Втілення мистецького проєкту «Майська ніч» за твором М. Лисенка у авторському режисерському моделюванні
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255432Ключові слова:
український музичний театр, українська класична опера, мистецький проєкт «Майська ніч» за твором М. Лисенка, режисерські інтерпретації національних образівАнотація
Розглянуто процес втілення українського класичного твору «Майська ніч» за М. Лисенком у авторському режисерському проєкті в реаліях сьогодення. Обґрунтовано актуальність дослідження, що потребує оптимізації космополітичної та національної складових у вихованні українського глядача. Окреслено мету дослідження, що полягає у визначенні режисерського концепту реалізації мистецького проєкту «Майська ніч» за твором М. Лисенка в контексті національної специфіки художніх образів. Здійснено художню реконструкцію обрядів ворожіння на вінках і русалій у контексті розкриття музичної драматургії твору. Визначено методологію дослідження, що полягає у комплексному підході із гармонійним поєднанням методів: жанрово-стилічтичного (ідейнотематичний контент режисерського втілення), експериментального моделювання (композиційно-архітектонічна побудова вистави), інтерпретаційного (авторські режисерські підходи у вирішенні національних образів персонажів). Окреслено наукову новизну, що полягає в історично-достовірній режисерській інтерпретації національних образів українців відповідно до їх культурних традицій, особливостей ментальності та психології різних соціальних груп населення. Виявлено жанрову приналежність авторського проєкту «Майська ніч» за М. Лисенком як лірико-комічну побутову оперу з елементами містицизму. Доведено реалізацію ідейно-тематичного задуму проєкту відповідно до основних архетипів української ментальності, що обґрунтовують логіку вчинків персонажів. Визначено композиційну побудову проєкту, що складається з двох дій та чотирьох картин з уособленням реального та фантастичного світу. Обґрунтовано архітектоніку проєкту відповідно до знакових у драматургічному вирішенні сцен, пов’язаних з народними традиціями та обрядами. Окреслено власні режисерські підходи в реалізації проєкту, їх прояви в автентичному вирішенні весняних обрядових дійств, у візуалізації реальних та фантастичних світів синтезуванням традиційного сценографічного оформлення з відеопроєкцією та спецефектами. Спрогнозовано перспективи подальших досліджень різножанрових трактувань твору М. Лисенка «Майська ніч, або Утоплена» в театральній естетиці драматичного, музично-драматичного, музичного театрів.
Посилання
Aleksandrova, E., 2013. Rezhisser rabotaet s khorom. ХХ vek [The director works with the choir. 20th century]. Moskva: Kul'turnaya revolyutsiya.
Babkin, V., 2018. Hlobalizatsiini kulturni protsesy ta yikh vplyv na funktsionalne pryznachennia natsionalnoi kultury [Globalization cultural processes and their impact on the functional purpose of national culture]. Mystetstvoznavchi zapysky, 33. Kyiv, pp.55–62.
Bobrovskaya, D., Galkin, D. and Sameeva, V., 2013. Novye informatsionnye tekhnologii v sovremennoi stsenografii [New information technologies in modern scenography]. Gumanitarnaya informatika, 7, pp.93–105.
Boiko, O., 2018. Khudozhnii obraz v ukrainskomu narodno-stsenichnomu tantsi: monohrafiia [Artistic image in the Ukrainian folk-stage dance: monograph]. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K.
Voitovych, V., 2002. Rusalchyn tyzhden. In: Ukrainska mifolohiia [Ukrainian mythology]. Kyiv: Lybid, p.450.
Vorobiov, S., 2020. Natsionalnyi obraz v ukrainskii operi: naukovyi aspekt rezhyserskykh interpretatsii [The national image in Ukrainian opera: the scientific aspect of directorial interpretations]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.18–29.
Vorobiov, S., 2021. Rezhyserskyi analiz evoliutsiinykh modyfikatsii tvoru Mykoly Lysenka "Utoplena" [Director's analysis of evolutionary modifications of Mykola Lysenko's work "Drowned"]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3–4(52–53), pp.224–238.
Voropai, O., 1958. Zvychai nashoho narodu. Etnohrafichnyi narys u 2 t. T. 1 [Customs of our people. Ethnographic essay in 2 volumes. Vol. 1]. Miunkhen: Ukrainske vydavnytstvo.
Voropai, O., 1958. Zvychai nashoho narodu. Etnohrafichnyi narys u 2 t. T. 1 [Customs of our people. Ethnographic essay in 2 volumes. Vol. 2]. Miunkhen: Ukrainske vydavnytstvo.
Hordiichuk, O., 2018. Arkhetypy ukrainskoi mentalnosti: sotsialno-filosofskyi analiz [Archetypes of the Ukrainian mentality: socio-philosophical analysis]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 1(84), pp.15–19.
Danylian, O. and Dzoban, O., 2017. Hlobalizatsiia kultury: protyrichchia ta tendentsii rozvytku [Globalization of culture: contradictions and trends]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Yurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho", 2, pp.29–41.
Letychevska, O., 2018. Khorove vykonavstvo v opernii vystavi: tvorchist L. Venedyktova: monohrafiia [Choral performance in an opera performance: the work of L. Venediktov: monograph]. Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii imeni M. T. Rylskoho.
Lysenko, M., 1956. Utoplena: klavir. In: Zibrannia tvoriv u 20 t. T. 5 [Collection of works in 20 volumes . Vol. 5]. Kyiv: Mystetstvo.
Lozko, H., 2011. Ukrainske narodoznavstvo [Ukrainian ethnography]. 5th ed. Ternopil: Mandrivets.
Mykhailova, N., 2012. Transformation of the role function of the choir in a musical performance (on the example of theatrical practice of the last third of the 20th – early 21th centuries). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kharkiv I. P. Kotlyarevsky National University of Arts
Mostova, Yu., 2003. Theatricalization of choral works as a method of artistic interpretation . Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kharkiv State Academy of Culture.
Nykonenko, R., 2021. Plastic directing in the Ukrainian theatrical art of the end of the 21st – the beginning of the 21st century . Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Kyiv National University of Culture and Arts.
Sannikova, L., 2016. Khudozhestvennyi obraz v stsenografii [Artistic image in scenography: study guide]. Sankt-Peterburg: Lan'., Planeta muzyki.
Shabelska, O., 2013. Rol tantsiuvalnosti v muzychnii dramaturhii oper Mykoly Lysenka (na prykladi opery «Utoplena») [The role of dance in the musical drama of Mykola Lysenko's operas (on the example of the opera "Drowned")]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho. 106, pp.442–455.
Yudova-Romanova, K., Strelchuk, V. and Chubukova, Yu., 2019. Rezhyserski innovatsii u vykorystanni tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii u stsenichnomu mystetstvi [Directing innovations in the use of technical means and technologies in the performing arts]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv, 2(1), pp.52–72.