Problema Fausta. In: A. Ivashkin, ed. Besedy s Al'fredom Shnitke [Conversations with Alfred Schnittke]. Moskva: ID «Klassika XXI», pp.136–148.

Kasianova, O., 2022. Plastychne vyrishennia obrazu holovnoi heroini v operi Zh. Bize «Karmen» [Plastic solution of the image of the main character in J. Bizet's opera "Carmen"]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(54), pp.105–118.

Kovalevskii, G. V., 2006. Faust myth in the work of Alfred Schnita. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Nizhny Novgorod State Conservatory (Academy) named after M. I. Glinka.

Kolpetskaya, O. Yu. and Skrebkova, K. Yu., 2015. «Strasti po greshniku»: kantata Al'freda Shnitke «Istoriya doktora Ioganna Fausta» ["Passion for a Sinner": Alfred Schnittke's cantata "The Story of Dr. Johann Faust"]. ScienceTime, 9(21), pp.137–143.

Mann, T., 2007. Doktor Faustus [Dr. Faustus]. Moskva: AST.

Kholopova, V. N., 2020. Kompozitor Al'fred Shnitke: monografiya [Composer Alfred Schnittke: monograph]. 4th ed. Sankt-Peterburg: Planeta muzyki.

Chigareva, E. I., 2012. Khudozhestvennyi mir Al'freda Shnitke: ocherki [The art world of Alfred Schnita: essays]. Sankt-Peterburg: Kompozitor.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-16

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво