Культурологічний дискурс у формуванні духовноестетичної культури
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255426Ключові слова:
культура, культурологічні моделі, універсалії буття культури, соціокультурна система, естетико-мистецькі стратегії, цифрова культураАнотація
Розглянуто проблему комплексного дослідження культурологічного дискурсу у формуванні духовно-естетичної культури як цілісного явища. Проаналізовано синергетичні підходи культурологічних систем до духовно-естетичного виховання молоді. Описано два напрями вивчення культури (оптимістичний і песимістичний), які породжені її кризовим станом. Висвітлено ізоляціоністський та інтегративний погляди на місце культурології в системі наукового знання, де відповідно до першого вона уявляється окремою наукою зі своїм особливим підходом, який не підміняє культурологію іншими науками (філософією культури, мистецтвознавством, соціологією культури тощо), а відповідно до другого — культурологія є синтезом соціальних і гуманітарних знань не про окремі культурні системи, а про універсальні властивості, притаманні всім культурам. Зазначено, що в сучасній Україні з’явилися нові культурологічні моделі дослідників, що опосередковано чи безпосередньо торкаються проблем духовно-естетичної культури. Висвітлено концепцію синергетичної парадигми розбудови культурного континууму України, яка розкриває специфіку історії та етнографії її основних культурних регіонів. Наголошено на наявності у них спільної культурної основи. Обґрунтовано концепт методологічних засад дослідження духовноестетичної культури з позицій філософії, естетики та культурології. Доведено, що структурні елементи культури, їх динаміка та новоутворення залежать від зміни характеру самого суспільства, глобалізаційних та альтерглобалізаційних процесів, соціальної ангажованості культури і мистецтва, зниження культурно-естетичних потреб споживачів художньо-естетичних та духовних цінностей. Запропоновано культурологічну модель соціокультурної системи, яка активно використовується у дослідженні витоків національної історії та культури, а також у поверненні її інституцій з урахуванням реального забезпечення економічних трансформацій як матеріально-виробничої сфери, так і культурного розвитку соціуму загалом. З’ясовано, що провідна роль у збереженні високодуховних цінностей належить представникам творчих професій як високоінтелектуальним носіям досконалого «ремесла» і бездоганного естетично-художнього смаку
Посилання
Andrushchenko, V. P., 2020. Fenomen osvity: u 5 knyhakh. Kn. 2: Strukturnofunktsionalnyi analiz osvity [The phenomenon of education: in 5 books. B. 2: Structural and functional analysis of education]. NPU imeni M. P. Drahomanova, Asotsiatsiia pedahohichnykh universytetiv Ukrainy ta Yevropy. Sumy: Universytetska knyha.
Andrushchenko, T. I. and Andrushchenko, T. V., 2021. Kulturolohiia yak systema synerhetychnykh pidkhodiv [Culturology as a system of synergetic approaches]. Mizhdystsyplinarni doslidzhennia skladnykh system, 18, pp.61–70. https://doi.org/10.31392/iscs.2021.18.061
Andrushchenko, T. V. and Sapiha, O. V., 2020. Khudozhnia kultura [Art culture]. In.: Filosofiia kultury: osnovni poniattia, napriamy, personalii. Kyiv–Chernivtsi: Bukrek, pp.59–68.
Babushka, L. D., 2020. Festyvatsiia yak komunikatyvnyi apropriator hlobalizatsiinykh interesiv u kulturotvorchomu prostori: monohrafiia [Festival as a communicative appropriator of globalization interests in the cultural space: monograph.]. Kyiv: PP Lysenko M. M.
Zakharevych, M. V., 2016. Natsionalnyi akademichnyi dramatychnyi teatr imeni Ivana Franka. Dynamika sotsiokulturnykh peretvoren 1920–2001 rokiv [Ivan Franko National Academic Drama Theater. Dynamics of socio-cultural transformations of 1920–2001]. Kyiv: Zerno.
Malakhov, A., Weizsaecker, E. and Wijkman, A. Rimskii klub, yubileinyi doklad. Verdikt: «Staryi Mir obrechen. Novyi Mir neizbezhen!» [Club of Rome, anniversary report. Verdict: "The Old World is doomed. The New World is inevitable!"], [online]. Available at: <https://www.planetkob.ru/print/6832> [accessed: 10 February 2022].
Skurativskyi, V. L., 2007. Ukrainska kultura novoho chasu: evoliutsiia i spazmatyka. Poperedni notatky [Ukrainian culture of modern times: evolution and spasm. Previous notes.]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia im. I. K. Karpenka-Karoho, 1, pp.169–176.
Kheizenga, I., 1997. Homo Ludens: stat'i po istorii kul'tury [Homo Ludens: cultural history articles]. Moskva: Progress-Traditsiya.
Yakovlev, O., 2015. Synerhiia kulturotvorchykh protsesiv u nezalezhnii Ukraini [Synergy of cultural processes in independent Ukraine]. Kultura i suchasnist, 1, pp.59–62. https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2015.147689