Реалізація виконавсько-технічних умінь вокаліста як основа прояву його артистизму в процесі сценічної діяльності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255423

Ключові слова:

виконавсько-технічні уміння вокаліста, вокальні теорії голосоутворення, артистизм, перевтілення, сценічні рухи

Анотація

Проаналізовано вокальні теорії голосоутворення (міоеластичну, нейрохронаксичну та резонансну), які надали змогу висвітлити сутність поняття «виконавсько-технічні уміння вокаліста» з позицій генетики та генезису. З’ясовано, що означені уміння пов’язуються з його інтегрованою здатністю до вокальної фонації, яка завдяки повторенням набуває ознак сталості, а процеси голосоутворення й голосоведення призводять до тембральноестетичного забарвлення звуку необхідного для успішної сценічної діяльності. Описано основні види виконавсько-технічних умінь вокаліста, а також їх вплив на прояв його артистизму з позицій фізіології. Встановлено, що означені уміння є не вродженими, а набутими в ході виконання спеціальних вправ та під час роботи над музичними творами, а також вдосконалюються у процесі підсумкової форми звітності (заліків, екзаменів, академконцертів тощо). Обґрунтовано зміст поняття «артистизм вокаліста», який залежить від його індивідуальної «манери» застосування виконавсько-технічних умінь звукоутворення. Доведено, що виконавсько-технічні уміння вокаліста складають основу його артистизму в процесі сценічної діяльності завдяки прояву здатності до: повноцінного нижньореберного діафрагмального вокального дихання без застосування так званого «ключичного дихання»; володіння рівномірним розподілом вокального дихання в залежності від темпу музичного твору та від тривалості відносно самостійної безперервної музичної лінії чи фрази; варіативного застосування головних та грудних резонаторів з урахуванням не тільки характеру музичного твору, а й вибору доцільного тембру, який максимально відображає його образно-емоційний зміст; якісного виконання теситурно складних елементів вокальних творів зі збереженням внутрішньої свободи у процесі відтворення мімічних рухів; чіткої артикуляційно-дикційної вимови тексту вокального твору, спрямованої на донесення його змісту до слухачів; віртуозної виконавсько-технічної рухливості голосу тощо.

Біографія автора

Сюй На, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірантка кафедри теорії та історії музичного виконавства

Посилання

Afanasiev, Yu. L. and Dzhura, O. F., 2009. Profesiina pidhotovka muzykanta: uroky Boleslava Yavorskoho: monografiya [Professional training of a musician: lessons of Boleslaw Jaworski: monograph]. Kyiv: DAKKIM.

Donets-Tesseir, M. E., 1967. Opyt vospitaniya soprano [Soprano education experience]. Voprosy vokal'noi pedagogiki, 3, pp.120–133.

Kostiukova, V. D. and Kostiukov, V. M., 2018. Osnovni zavdannia spivatskoho navchannia maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva [The main tasks of singing training of future teachers of music art]. In: Modern art education, Materials of the II scientific-practical readings in memory of Academician Anatoliy Avdievsky. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova, pp.155–159.

Levin, K., 2001. Dinamicheskaya psikhologiya [Dynamic psychology]. Moskva : Smysl. 5. Morozov, V. P., 2002. Iskusstvo rezonansnogo peniya. Osnovy rezonansnoi teorii i tekhniki [The art of resonant singing. Fundamentals of resonance theory and technology]. Moskva: IP RAN, MGK im. P. I. Chaikovskogo, Tsentr "Iskusstvo i nauka".

Tian, Lin, 2018. Sutnist ta zmist vokalno-tekhnichnykh umin maibutnoho vchytelia muzyky: sutnist i kharakterni osoblyvosti [The essence and content of vocal and technical skills of the future music teacher: the essence and characteristics]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova, 25(30), pp.61–63.

Shalyapin, F. I., 2013. Maska i dusha. Stranitsy iz moei zhizni [Mask and soul. Pages from my life]. Moskva: PROZAiK.

Sharun, Yu. F., 2013. Formuvannia intelektualnykh umin maibutnikh fakhivtsiv (za naukovymy pratsiamy druhoi polovyny ХХ stolittia) [Formation of intellectual skills of future specialists (according to scientific works of the second half of the XX century)]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka, 5(264), p. II, pp.110–115.

Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist muzykantiv: zmist, struktura i metodyka formuvannia [Performance of musicians: content, structure and methods of formation]. Kyiv: DAKKKiM.

Yunyk, D. and Yunyk, T., 2017. Innovatsiina tekhnolohiia rozvytku mnemichnykh umin studentiv-pianistiv u protsesi roboty nad muzychnymy tvoramy [Innovative technology for the development of mnemonic skills of pianist students in the process of working on musical works]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu, 2, pp.315–323

Yunyk, I., 2016. Formation of professional cognitive skills of translators in the process of professional training. Ph.D. in Pedagogical Sciences. National Pedagogical Dragomanov University

Yusson, R., 1974. Pevcheskii golos: Issledovanie osnovnykh fiziologicheskikh i akusticheskikh yavlenii pevcheskogo golosa [Singing Voice: A Study of the Basic Physiological and Acoustic Phenomena of the Singing Voice]. Moskva : Muzyka.

Peyne, St. K. and Beatty, M. J., 1982. Innovatiness and cognitive complexity. Psychological Reports, 1(51), pp.85–86.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-21

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО