Реалізація сучасного дитячого мюзиклу О. Спіліоті «Жаба Маша» в контексті субкультури молодого покоління

Автор(и)

  • Олександра Шевельова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-9543-4829

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255436

Ключові слова:

субкультура молодого покоління, музичний театр України, сучасний дитячий мюзикл О. Спіліоті «Жаба Маша», режисерський концепт, жанр

Анотація

Розглянуто процес режисерського втілення сучасного дитячого мюзиклу «Жаба Маша» відповідно до запитів і інтересів молодшого глядача доби інформаційних технологій. Обумовлено актуальність дослідження як необхідність переосмислення сучасного дитячого репертуару в музичному театрі відповідно до специфіки сприйняття художніх творів означеною віковою категорією. Окреслено мету дослідження, що визначає специфічні режисерські підходи в реалізації мюзиклу на дитячу тематику відповідно до особливостей сучасної субкультури молодого покоління. Обрано методологію дослідження як комплексний міжгалузевий підхід на основі синтезу методів: спостереження та обробки результатів — для виявлення специфіки сприйняття дитячої аудиторії; жанрово-стилістичного — для окреслення специфічних ознак сучасного дитячого мюзиклу; інтерпретаційного та експериментального — для визначення власних режисерських прийомів при втіленні проєкту. Обґрунтовано наукову новизну, що передбачає визначення режисерського концепту у вирішенні вокально-інструментального, просторово-сценографічного та пластичнохореографічного аспектів сучасного дитячого мюзиклу з актуалізацією проблеми підміни реального життя віртуальним. Доведено, що ідейно-тематичний контент мистецького проєкту піднімає актуальну проблему субкультури молодого покоління — підміну реального життя з набуттям необхідного досвіду віртуальним, ілюзорним через перебільшення значення інформаційних технологій. Визначено специфіку композиційної побудови проєкту, яка органічно поєднує поліжанрову музичну структуру мюзиклу з характеристиками персонажів, логічним обґрунтуванням їх дій у єдине цілісне видовище, спроможне емоційно впливати на обрання юним глядачем місця нових інформаційних засобів в його житті. У процесі реалізації мистецького проєкту були знайдені авторські режисерські прийоми: поєднання реального світу з віртуальним у сценографічному вирішенні вистави; синтезування поліжанрової вокально-інструментальної компоненти з різностильовою пластичнохореографічною у вирішенні художніх образів персонажів; інтерактивна форма інтермедійних сцен як своєрідний місток між частинами мюзиклу. Спрогнозовано необхідність новітніх досліджень впливу інформаційних технологій на мистецьку практику музичного театру, що потребує подальших режисерських пошуків і експериментів у вирішенні дитячої тематики, співзвучній сучасним реаліям.

Біографія автора

Олександра Шевельова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

творча аспірантка кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Andrushchenko, T. I., 2014. Vykhovnyi protses ta formuvannia estetychnykh tsinnostei molodi v ukrainskomu kulturnomu dyskursi v period hlobalizatsii ta informatsiinoi revoliutsii. In: Liudyna v suchasnomu tsyvilizatsiinomu protsesi: filosofsko-kulturolohichni ta etyko-estetychni vymiry [Man in a modern civilization process: philosophical and culturological and ethical-aesthetic measurements]. Nizhyn: Aspekt-Polihraf, pp.135–186.

Babenko, N. B. and Babenko, Yu. A., 2014. Evoliutsiia tsinnisnykh oriientatsii suchasnoi ukrainskoi molodi v umovakh sotsiokulturnykh zmin. In: Liudyna v suchasnomu tsyvilizatsiinomu protsesi: filosofsko-kulturolohichni ta etyko-estetychni vymiry [Man in a modern civilization process: philosophical and culturological and ethical-aesthetic measurements]. Nizhyn: Aspekt-Polihraf, pp.188–235.

Bakhtin, A. A., 2006. Synthesis of arts as the basis of the musical for adults and children. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Russian Institute of Theatre Arts.

Boiko, L. P., 2019. Sotsiokulturne znachennia molodizhnykh subkultur u suchasnykh realiiakh [Socio-cultural significance of youth subcultures in modern realities]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.152–155.

Kovalenko, Yu. P., 2007. Evoliutsiia form miuzyklu v postanovkakh Kharkivskoho, Kyivskoho ta Odeskoho muzychnykh teatriv (1980–2005) [Evolution of musical forms in the productions of Kharkiv, Kyiv and Odessa Musical Theaters (1980-2005)]. Kultura Ukrainy, 18, pp.144–153.

Kubaievskyi, M., 2008. Kontekstna buttievist etnosu v hlobalizovanomu prostori [Contextuality of ethnos in globalized space]. Psykholohiia i suspilstvo, 2 (32), pp.59–64.

Samvelyan, T. E., 2000. Polyzhannosis in piano works of Chopin. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Moscow State Tchaikovsky Conservatory.

Sarakun, L. P., 2019. Kosmopolityzm yak alternatyvnyi svitohliad maibutnoho planetarnoho suspilstva. In: Kulturotvorchi vymiry liudyny v suchasnomu universumi [Cultural dimensions of man in the modern universe]. Kyiv : Lira, pp.75–95.

Stopina, A., 2021. Muzychnyi spektakl dlia ditei yak rezultat ahrehatsii mystetstv. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I Chaikovskoho, 2 (51), pp.76–90.

Shevelova, O. V., 2020. Dytiacho-iunatskyi repertuar suchasnoho muzychnoho teatru Ukrainy: problemy doslidzhennia rezhyserskoho kontseptu [Children's and youth repertoire of modern musical theater of Ukraine: problems of research of the director's concept]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.30–44.

Shevelova, O. V., 2021. Suchasnyi dytiachyi miuzykl «Zhaba Masha» O. Spilioti v konteksti rezhyserskoho modeliuvannia tvorchoho mystetskoho proektu [Modern children's musical "Frog Masha" by O. Spiliotti in the context of directorial modeling of a creative art project]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I Chaikovskoho, 3–4 (52–53), pp.262–276.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-21

Як цитувати

Шевельова, О. (2022). Реалізація сучасного дитячого мюзиклу О. Спіліоті «Жаба Маша» в контексті субкультури молодого покоління. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(54), 149–161. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255436

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО