Культурологічний дискурс у формуванні духовноестетичної культури

Автор(и)

  • Тетяна Андрущенко Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-0381-171X
  • Оксана Сапіга Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-6715-5670

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255426

Ключові слова:

культура, культурологічні моделі, універсалії буття культури, соціокультурна система, естетико-мистецькі стратегії, цифрова культура

Анотація

Розглянуто проблему комплексного дослідження культурологічного дискурсу у формуванні духовно-естетичної культури як цілісного явища. Проаналізовано синергетичні підходи культурологічних систем до духовно-естетичного виховання молоді. Описано два напрями вивчення культури (оптимістичний і песимістичний), які породжені її кризовим станом. Висвітлено ізоляціоністський та інтегративний погляди на місце культурології в системі наукового знання, де відповідно до першого вона уявляється окремою наукою зі своїм особливим підходом, який не підміняє культурологію іншими науками (філософією культури, мистецтвознавством, соціологією культури тощо), а відповідно до другого — культурологія є синтезом соціальних і гуманітарних знань не про окремі культурні системи, а про універсальні властивості, притаманні всім культурам. Зазначено, що в сучасній Україні з’явилися нові культурологічні моделі дослідників, що опосередковано чи безпосередньо торкаються проблем духовно-естетичної культури. Висвітлено концепцію синергетичної парадигми розбудови культурного континууму України, яка розкриває специфіку історії та етнографії її основних культурних регіонів. Наголошено на наявності у них спільної культурної основи. Обґрунтовано концепт методологічних засад дослідження духовноестетичної культури з позицій філософії, естетики та культурології. Доведено, що структурні елементи культури, їх динаміка та новоутворення залежать від зміни характеру самого суспільства, глобалізаційних та альтерглобалізаційних процесів, соціальної ангажованості культури і мистецтва, зниження культурно-естетичних потреб споживачів художньо-естетичних та духовних цінностей. Запропоновано культурологічну модель соціокультурної системи, яка активно використовується у дослідженні витоків національної історії та культури, а також у поверненні її інституцій з урахуванням реального забезпечення економічних трансформацій як матеріально-виробничої сфери, так і культурного розвитку соціуму загалом. З’ясовано, що провідна роль у збереженні високодуховних цінностей належить представникам творчих професій як високоінтелектуальним носіям досконалого «ремесла» і бездоганного естетично-художнього смаку

Біографії авторів

Тетяна Андрущенко, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

доктор філософських наук, завідувач кафедри суспільних наук

Оксана Сапіга, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Заслужений працівник освіти України, пошукувач кафедри теорії та історії культури

Посилання

Andrushchenko, V. P., 2020. Fenomen osvity: u 5 knyhakh. Kn. 2: Strukturnofunktsionalnyi analiz osvity [The phenomenon of education: in 5 books. B. 2: Structural and functional analysis of education]. NPU imeni M. P. Drahomanova, Asotsiatsiia pedahohichnykh universytetiv Ukrainy ta Yevropy. Sumy: Universytetska knyha.

Andrushchenko, T. I. and Andrushchenko, T. V., 2021. Kulturolohiia yak systema synerhetychnykh pidkhodiv [Culturology as a system of synergetic approaches]. Mizhdystsyplinarni doslidzhennia skladnykh system, 18, pp.61–70. https://doi.org/10.31392/iscs.2021.18.061

Andrushchenko, T. V. and Sapiha, O. V., 2020. Khudozhnia kultura [Art culture]. In.: Filosofiia kultury: osnovni poniattia, napriamy, personalii. Kyiv–Chernivtsi: Bukrek, pp.59–68.

Babushka, L. D., 2020. Festyvatsiia yak komunikatyvnyi apropriator hlobalizatsiinykh interesiv u kulturotvorchomu prostori: monohrafiia [Festival as a communicative appropriator of globalization interests in the cultural space: monograph.]. Kyiv: PP Lysenko M. M.

Zakharevych, M. V., 2016. Natsionalnyi akademichnyi dramatychnyi teatr imeni Ivana Franka. Dynamika sotsiokulturnykh peretvoren 1920–2001 rokiv [Ivan Franko National Academic Drama Theater. Dynamics of socio-cultural transformations of 1920–2001]. Kyiv: Zerno.

Malakhov, A., Weizsaecker, E. and Wijkman, A. Rimskii klub, yubileinyi doklad. Verdikt: «Staryi Mir obrechen. Novyi Mir neizbezhen!» [Club of Rome, anniversary report. Verdict: "The Old World is doomed. The New World is inevitable!"], [online]. Available at: <https://www.planetkob.ru/print/6832> [accessed: 10 February 2022].

Skurativskyi, V. L., 2007. Ukrainska kultura novoho chasu: evoliutsiia i spazmatyka. Poperedni notatky [Ukrainian culture of modern times: evolution and spasm. Previous notes.]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia im. I. K. Karpenka-Karoho, 1, pp.169–176.

Kheizenga, I., 1997. Homo Ludens: stat'i po istorii kul'tury [Homo Ludens: cultural history articles]. Moskva: Progress-Traditsiya.

Yakovlev, O., 2015. Synerhiia kulturotvorchykh protsesiv u nezalezhnii Ukraini [Synergy of cultural processes in independent Ukraine]. Kultura i suchasnist, 1, pp.59–62. https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2015.147689

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-21

Як цитувати

Андрущенко, Т., & Сапіга, О. (2022). Культурологічний дискурс у формуванні духовноестетичної культури. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(54), 61–75. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255426

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ