Альтові твори Олександра Левковича: композиційно-драматургійні особливості інтерпретації

Автор(и)

  • Андрій Тучапець Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-9112-7263

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.266550

Ключові слова:

альт, композиційно-драматургічні особливості інтерпретації музичних творів, альтові твори О. Левковича, Альтова соната Д. Шостаковича, еміграція, українська інструментальна музика

Анотація

Розглянуто композиційно-драматургічні особливості інтерпретації альтових творів Олександра Левковича з урахуванням його індивідуального композиторського стилю. Виявлено повну відсутність музикознавчих досліджень, присвячених означеній проблемі. Досліджено історичний аспект створення композитором альтових творів з їх подальшою концертною інтерпретацією. Підкреслено та обґрунтовано їх виняткове значення як для доробку самого композитора, так і для альтового репертуару музикантів-виконавців загалом. З’ясовано, що у творчості Олександра Левковича простежується особливе ставлення до альта як сольного інструмента. Проаналізовано альтові твори композитора з позицій співзвучної зі світоглядом митця філософсько-самозаглибленої семантики тембрового звучання означеного інструмента. Встановлено, що для цього інструмента Олександр Левкович створював музичні твори практично у всі періоди своєї композиторської діяльності. Проведено паралель між композиційно-драматургічними особливостями його альтових творів і альтовими творами інших композиторів, зокрема Д. Шостаковича. Визначено предметність прояву композиторського мислення Олександра Левковича у процесі створення альтових творів. Засвідчено унікальність його композиторського мислення та яскраво виражену нестандартну індивідуальність, які проявляються як у композиційно-формотворчій структурі альтових творів, так і в інтонаційно-мелодичних особливостях їх звучання. Доведено, що основу композиційнодраматургічних особливостей інтерпретації альтових творів Олександра Левковича складають глибокі філософські роздуми митця, тенденції наближення звучання інструмента до людського голосу, а також його приглушений і меланхолійний тембр, який є співзвучним із композиторським світовідчуттям — найбільш прийнятним для його музичного висловлювання. Запроектовано перспективні напрями подальших досліджень проблеми специфіки інтерпретації альтових творів Олександра Левковича з урахуванням його індивідуального композиторського стилю

Біографія автора

Андрій Тучапець, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Заслужений артист України, доцент кафедри струнно-смичкових інструментів

Посилання

Hrabovskyi, V. S., 2016. Levkovych Oleksandr Oleksandrovich. Velyka ukrainska entsyklopediia, [online]. Available at: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=53918 [accessed: 27 December 2022].

Kugel', M. B., 2009. Shedevry instrumental'noi muzyki: v 2-kh knigakh [Masterpieces of instrumental music: in 2 books]. Kiev: Mіzhnarodnii blagodіinii fond konkursu Volodimira Gorovitsya.

Labantsiv-Popko, Z., 2010. Zador Desideriy Evgenovich. Velyka ukrainska entsyklopediia, [online]. Available at: <https://esu.com.ua/search_articles.php?id=15290> [accessed: 27 December 2022].

Lunina, A., 2015. Kompozitor v zerkale sovremennosti: v 2-kh tomakh [Composer in the mirror of modernity: in 2 volumes]. Vol. 1. Kiїv: Dukh і Lіtera.

Levkovich, A., Personalnyi sait, [online]. Available at: <http://alexlevkovich.org/main.html> [accessed: 27 December 2022].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-16

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво