Культуролого-педагогічна діяльність Миколи Сільванського у київській консерваторії як унікальний аспект творчої біографії митця
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(55).2022.266546Ключові слова:
культурологічна діяльність, педагогічна діяльність, композиторська творчість, Микола Сільванський, Київська консерваторія імені П. І. ЧайковськогоАнотація
Проаналізовано культуролого-педагогічну діяльність Миколи Йосиповича Сільванського на кафедрі загального та спеціалізованого фортепіано Київської консерваторії імені П. І. Чайковського. Висвітлено факти творчої біографії митця на основі вивчення матеріалів Центрального архіву-музею літератури і мистецтв України, архівів Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, а також інтерв’ю колег, студентів та родичів М. Сільванського. З’ясовано, що композиторська творчість Миколи Йосиповича склала основу культуролого-педагогічної діяльності митця, адже його твори й досі активно виконуються як професійними піаністами, так і студентами консерваторій на різних етапах навчання грі на фортепіано. Виявлено особистісні якості митця, котрі є важливими для комплексної характеристики його культуролого-педагогічної діяльності. Окреслено риси його індивідуального виконавського стилю, як піаніста романтичного спрямування (про що свідчать концертні програми віднайдених архівних афіш). Описано репертуарну політику М. Сільванського у класі загального та спеціалізованого фортепіано, а також її нерозривний взаємозв’язок з його сценічновиконавською діяльністю та композиторською творчістю. Обґрунтовано чинники формування дидактичних принципів навчання студентів грі на фортепіано, провідним серед яких був принцип практичного показу найефективніших методів досягнення бажаних результатів (запозичений у Я. Флієра під час навчання у Московській консерваторії імені П. І. Чайковського). Доведено, що ціле покоління студентів-композиторів, навчаючись у Миколи Йосиповича в класі загального фортепіано, сформували художньо-естетичні цінності, які стали провідними у їх подальшій творчій діяльності і вплинули на розвиток української фортепіанної музики кінця ХХ – початку ХХІ століть. Наголошено на потребі подальшого вивчення й осмислення значення творчої діяльності М. Сільванського для кращого розуміння ролі митця в розвитку української музичної культури.
Посилання
Borysenko, T. V., 2018. Stylistychnyi analiz fortepiannykh miniatiur Mykoly Sylvanskoho [Stylistic analysis of piano miniatures by Mykola Silvansky]. Mystetstvoznavchi zapysky, 39, pp.274–283.
Vitovskii, A. Yu., 2013. Lyubish' muzyku — igrai! In: Pamyati uchitelya, V. V. Topilina (1908−1970). K 100-letiyu so dnya rozhdeniya [In memory of the teacher V. V. Topilin (1908−1970). To the 100th anniversary of the birth]. Kiїv: Natsіonal'na muzichna akademіya Ukraїni іmenі P. І. Chaikovs'kogo, pp.220−225.
Kolodub, Zh., 2014. Mykola Yosypovych Silvanskyi. Doslidzhennia. Dosvid. Spohady. Kyivska serednia spetsializovana muzychna shkola-internat im. M. V. Lysenka [Mykola Yosypovych Silvansky. Research. Experience. Memoirs. Kyiv Secondary Specialized Music Boarding School named after M. V. Lysenko]. Zbirnyk naukovykh i naukovometodychnykh prats profesorsko-vykladatskoho skladu KSSMSh im. Lysenka, 10, pp.46–47.
Mykola Yosypovych Silvanskyi (1916–1985), Ukrainian composer, pianist and teacher. (Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine. Kyiv. F. 968 Op. 1. Inv. No. 3/3144).
Silvansky, M. (1955–1985). (Archive of the National Music Academy of Ukraine. Kyiv. F. 389. Op. 1).
Sukhoverska, O. A., 2014. Fortepiannyi tsykl M. Sylvanskoho "Pryhody Barona Miunkhhauzena" u zhanrovo-stylovomu ta vykonavskomu aspektakh [M. Silvansky's piano cycle "The Adventures of Baron Munchausen" in genre-style and performance aspects]. Mystetstvoznavchi zapysky, 25, pp.63–69.
Flier, Ya., 1983. Stat'i, vospominaniya, interv’yu [Articles, memoirs, interviews]. Moskva: Sovetskii Kompozitor.
Yuziuk, Z., 2006. «24 dytiachi p`iesy dlia fortepiano» M. Silvanskoho u dytiachomu pedahohichnomu repertuari [24 children's pieces for piano by M. Silvansky in the children's pedagogical repertoire]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Mystetstvoznavstvo, 2, pp.79–84.