Саксофон у творчості Володимира Рунчака: темброво-виражальні та технічно-виконавські аспекти
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.266549Ключові слова:
камерно-інструментальна музика, творчість В. Рунчака, саксофон, тембр, темброве забарвлення звука, нетрадиційні та модифіковані темброво-виражальні засобиАнотація
Проаналізовано концептуальні аспекти використання темброво-виражальних можливостей саксофона у камерно-інструментальній творчості В. Рунчака, які ґрунтуються на комплексі ідейних та образно-значеннєвих парадигм і репрезентують духовно-філософські пошуки митця. З’ясовано, що невипадковим у цьому сенсі стає звернення композитора до давніх пластів культури, історичних стилів минулого. Розглянуто характерні особливості збагачення інтертекстуального змісту камерно-інструментальних творів В. Рунчака завдяки застосуванню нетрадиційних та модифікованих виконавських засобів і прийомів гри на саксофоні. Визначено чинники утворення уявного художньовиконавського образу у процесі сценічної інтерпретації кожного програмного музичного твору, які відображаються в авторських текстових вставках та коментарях. Описано специфіку використання В. Рунчаком темброво-виражальних можливостей саксофона у камерно-інструментальній творчості з урахуванням технічно-виконавської спроможності означеного інструмента. Доведено, що нетрадиційні та модифіковані виконавські засоби і прийоми гри на саксофоні митець використовує виключно як композиційно-фактурний вивірений «хід», а не як «прийом заради прийому». Обґрунтовано специфічні засоби реалізації елементів інших композиторських систем в авторській мові з урахуванням історично та фактологічно зумовленої онтологічнної значущості, спрямованої на: створення в уяві слухача «керованих автором» образів, ідей та почуттів; розширення стильової атрибутики і залучення широкої палітри нових або оновлених технологічних прийомів, полістилістичних принципів, класичних та романтичних жанрових інваріантів; творчі пошуки умовно співіснуючих двох протилежних жанрово-формоутворювальних чинників — умовний діалог між жанровими класичними, історично складеними прототипами та авторськими формотворчими новаціями й жанровими парадоксами; застосування сучасних композиторських технік — алеаторики, кластерного моделювання, пластової поліфонії, сонористики тощо.
Посилання
Apatskyi, V., 2003. Vykorystannia tekhnichnykh zasobiv u suchasnii vitchyznianii metodytsi navchannia na dukhovykh instrumentakh [The use of technical means in the modern domestic method of teaching wind instruments]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 3, pp.106–110.
Apatskii, V., 2006. Osnovy teorii i metodiki dukhovogo muzykal'no-ispolnitel'skogo iskusstva: uchebnik [Fundamentals of Theory and Methods of Brass Musical Performing Arts: textbook]. Kiev: NMAU.
Vovk, R., 2005. Optymizatsiia aplikatur yak diievyi zasib vyrishennia zavdan tembrovodynamichnoi rivnosti zvukoriadu ta paltsevoi tekhniky klarnetysta [Optimization of applicators as an effective means of solving the problems of timbre-dynamic equality of the scale and finger technique of the clarinetist]. Teoretychni ta praktychni pytannia kulturolohii, 18, pp.89–97.
Krupei, M. V., 2002. Dykhalnyi rytm v muzytsi dlia saksofonu doby romantyzmu. In.: I. M. Yudkina, ed. Metrorytm-1: kolektyvna monohrafiia [Metrorhythm-1: collective monograph]. Kyiv: NAN Ukrainy, Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M.T. Rylskoho, pp.76–79.
Krupei, M. V., 2003. Saksofon v konteksti rozvytku muzychnoho vykonavstva [Saxophone in the context of the development of musical performance]. Naukovyi visnyk NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 26(9), pp.269–284.
Krupei, M. V., 2004. Osnovni teoretychno-tekhnolohichni aspekty formuvannia vykonavskoi maisternosti saksofonista [The main theoretical and technological aspects of the formation of a saxophonist's performance skills]. Naukovyi visnyk NMAU im. P. I. Chaikovskoho, 40(10), pp.36–47.
Krupei, M. V., 2006. Stylistic foundations of the formation of saxophonist's performance skills (in the context of musical creativity of the 19th and 20th centuries). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Odesa State Music Academy named after A. V. Nezhdanova.
Mymryk, M. R. and Savchuk, I. B., 2017. Kontent muzychno-vyrazhalnykh mozhlyvostei saksofona v suchasnii ukrainskii kamerno-instrumentalnii muzytsi [The content of the musical and expressive possibilities of the saxophone in modern Ukrainian chamber and instrumental music]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 17, pp.159–179.
Prokopovych, T. Yu., 2021. «Contra spem spero» Volodymyra Runchaka: zhanrovostylistychnyi aspekt ["Contra spem spero" by Volodymyr Runchak: genre and stylistic aspect.]. Istoriia stanovlennia ta perspektyvy rozvytku dukhovoi muzyky v konteksti natsionalnoi kultury Ukrainy ta zarubizhzhia, 13, pp.26–30.
Stashevskyi, A. Ya., 2004. Volodymyr Runchak – «Muzyka pro zhyttia…». Analitychne ese baiannoi tvorchosti. Monohrafichne doslidzhennia [Volodymyr Runchak - "Music about life..." Analytical essay of bayan creativity. Monographic study]. Lutsk: Volynska oblasna drukarnia.
Shaposhnikova, M., 1985. K probleme stanovleniya otechestvennoi shkoly igry na saksofone [To the problem of the formation of the national school of playing the saxophone]. Aktual'nye voprosy teorii i praktiki ispolnitel'stva na dukhovykh instrumentakh, 80, pp.22–38.