Семантика монохромності репродукції картини А. Бекліна «Острів мертвих» та її вплив на створення одноіменної симфонічної поеми С. Рахманінова

Автор(и)

  • Майя Кірдеєва Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-9756-0909

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255427

Ключові слова:

семантика монохромності, колір, репродукція, взаємодія мистецтв, А. Беклін, картина «Острів мертвих», С. Рахманінов, симфонічна поема, творча біографія

Анотація

Розглянуто семантику монохромності репродукції картини А. Бекліна «Острів мертвих» та її вплив на створення одноіменної симфонічної поеми С. Рахманінова. З’ясовано, що саме чорно-біла репродукція однойменної картини А. Бекліна привернула увагу С. Рахманінова і надихнула композитора на створення симфонічної поеми «Острів мертвих». Описано примітне явище в світовому мистецтві — феномен монохромних зображень. Досліджено семантику монохромності (вперше в музичній культурології) репродукції відомої картини А. Бекліна «Острів мертвих», її смислове, художнє втілення у однойменній симфонічній поемі С. Рахманінова. Виявлено специфіку сприйняття та прихильність С. Рахманінова до чорно-білої візуалізації, яка продукована, перш за все, культурноісторичним бекграундом. Розкрито розуміння взаємозв’язку образотворчого та музичного мистецтва з історичним періодом, який здатен пояснити ті чи інші явища в культурі. Обґрунтовано зміст понять «семантика монохромності» та «розкодовані смислові навантаження», якими наділені чорний, білий та сірий кольори. Проаналізовано епістолярну спадщину композитора та виявлено глибинні інтенції, що були поштовхом для створення музичної поеми «Острів мертвих». Виявлено інтелектуальну рефлексію композитора: у свідомості С. Рахманінова відбулась об'єктивізація сюжету картини А. Бекліна, був знайдений певний меседж, закодований на картині. Охарактеризовано семантику монохромності репродукції картини А. Бекліна «Острів мертвих» та, власне, музичну інтерпретацію цього сюжету. Розкрито певний, достатньо окреслений прийом, який композитор використовує у багатьох своїх творах — протиставлення «інфернального» та світлого. Доведено, що чорне/смерть долається С. Рахманіновим частіше світлом та багатобарвністю життя.

Біографія автора

Майя Кірдеєва, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірантка кафедри теорії та історії культури

Посилання

Agranovskaya, M., 2009. Arnol'd Beklin. Ostrov mertvykh. Partner, № 10(145), [online]. Available at: <https://www.partner-inform.de/partner/detail/2009/10/237/3877/arnold-bjoklinostrov-mertvyh?lang=ru> [accessed: 25 December 2021].

Apetyan, Z., 1988. Vospominaniya o Rakhmaninove [Memories of Rachmaninov]. Vol. 1. Moskva: Muzyka.

Bryantseva, V., 1976. Sergei Vasil'evich Rakhmaninov [Sergei Vasilyevich Rahmaninov]. Moskva: Sovetskii kompozitor.

Vanechkina, I. and Galeev, B., 1975. Kontseptsiya sinteza iskusstv A. N. Skryabina. In: Light and Music, III All-Union Conference, Kazan, USSR, June–July 1975. Kazan': KAI, pp.24–30.

Dolin, A., 2020, Variativnyi apokalipsis: mekhanizmy seriala "T'ma", [online]. Available at: <https://kinoart.ru/reviews/variativnyy-apokalipsis-anton-dolin-razbiraetsya-v-mehanizmahseriala-tma> [accessed: 25 December 2021].

Kandinskii, V., 2016. O dukhovnom v iskusstve [On the spiritual in art]. Moskva: EKSMO.

Kerlot, Kh. E., 1994. Slovar' simvolov [Symbol Dictionary]. Moskva: REFL-buk.

Koryakina, I., 1999. S. V Rakhmaninov. Simfonicheskaya poema "Ostrov mertvykh": "vstrecha" c A. Beklinym — «vstrecha» s simvolizmom? [S. V. Rakhmaninov. Symphonic poem "Isle of the Dead": "meeting" with A. Beklin — "meeting" with symbolism?] Voprosy istorii kul'tury, 3, pp.37–46.

Lyakhovich, A. V., 2013. Simvolika v pozdnikh proizvedeniyakh Rakhmaninova: monografiya [Symbolism in the later works of Rachmaninoff: a monograph]. Tambov: Izdatel'stvo Pershina R. V.

Nazaikinskii, E. V., 1995. Simvolika skorbi v muzyke Rakhmaninova (k prochteniyu Vtoroi simfonii). In: S. V. Rakhmaninov. To the 120th anniversary of his birth (1873–1993), scientific conference, Moscow, Russia, May 10–12, 1995. Moskva: MGK im. P. I. Chaikovskogo, pp.29–41.

Pasturo, M., 2016. Chernyi. Istoriya tsveta [The black. color history]. Translated from French by N. Kulish. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.

Pasturo, M., 2017. Sinii. Istoriya tsveta [Blue. color history]. Translated from French by N. Kulish. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie.

Redya, V. Ya., 2011. "Est' tonkie vlastitel'nye svyazi…". Integrativnye protsessy v muzyke Serebryanogo veka: monografiya ["There are subtle power ties…". Integrative processes in the music of the Silver Age: monograph]. Kiїv: NAKKKіM.

Tyshko, S., 2013. Muzyka povynna yty vid sertsia i buty zvernena do sertsia. In: Kyivskyi sezon Serhiia Rakhmaninova. Do 140-richchia z dnia narodzhennia [Serhiy Rachmaninoff's Kyiv season. To the 140th anniversary of his birth]. Kyiv: Muzychna dumka, pp.10–19.

Tyshko, S. V., 1993. Problema natsional'nogo stilya v russkoi opere. Glinka. Musorgskii. Rimskii-Korsakov [The problem of national style in Russian opera. Glinka. Mussorgsky. RimskyKorsakov] Kiev: Muzinform.

Fedotova, E., 2001. Arnol'd Beklin [Arnold Böcklin]. Moskva: Belyi gorod.

Eko, U., 2006. Otkrytoe proizvedenie: Forma i neopredelennost' v sovremennoĭ poetike [Open Work: Form and Indeterminacy in Contemporary Poetics]. Cankt-Peterburg: Symposium.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-21

Як цитувати

Кірдеєва, М. (2022). Семантика монохромності репродукції картини А. Бекліна «Острів мертвих» та її вплив на створення одноіменної симфонічної поеми С. Рахманінова. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(54), 76–90. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255427

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ