Виховання співака-актора в контексті української оперної школи
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.266551Ключові слова:
українська національна оперна школа, вокальна система, співак-актор, італійські вокальні традиції, вокальна технікаАнотація
Розглянуто процес формування української національної оперної школи, встановлення її основоположних засад у контексті спадкоємної діяльності кількох поколінь педагогів з вокалу. Обґрунтовано необхідність підготовки універсального оперного співака з вільним володінням вокальною технікою виконання українського та зарубіжного репертуару мовою оригіналу. Визначено специфіку підготовки співака-актора оперного жанру в контексті інтегративної взаємодії вітчизняної і зарубіжних вокальних систем. Обрано алгоритм означеного дослідження, що полягає у з’ясуванні передумов та джерел формування української національної оперної школи; в аналізі становлення її основоположних засад крізь призму діяльності видатних педагогів; у визначенні концепту підготовки оперних співаків у реаліях сьогодення. Виявлено передумови формування вітчизняної професійної вокальної освіти, що полягають у педагогічній діяльності музичних класів при Київському відділі Російського музичного товариства (реформованих у Київське музичне училище), музичнодраматичної школи М. Лисенка (реорганізованої в Музично-драматичний інститут ім. М. Лисенка), які заклали підґрунтя оперної підготовки співаків у Київській консерваторії. З’ясовано, що українська національна оперна школа була сформована на основі органічного синтезу вітчизняного церковного і народного співу та творчо переосмислених різних європейських вокальних систем. Здійснено аналіз становлення української оперної школи. Доведено, що в її основі закладено переважно італійську вокальну традицію, розвинену на вітчизняному ґрунті О. Муравйовою за участю О. Філіппі-Мішуги. Обґрунтовано концепт підготовки співака-актора в контексті сучасних надбань української оперної школи, який передбачає інтеграцію різних засобів виразності при створенні цілісного вокальносценічного образу персонажа. Спрогнозовано перспективи подальших розвідок в аспекті інтегрування прийомів різних вокальних систем з їх поступовим зближенням та асиміляцією.
Посилання
Akrytova, E. O., 1990a. Profesor O. O. Muraviova. In: Vykonavski shkoly vyshchykh uchbovykh zakladiv Ukrainy [Profesor O. O. Muraviova]. Kyiv: Kyivska derzhavna konservatoriia imeni P. I. Chaikovskoho, pp.78–85.
Akrytova, E. O., 1990b. Tvorchyi shliakh i pedahohichnyi metod profesora Zakharchenko N. Y. In: Vykonavski shkoly vyshchykh uchbovykh zakladiv Ukrainy [The creative path and pedagogical method of Professor Zakharchenko N. Y.]. Kyiv: Kyivska derzhavna konservatoriia imeni P. I. Chaikovskoho, pp.90–98.
Antoniuk, V. H., 2001. Ukrainska vokalna shkola: etnokultorolohichnyi aspekt: monohrafiia [Ukrainian vocal school: ethnocultural aspect: monograph]. 2nd ed. Kyiv: Ukrainska ideia.
Hnyd, B. P., 1997. Istoriia vokalnoho mystetstva: pidruchnyk [History of vocal art: a textbook]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.
Hnyd, B. P., 2002. Vykonavski shkoly Ukrainy. Kafedra solnoho spivu NMAU im. P. I. Chaikovskoho (1971–2001) [Executive schools of Ukraine. The department of solo singing of the National State University named after P. I. Tchaikovsky (1971–2001)]. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho.
Kasianova, O. V., 2016. Osoblyvosti plastychno-khoreohrafichnoi pidhotovky spivakaaktora opernoho zhanru [Peculiarities of plastic and choreographic training of a singer-actor of the opera genre]. Kyivske muzykoznavstvo: kulturolohiia i mystetstvoznavstvo, 51, pp.52–62.
Kolesnyk, Ye. V., 2020. Tsilisnist vokalno-stsenichnoho obrazu Kateryny Izmailovoi v odnoimennii operi Dmytra Shostakovycha [The integrity of the vocal and stage image of Kateryna Izmailova in the opera of the same name by Dmytro Shostakovich]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.7–17.
Mykhailova, T., 1970. Vykhovannia spivakiv u Kyivskii konservatorii [Education of singers at the Kyiv Conservatory. Chronological review from 1863 to 1963]. Khronolohichnyi ohliad z 1863 po 1963 rik. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Palamarenko, A. N., 2020. Emotsiino-smyslovi aktsenty vyraznosti stsenichnoho movlennia v ukrainskii operi [Emotional and meaningful accents of the expressiveness of stage speech in Ukrainian opera]. In: Current problems of musical theater in the context of socio-cultural challenges of the present: materials of the International Scientific and Practical Conference Kyiv, March 2–3 2020. Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, pp.139–146.
Filipenko, H. I. ed., 1984. Olena Muraviova. Spohady. Materialy [Olena Muravyova. Memoirs. Materials]. Kyiv: Muzychna Ukraina.