Режисерське втілення опери Бели Бартока «Замок герцога Синя борода»: композиційно-сценічний аспект
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255435Ключові слова:
музичний театр, опера Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», режисерські інтерпретації абʼюзивних стосунків, сценографія, мізансцена, пластичнопантомімічні втіленняАнотація
Розглянуто основні режисерські аспекти ідейно-тематичного аналізу опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», що лягли в основу концепції вистави, здійсненої здобувачем. Окреслено композиційні особливості реалізованого спектаклю у порівнянні із композиторським задумом. Описано особливості режисерської інтерпретації опери доби модерну в умовах постмодерністської естетики, що спираються на різні методологічні підходи, зокрема аналітичний, комунікативний та структурно-системний методи. Проаналізовано фактори, що викликають явище абʼюзу у відносинах людей. Наведено варіанти тригерів, які можуть спровокувати насильницьке існування партнерів у сучасному суспільстві. Обґрунтовано потребу у введенні до традиційної композиції опери Б. Бартока другої частини-рефлексії з фахівцем-психологом задля привернення уваги до проблеми насилля у відносинах та бажанням спонукати суспільство до діалогу на дану тематику. Означено моменти трактування музично-театральних творів вищенаведеного естетичного спрямування. Запропоновано кут зору автора на проблему насилля, де жертва, у зв’язку із набутим негативним досвідом, сама перетворюється у абʼюзера. Показано, як сенси, пов’язані з проблематикою вистави, реалізовані у візуальних компонентах: сценографії, костюмах, мізансценах та пластично-пантомімічному втіленні. Проведено паралелі між сценічною реалізацією абʼюзивних стосунків у постановці опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода» та реаліями сьогодення. Виокремлено основні маркери поведінки абʼюзерів та нездорових відносин. З’ясовано вектори розгляду причинно-наслідкових зв’язків появи такого роду стосунків задля розуміння режисерами нюансів поведінки абʼюзерів та жертв насилля. Розглянуто режисерське втілення оперного твору доби модерну з чітко окресленими характерними ознаками часу і місця дії в умовах театральної постмодерністської течії. Визначено специфіку режисерського трактування опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода» в авторському мистецькому проєкті. Змодельовано перспективу для подальших наукових досліджень проблеми абʼюзу та її висвітлення на театральних підмостках.
Посилання
Alisher, A. V., 2021. Mystetstvoznavcha dynamika teatralnoi stsenohrafii [Art history dynamics of theater scenography]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.170–175.
Veselovska, H., 2006. Modernyi ta avanhardnyi teatr v Ukraini pershoi tretyny ХХ stolittia. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy ХХ stolittia [Essays on the history of theatrical art of Ukraine in the 20th century]. Kyiv: Intertekhnolohiia, pp.159–220.
Vil'son, G., 2001. Psikhologiya artisticheskoi deyatel'nosti. Talanty i poklonniki [Psychology of artistic activity. Talents and fans]. Translated from English. Moskva: Kogito-Tsentr.
Vilson, Dzh., 2002. Psykholohiia dlia artystiv-vykonavtsiv [Psychology of artistic activity]. 2nd ed. Translated from English. Wiley: Chichester.
Krivonogova E. V., 2017. Tipologiya opernoi rezhissury v sovremennoi otechestvennoi nauchnoi i kriticheskoi mysli: k postanovke problemy [Typology of opera directing in modern domestic scientific and critical thought: to the formulation of the problem]. Opera musicologica, 2(32), pp.52–70.
Lope de Veha, 1998. Aforyzm. In: M. Panchishak, ed. Zbirka aforyzmiv [A collection of aphorisms]. Ivano-Frankivsk: Nova Zoria, p.9.
Makarova, O. B. (Aya), 2017. Opyt klassifikatsii opernykh spektaklei [Experience in the classification of opera performances]. Opera musicologica, 2(32), pp.71–100.
Spivakovskyi, O., 2020. Ukrainski postanovky malykh muzychno-teatralnykh form doby 2000-kh rokiv [Ukrainian performances of small form operas in the era of the 2000s]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.75–85.
Spivakovskyi, O., 2021. Rezhysersko-doslidnytskyi kontsept stsenichnykh utilen opery B. Bartoka «Zamok hertsoha Synia Boroda» 2020–2021 rokiv [Directing and research concept of stage incarnations of B. Bartok's opera "Castle of the Duke of Bluebeard" 2020–2021]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3–4 (53–54), pp.239–251.
Brown, K. S., 2019. #metoo: Sexual Harassment within Psychology, Social Work, and Marriage. Couple and Family Therapy Training Programs. Journal of Feminist Family Therapy, 31(4), pp.195–210.
Smullens, S. K., 2021. Five Cycles of Emotional Abuse: Codification and Treatment of an Invisible Malignancy, [online]. Available at: <https://cdn.ymaws.com/www.naswma.org/resource/resmgr/imported/FCE_emotionalAbuse.pdf> [accessed: 03 December 2021].