Виховання співака-актора в контексті української оперної школи
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.266551Ключові слова:
українська національна оперна школа, вокальна система, співак-актор, італійські вокальні традиції, вокальна технікаАнотація
Розглянуто процес формування української національної оперної школи, встановлення її основоположних засад у контексті спадкоємної діяльності кількох поколінь педагогів з вокалу. Обґрунтовано необхідність підготовки універсального оперного співака з вільним володінням вокальною технікою виконання українського та зарубіжного репертуару мовою оригіналу. Визначено специфіку підготовки співака-актора оперного жанру в контексті інтегративної взаємодії вітчизняної і зарубіжних вокальних систем. Обрано алгоритм означеного дослідження, що полягає у з’ясуванні передумов та джерел формування української національної оперної школи; в аналізі становлення її основоположних засад крізь призму діяльності видатних педагогів; у визначенні концепту підготовки оперних співаків у реаліях сьогодення. Виявлено передумови формування вітчизняної професійної вокальної освіти, що полягають у педагогічній діяльності музичних класів при Київському відділі Російського музичного товариства (реформованих у Київське музичне училище), музичнодраматичної школи М. Лисенка (реорганізованої в Музично-драматичний інститут ім. М. Лисенка), які заклали підґрунтя оперної підготовки співаків у Київській консерваторії. З’ясовано, що українська національна оперна школа була сформована на основі органічного синтезу вітчизняного церковного і народного співу та творчо переосмислених різних європейських вокальних систем. Здійснено аналіз становлення української оперної школи. Доведено, що в її основі закладено переважно італійську вокальну традицію, розвинену на вітчизняному ґрунті О. Муравйовою за участю О. Філіппі-Мішуги. Обґрунтовано концепт підготовки співака-актора в контексті сучасних надбань української оперної школи, який передбачає інтеграцію різних засобів виразності при створенні цілісного вокальносценічного образу персонажа. Спрогнозовано перспективи подальших розвідок в аспекті інтегрування прийомів різних вокальних систем з їх поступовим зближенням та асиміляцією.
Завантаження
Посилання
Akrytova, E. O., 1990a. Profesor O. O. Muraviova. In: Vykonavski shkoly vyshchykh uchbovykh zakladiv Ukrainy [Profesor O. O. Muraviova]. Kyiv: Kyivska derzhavna konservatoriia imeni P. I. Chaikovskoho, pp.78–85.
Akrytova, E. O., 1990b. Tvorchyi shliakh i pedahohichnyi metod profesora Zakharchenko N. Y. In: Vykonavski shkoly vyshchykh uchbovykh zakladiv Ukrainy [The creative path and pedagogical method of Professor Zakharchenko N. Y.]. Kyiv: Kyivska derzhavna konservatoriia imeni P. I. Chaikovskoho, pp.90–98.
Antoniuk, V. H., 2001. Ukrainska vokalna shkola: etnokultorolohichnyi aspekt: monohrafiia [Ukrainian vocal school: ethnocultural aspect: monograph]. 2nd ed. Kyiv: Ukrainska ideia.
Hnyd, B. P., 1997. Istoriia vokalnoho mystetstva: pidruchnyk [History of vocal art: a textbook]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.
Hnyd, B. P., 2002. Vykonavski shkoly Ukrainy. Kafedra solnoho spivu NMAU im. P. I. Chaikovskoho (1971–2001) [Executive schools of Ukraine. The department of solo singing of the National State University named after P. I. Tchaikovsky (1971–2001)]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.
Kasianova, O. V., 2016. Osoblyvosti plastychno-khoreohrafichnoi pidhotovky spivakaaktora opernoho zhanru [Peculiarities of plastic and choreographic training of a singer-actor of the opera genre]. Kyivske muzykoznavstvo: kulturolohiia i mystetstvoznavstvo, 51, pp.52–62.
Kolesnyk, Ye. V., 2020. Tsilisnist vokalno-stsenichnoho obrazu Kateryny Izmailovoi v odnoimennii operi Dmytra Shostakovycha [The integrity of the vocal and stage image of Kateryna Izmailova in the opera of the same name by Dmytro Shostakovich]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.7–17.
Mykhailova, T., 1970. Vykhovannia spivakiv u Kyivskii konservatorii [Education of singers at the Kyiv Conservatory. Chronological review from 1863 to 1963]. Khronolohichnyi ohliad z 1863 po 1963 rik. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Palamarenko, A. N., 2020. Emotsiino-smyslovi aktsenty vyraznosti stsenichnoho movlennia v ukrainskii operi [Emotional and meaningful accents of the expressiveness of stage speech in Ukrainian opera]. In: Current problems of musical theater in the context of socio-cultural challenges of the present: materials of the International Scientific and Practical Conference Kyiv, March 2–3 2020. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, pp.139–146.
Filipenko, H. I. ed., 1984. Olena Muraviova. Spohady. Materialy [Olena Muravyova. Memoirs. Materials]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.