Музично-просвітницька діяльність Жана Ремюза в контексті формування європейських оркестрових традицій у Шанхаї
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255430Ключові слова:
Жан Ремюза, Шанхай, європейська оркестрова культура, духовий оркестр, диригент, музикант-просвітитель, аматорАнотація
Розглянуто основні етапи творчого становлення та музично-просвітницьку і концертно-виконавську діяльність Жана Ремюза (J. Rémusat) в Європі та Китаї. Охарактеризовано здобутки Ремюза-флейтиста, його оркестрову практику в паризьких і лондонських театрах. Здійснено аналіз концертних програм виступів Ремюза як соліста і учасника ансамблевих колективів на матеріалі музично-критичних публікацій шанхайських періодичних видань 1860–1870 рр. Виявлено основні напрямки його творчої співпраці з іншими європейськими музикантами (Г. Б. Фентум, Дж. Ч. Х. Ібург) у забезпеченні культурного дозвілля шанхайців у західному секторі міста. Показано роль французького музиканта у започаткуванні «Шанхайського філармонічного товариства» і «Асоціації духової музики» для активізації концертно-виконавської діяльності місцевих аматорських колективів та професійних музикантів і проведенні їх регулярних виступів перед містянами. Підкреслено, що в організації концертів Ж. Ремюза спирається на європейський досвід, пропонуючи різні форми виступів митців із доступним для місцевої публіки репертуаром. Описано діяльність Ремюза-диригента і музиканта-просвітителя у започаткуванні приватних оркестрових груп і його тісну співпрацю із військовими музикантами на шляху створення самодіяльного колективу «Шанхайський волонтерський духовий оркестр». Висвітлено процес професіоналізації аматорського оркестру і розвитку інструментального складу із залученням кваліфікованих музикантів на шляху його перетворення в симфонічний колектив. Охарактеризовано репертуар оркестру, основу якого складали твори композиторів-класиків і романтиків. З’ясовано представницькі функції оркестру в проведені святкових урочистостей та участі в різноманітних загальноміських культурно-масових заходах Шанхаю. Виявлено принцип формування інструментального складу муніципального оркестру професійними музикантами. Встановлено, що у підборі оркестрантів Ж. Ремюза віддавав перевагу філіппінським інструменталістам, котрі після трьохсотлітнього періоду перебування в іспанській колоніальній залежності були більш обізнаними із західною оркестровою культурою, ніж місцеві китайські музиканти. Доведено визначальну роль Жана Ремюза як активного пропагандиста європейських оркестрових традицій у створені офіційного муніципального «Шанхайського громадського духового оркестру» (Shanghai Public Band).
Завантаження
Посилання
Kachmarchik, V. P., 2008. Nemetskoe fleitovoe iskusstvo XVIII–XIX vv.: monografiya [German flute art of the 18th–19th centuries: monograph]. Donetsk: Yugo-Vostok.
Fentum, G. B., 2020. Fentum G. B. (1843–1914): British Organist in Singapore, Shanghai, and Australia. The Pipe Organ in China Project. 13 May 2020. Available at: <http://organcn.org/blog/g-b-fentum-1843-1914-british-organist-in-singapore-shanghai-andaustralia/> [accessed 03 December 2021].
Fetis, F. J., 1875. Remuzat (Jean). Biographie universelle des Musiciens. Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique, 7, p.229.
Gōng, Hóng Yǔ, 2016a. Бетховен в Шанхаї (1861–1880). Китайське музикознавство, 1, сс.36–43.
Gōng, Hóng Yǔ, 2016b. Короткий вступ до музичної діяльності китайців в іноземній концесії Шанхаю за часів пізньої династії Цин (1843–1911). Музичне мистецтво, 1, сс.87–102.
Haan, J. H., 1989. Thalia and Terpsichore on the yangtze a survey of foreign theatre and music in Shanghai 1850-1865. Journal of the Hong Kong Branch of the Royal Asiatic Society, 29, pp.158–251.
Lenski, K. and Ventzke, K., 1992. Das Goldene Zeitalter der Flöte Frankreich 1832–1932. Celle: Moeck Verlag.
Luo, Mengyu, 2013. Shanghai Symphony Orchestra in ‘C’ Major (1879 to 2010). Ph.D. in Philosophy. Abstract of Thesis. Loughborough University.
Pierre, Constant, 1900. Le Conservatoire national de musique et de declamation: documents historiques et administratifs. Paris : Imprimerie nationale.
Remusat's Concert, June 21 1873. North China Herald.
The Philharmonic Concert, February 12 1874. North China Herald.
The Philharmonic Concert at the Masonic Hall, December 24 1879. North China Herald
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.