Режисерське втілення опери Бели Бартока «Замок герцога Синя борода»: композиційно-сценічний аспект
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255435Ключові слова:
музичний театр, опера Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», режисерські інтерпретації абʼюзивних стосунків, сценографія, мізансцена, пластичнопантомімічні втіленняАнотація
Розглянуто основні режисерські аспекти ідейно-тематичного аналізу опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», що лягли в основу концепції вистави, здійсненої здобувачем. Окреслено композиційні особливості реалізованого спектаклю у порівнянні із композиторським задумом. Описано особливості режисерської інтерпретації опери доби модерну в умовах постмодерністської естетики, що спираються на різні методологічні підходи, зокрема аналітичний, комунікативний та структурно-системний методи. Проаналізовано фактори, що викликають явище абʼюзу у відносинах людей. Наведено варіанти тригерів, які можуть спровокувати насильницьке існування партнерів у сучасному суспільстві. Обґрунтовано потребу у введенні до традиційної композиції опери Б. Бартока другої частини-рефлексії з фахівцем-психологом задля привернення уваги до проблеми насилля у відносинах та бажанням спонукати суспільство до діалогу на дану тематику. Означено моменти трактування музично-театральних творів вищенаведеного естетичного спрямування. Запропоновано кут зору автора на проблему насилля, де жертва, у зв’язку із набутим негативним досвідом, сама перетворюється у абʼюзера. Показано, як сенси, пов’язані з проблематикою вистави, реалізовані у візуальних компонентах: сценографії, костюмах, мізансценах та пластично-пантомімічному втіленні. Проведено паралелі між сценічною реалізацією абʼюзивних стосунків у постановці опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода» та реаліями сьогодення. Виокремлено основні маркери поведінки абʼюзерів та нездорових відносин. З’ясовано вектори розгляду причинно-наслідкових зв’язків появи такого роду стосунків задля розуміння режисерами нюансів поведінки абʼюзерів та жертв насилля. Розглянуто режисерське втілення оперного твору доби модерну з чітко окресленими характерними ознаками часу і місця дії в умовах театральної постмодерністської течії. Визначено специфіку режисерського трактування опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода» в авторському мистецькому проєкті. Змодельовано перспективу для подальших наукових досліджень проблеми абʼюзу та її висвітлення на театральних підмостках.
Завантаження
Посилання
Alisher, A. V., 2021. Mystetstvoznavcha dynamika teatralnoi stsenohrafii [Art history dynamics of theater scenography]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.170–175.
Veselovska, H., 2006. Modernyi ta avanhardnyi teatr v Ukraini pershoi tretyny ХХ stolittia. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy ХХ stolittia [Essays on the history of theatrical art of Ukraine in the 20th century]. Kyiv: Intertekhnolohiia, pp.159–220.
Vil'son, G., 2001. Psikhologiya artisticheskoi deyatel'nosti. Talanty i poklonniki [Psychology of artistic activity. Talents and fans]. Translated from English. Moskva: Kogito-Tsentr.
Vilson, Dzh., 2002. Psykholohiia dlia artystiv-vykonavtsiv [Psychology of artistic activity]. 2nd ed. Translated from English. Wiley: Chichester.
Krivonogova E. V., 2017. Tipologiya opernoi rezhissury v sovremennoi otechestvennoi nauchnoi i kriticheskoi mysli: k postanovke problemy [Typology of opera directing in modern domestic scientific and critical thought: to the formulation of the problem]. Opera musicologica, 2(32), pp.52–70.
Lope de Veha, 1998. Aforyzm. In: M. Panchishak, ed. Zbirka aforyzmiv [A collection of aphorisms]. Ivano-Frankivsk: Nova Zoria, p.9.
Makarova, O. B. (Aya), 2017. Opyt klassifikatsii opernykh spektaklei [Experience in the classification of opera performances]. Opera musicologica, 2(32), pp.71–100.
Spivakovskyi, O., 2020. Ukrainski postanovky malykh muzychno-teatralnykh form doby 2000-kh rokiv [Ukrainian performances of small form operas in the era of the 2000s]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.75–85.
Spivakovskyi, O., 2021. Rezhysersko-doslidnytskyi kontsept stsenichnykh utilen opery B. Bartoka «Zamok hertsoha Synia Boroda» 2020–2021 rokiv [Directing and research concept of stage incarnations of B. Bartok's opera "Castle of the Duke of Bluebeard" 2020–2021]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3–4 (53–54), pp.239–251.
Brown, K. S., 2019. #metoo: Sexual Harassment within Psychology, Social Work, and Marriage. Couple and Family Therapy Training Programs. Journal of Feminist Family Therapy, 31(4), pp.195–210.
Smullens, S. K., 2021. Five Cycles of Emotional Abuse: Codification and Treatment of an Invisible Malignancy, [online]. Available at: <https://cdn.ymaws.com/www.naswma.org/resource/resmgr/imported/FCE_emotionalAbuse.pdf> [accessed: 03 December 2021].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.