Сучасний дитячий мюзикл «Жаба Маша» О. Спіліоті в контексті режисерського моделювання творчого мистецького проєкту

Автор(и)

  • Олександра Шевельова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-9543-4829

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251827

Ключові слова:

сучасний дитячий мюзикл, «Жаба Маша» О. Спіліотті, концепт музичної драматургії, творчий мистецький проєкт, режисерські новації

Анотація

Розглянуто особливості сучасного розвитку сценічного мистецтва в умовах зміни його парадигми, трансформації ціннісних орієнтирів, впливу масової культури на театральний репертуар загалом та дитячий зокрема. Висвітлено роль інноваційних цифрових технологій в оновленні контенту дитячих вистав та їх сценографічного вирішення. Виявлено актуальність переосмислення дитячої тематики. Визначено шляхи пошуку нових режисерських підходів і засобів сценічної виразності відповідно до реалій сьогодення. Систематизовано джерельне та аналітичне підґрунтя дослідження в контекстах впливу соціокультурних викликів сьогодення на метаморфози дитячого репертуару; режисерських пошуків та експериментів у сучасних інтерпретаціях дитячих вистав; застосування синтезу традиційних та інноваційних засобів виразності відповідно до психології сприйняття творів мистецтва дитиною. Обґрунтовано специфіку створення експериментальної моделі дитячого мюзиклу крізь призму режисерських новацій у синтезі мистецтв і засобів виразності відповідно до запитів, інтересів і можливостей сприйняття цього віку. Окреслено методологію дослідження, яка передбачає застосування проблемно-аналітичного методу для з’ясування сучасних вимог до дитячого репертуару. Проаналізовано лібрето мюзиклу «Жаба Маша» Н. Торжевської та концепт музичної драматургії О. Спіліоті з додаванням режисерських ремарок. Проведено ідейно-тематичний аналіз в контексті побудови композиції та архітектоніки вистави відповідно до театральної естетики сьогодення. Визначено характерні риси персонажів, що обумовлюють логіку їх вчинків. Створено їхні соціально-психологічні портрети, які асоціюються з особистими рисами людей різного віку та соціального становища. Доведено необхідність застосування специфічних режисерських підходів до обрання і втілення пріоритетної тематики, дотичної потребам і запитам дитячої аудиторії, психології сприйняття нею творів мистецтва. Спрогнозовано вектори подальших досліджень тематики у контексті метаморфоз дитячих мюзиклів, зумовлених пошуками нових режисерських підходів до оригінального синтезу засобів виразності.

Біографія автора

Олександра Шевельова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

творча аспірантка кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Asoyan, A. A., 2016. Sovremennoe iskusstvo: prodolzhenie dialoga ili smena paradigmy? [Contemporary Art: Continuing Dialogue or Changing Paradigm?]. Sovremennoe iskusstvo v kontekste globalizatsii: nauka, obrazovanie, khudozhestvennyi rynok, pp. 11–15.

Barvinok, I. V., 2017. Teoretychni pidkhody do rozuminnia osoblyvostei spryimannia muzyky molodshymy shkoliaramy [Theoretical approaches to understanding the peculiarities of music perception by younger students]. Molodyi vchenyi, 4, pp.1–6.

Bakhtin, A. A., 2006. Synthesis of arts as the basis of a musical for adults and children. Ph.D. in Art Criticism. State Institute of Theater Arts.

Bystriakova, V., Osadcha, A., 2017. Innovatsii ta tekhnolohii v suchasnomu mystetstvi [Innovations and technologies in contemporary art]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 32, pp. 189–199.

Bila, I. M., 2014. Psykholohiia dytiachoi tvorchosti [Psychology of children's creativity]. Kyiv: Feniks.

Borisova, A. G., 2016. Postmodernizm i problemy formirovanija novoj massovoj kul'tury [Postmodernism and the problems of the formation of a new mass culture]. Sovremennoe iskusstvo v kontekste globalizatsii: nauka, obrazovanie, khudozhestvennyi rynok, pp.93–95.

Ermakov, O. O., 2012. Genre features of children's opera for amateur theater. Ph.D. in Art Criticism. Abstract of Thesis. Ural State Conservatory named after M. P. Mussorgsky.

Zaitseva, I. Ye., 2017. Deiaki tendentsii rozvytku ukrainskoho miuzyklu yak mystetstva i haluzi shou-industrii [Some trends in the development of Ukrainian musicals as an art and show industry]. Molodyi vchenyi, 10 (50), pp.262–267.

Zimbuli, A. E., 2016. Iskusstvo v kontekste globalizatsii: eticheskie aspekty [Art in the context of globalization: ethical aspects]. Sovremennoe iskusstvo v kontekste globalizatsii: nauka, obrazovanie, khudozhestvennyi rynok, pp.19–21.

Manko, S. B., 2012. Miuzykl i rok-opera v ukrainskomu sotsiokulturnomu prostori [Musical and rock opera in the Ukrainian socio-cultural space]. Kultura Ukrainy, 39, pp.268–276.

Poltava, L., 1971. Ukrainska dytiacha opera i opereta [Ukrainian children's opera and operetta]. Almanakh Ukrainskoho Narodnoho Soiuzu. Dzherzi Siti-Niu-York: Svoboda, pp.119–131.

Sorokina, I., 2013. Chudo ili shou [Miracle or show?]. Muzykal'naya zhizn', 9, pp.88–89.

Skrypka, A. O., 2010. Show technologies as a form of social communication. Ph.D. in Sociological Sciences. Abstract of Thesis. V. N. Karazin Kharkiv National University.

Shevelova, O. V., 2020. Dytiacho-yunatskyi repertuar suchasnoho muzychnoho teatru Ukrainy: problemy doslidzhennia rezhyserskoho kontseptu [Children's and youth repertoire of modern musical theater of Ukraine: problems of research of the director's concept]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.30–44.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-14

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво