Виконавська надійність музикантів у концертно-сценічній діяльності як науковий феномен

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.266548

Ключові слова:

музиканти-виконавці, сценічна діяльність, виконавська стабільність музикантів, виконавська надійність музикантів, естрадне хвилювання, музичне сприйняття

Анотація

Проаналізовано сутність поняття «виконавська стабільність музикантів у концертно-сценічній діяльності». З’ясовано, що воно відображає не безпомилкову звукову реалізацію авторського нотного тексту музичного твору, а повторення попередньої її реалізації навіть з допущенням великої кількості тих самих помилок. Аргументовано доцільність ототожнення у сучасній науці безпомилковості виконання будь-якої професійної діяльності суб’єктів зі змістом поняття «надійність». Розглянуто виконавську надійність музикантів у концертно-сценічній діяльності в контексті семантично наближених понять «психологічна надійність», «функціональна надійність» і «структурна надійність анатомо-морфозних систем особистості». Охарактеризовано виконавську надійність музикантів у концертно-сценічній діяльності з позицій генетики та генезису. Доведено, що означений феномен є не вродженою, а сформованою властивістю музикантіввиконавців, яка не тільки забезпечує появу у них спонукальних видів естрадного хвилювання, а й створює сприятливі умови для злагодженості перебігу когнітивних процесів, спрямованих на безпомилкову звукову реалізацію авторського нотного тексту і на успішну реалізацію уявно створеної варіативно-образної моделі музичного твору під час прилюдного виступу. Описано основні ознаки якісно-сформованої виконавської надійності музикантів у концертно-сценічній діяльності, до яких віднесено: домінування спонукальних видів естрадного хвилювання («хвилювання-піднесення», «хвилювання в образі») над руйнівними («хвилювання-острах», «хвилювання-паніка» і «хвилювання-апатія»); стабільність безпомилкової звукової реалізації авторського нотного тексту музичного твору; злагодженість відтворення автоматизованих виконавських дій як складників виконавських навичок; безвідмовність роботи упродовж необхідного часу інтелектуальної, слухової, емоційно-вольової та моторної сфер особистості; безупинне виконання регулятивних функцій у процесі музично-виконавської діяльності; наявність «мотиваційного оптимуму», за якого створюються сприятливі умови для реалізації творчо-інтерпретаційних бажань; раптову мобілізацію резервних сил організму для створення емоційної стійкості у період появи надмірної дії стресорів.

Біографія автора

Дмитро Юник, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

доктор педагогічних наук, професор кафедри теорії та історії музичного виконавства

Посилання

Amosov, N. M., 1983. Priroda cheloveka [The nature of human]. Kiev: Naukova dumka.

Birmak, A. V., 1973. O khudozhestvennoi tekhnike pianista (opyt psikhofiziologicheskogo analiza i metody raboty) [On the pianist's artistic technique (the experience of psychophysiological analysis and methods of work)]. Moskva: Muzyka.

Bochkarev, L. L., 1989. Psychological mechanisms of musical experience. Doctor of Psychology. Thesis. Kyiv State University of the T. G. Shevchenko.

Vitsinskii, A. V., 1948. Psychological analysis of the pianist's work on a piece of music. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. Leningrad.

Ganyushkin, A. D., 1972. Study of the state of a person's mental readiness for activities in extreme conditions (based on the material of gymnastics). Ph.D. in Psychology. Thesis. Leningrad.

Gat, I., 1967. Tekhnika fortepiannoi igry [The piano technique]. 3rd ed. Moskva: Muzyka. Budapesht: Korvina.

Hrebeniuk, N. Ye., 2000. Improving the method of memorizing musical text as a means of developing the performance skills of piano students. Doctor of Art History. Thesis. Kyiv State Institute of Culture.

Gribkova, L. P., 1986. Influence of personal characteristics of gymnasts on the reliability of sports activities. Ph.D. in Psychology. Thesis. Leningrad State University A. A. Zhdanova.

Davydov, M. A., 1997. Teoretychni osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti baianista [Theoretical foundations of the formation of performance skills of the accordionist]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Dudin, S. M., 1995. Arbitrary mental self-regulation as a means of increasing the reliability of the tank gunner. Ph.D. in Psychology. Thesis. Moscow Military University.

Zulaev, I. I., 1995. Factors that determine the competitive reliability of weightlifters, and methods for assessing their influence. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. Moscow State Academy of Physical Culture.

Kozlov, S. A., 1995. Psychological stability of radar operators and ways of its formation in the process of special training. Ph.D. in Psychology. Thesis. Military Academy of Aerospace Defense named after Marshal of the Soviet Union G. K. Zhukov.

Kotova, L. M., 2000. Optymum zbudlyvosti yak rehuliatyvna funktsiia emotsiinoi stiikosti muzykantiv-instrumentalistiv [Optimum excitability as a regulatory function of emotional stability of instrumental musicians]. Nauka i suchasnist, 2(1), pp.101–107.

Lomov, B. F., 1991. Voprosy obshchei, pedagogicheskoi i inzhenernoi psikhologii [Questions of general, pedagogical and engineering psychology]. Moskva: Pedagogika.

Martinsen, K. A., 1966. Individual'naya fortepiannaya tekhnika (na osnove zvukotvorcheskoi voli) [Individual piano technique (based on sound creative will)]. Translated from German by V. L. Michelis. Moskva: Muzyka.

Matvieieva, O. V., 2006. Vokalno-vykonavska nadiinist fakhivtsiv u konteksti teorii informatsiino-emotsiinoho stresu [Vocal performance reliability of specialists in the context of theories of informational and emotional stress]. Zbirnyk naukovykh prats Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 2, pp.117–121.

Nazarov, I., 1966. Osnovy muzykal'no-ispolnitel'skoi tekhniki i metody ee sovershenstvovaniya [Fundamentals of musical performance technique and methods for its improvement]. Moskva–Leningrad: Muzyka.

Nebylitsyn, V. D., 1966. Osnovnye svoistva nervnoi sistemy cheloveka [The basic properties of the human nervous system]. Moskva: Prosveshchenie.

Neigauz, G. G., 1987. Ob iskusstve fortepiannoi igry. Zapiski pedagoga [On the art of piano playing. Notes of the teacher]. Moskva: Muzyka.

Plakhtienko, V. A., 1982. Psychological foundations for increasing reliability in sports activities. Doctor of Psychology. Thesis. Leningrad.

Poyarkov, S. Yu., 1997. Formation of professional reliability of law enforcement activities of employees of the internal affairs bodies of the Ministry of Internal Affairs of Russia. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. Saint-Petersburg Military Institute of Internal Troops of the Ministry of Internal Affairs of Russia.

Savshinskii, S. I., 1968. Rabota pianista nad tekhnikoi [Pianist's work on technique]. Leningrad: Muzyka.

Silin, V. I., 1969. Opredelenie i regulirovanie nervno-psikhicheskikh napryazhenii u gimnastov do i vovremya sorevnovanii: psikhologicheskie voprosy trenirovki i gotovnost' sportsmenov k sorevnovaniyu [Determination and regulation of neuropsychic stress in gymnasts before and during competitions: psychological issues of training and athletes' readiness for competition]. Fizkul'tura i sport, pp.68–77.

Firsov, K. V., 1996. Mental reliability of the flight crew. Ph.D. in Psychology. Thesis. Moscow State University named after M. V. Lomonosov.

Tsagarelli, Yu. A., 1989. Psychology of musical and performing activity. Doctor of Psychology. Thesis. Leningrad State University.

Shapar, V. B., 2005. Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv: Prapor.

Sherstnev, S. Yu., 1994. Increasing the special endurance and reliability of the gaming activity of highly qualified volleyball players. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. Saint-Petersburg.

Yunyk, T. I., 1996. The vocal performance creativity. Ph.D. in Pedagogy. Thesis. The P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.

Yan, I., 2021. Vykonavska stabilnist pianistiv yak mystetstvoznavskyi fenomen [Performance stability of pianists as an art history phenomenon]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(50), pp.91–105.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-16

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво