Режисерсько-дослідницький концепт сценічних утілень опери Белли Бартока «Замок герцога синя борода» 2020-2021 років
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251826Ключові слова:
Б. Барток, опера «Замок герцога Синя Борода», музична режисура, режисерські принципи, актуалізація оперних творівАнотація
Розглянуто режисерські вектори сучасних інтерпретацій опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», які спираються на різні методологічні підходи й основні положення та концепції музичної режисури, розроблені упродовж ХХ століття і доповнені у процесі сучасного розвитку музичного театру. Проаналізовано останні дослідження опери Б. Бартока та роботи драматурга Б. Балажа. З’ясовано на основі даного аналізу напрям наукових робіт, що стосується в основному інтонаційної природи опери «Замок герцога Синя Борода» та композиційнодраматургічних її особливостей. Змодельовано перспективу для подальших наукових розвідок режисерсько-дослідницького концепту сценічних утілень опери Б. Бартока. Взято за основу дослідження дві оперні вистави 2020–2021 років, створені за участю українських митців зі світовим ім’ям — Оксаною Линів (режисером-постановником оперного вечору «Юдіт» у Баварській державній опері) та Андрієм Жолдаком (режисером-постановником вистави «Замок герцога Синя Борода» в Ліонській опері). Виокремлено три основних режисерських принципи, за допомогою яких актуалізується матеріал оперного твору, відповідно до викликів сьогодення: це принципи доповнення вистави, актуалізації тематизму вистави та візуальної деталізації. Розглянуто основні фундаментальні концепти, закладені авторами твору, які досліджуються: композитором Б. Бартоком та автором лібрето Б. Балажем, що є основою для сучасних режисерських інтерпретацій. Закцентовано увагу на ролі режисера у створенні режисерськодослідницького концепту в процесі сценічного втілення оперного твору. Обумовлено режисерські спроби віднайдення зв’язку між ідейно-художнім наповненням опери та сучасними аспектами життя світового суспільства, що зіштовхується з актуальними проблемами фемінізму та ролі жінки у сучасному суспільстві. Порушено питання гендеру та його сценічного показу. Відображено кут зору режисера на ці явища у сценічних утіленнях опери «Замок герцога Синя Борода», сучасні постановки якої є показником вектору розвитку світової музичної режисури в період 2020–2021 років
Посилання
Hnativ, T. F., 2004. Bela Bartok: opera "Zamok hertsoha Synia Boroda" na perekhresti kultur [Bela Bartok: the opera "Castle of the Duke of Bluebeard" at the crossroads of cultures.]. Muzyka u prostori kultury, 33, pp.303–314.
Solodovnikova, A. G., 2012. Bela Bartok. Opera "Zamok gertsoga Sinyaya Boroda": problemy kompozitsionno-dramaturgicheskoi struktury [Bela Bartok. The opera "Castle of Duke Bluebeard": problems of compositional and dramatic structure]. Bella Bartok segodnya, pp.32–43.
Spivakovskyi, O., 2020. Ukrainski postanovky malykh muzychno-teatralnykh form doby 2000-kh rokiv [Ukrainian productions of small musical and theatrical forms of the 2000s]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.75–85.
Antokoletz, E., 1984. The Music of Béla Bartók: A Study of Tonality and Progression in Twentieth-Century Music. Berkeley: University of California Press.
Balázs, B., 1968 [1913]. A kékszakállú herceg vára: Megjegyzések a szöveghez. In: Magda Nagy, ed. Balázs Béla: Válogatott cikkek és tanulmányok. Esztétikai Kiskönyvtár [Balázs Béla: Selected articles and studies. Aesthetic Small Library]. Budapest: Kossuth Könyvkiadó, рр.34–37.
Balázs, B., 1982 [1922]. Balázs Béla: Napló. 1–2. kötet. Tények és tanúk [Béla Balázs: Diary. 1-2 volume. Facts and witnesses]. Budapest: Magvető Könyvkiadó.
Bartók, B. Jr. (ed.), 1981. Apám életének krónikája. Napról napra [Chronicle of my Father’s Life. Day-by-Day]. Budapest: Zeneműkiadó Vállalat.
Bartók, B. and Balázs, B., 1918. Bluebeard’s Castle, Op. 11, New York: Universal Edition A. G. 2.
Björn, H., 2006. Recent Approaches to Experimental Music Theatre and Contemporary Opera. Music and Letters, 87(1), pp.72‒81.
Carl, S. L., 1999. Inside Bluebeard`s Castle: Music and Drama in Bela Bartok`s Opera. New York: Oxford University Press. Viii +.
Fábry, A., 1999. A Comparative Analysis of Text and Music and Gender and Audience in Duke Bluebeard's Castle. Comparative Literature and Culture, 1(4). Article 6. https://doi.org/10.7771/1481-4374.1056
Tazudeen, R., 2019. Béla Bartók’s Dissonant Ecologies: Nonhuman Sound in Bluebeard’s Castle. Modernism/Modernity Print Plus, 4(2). https://doi.org/10.26597/mod.0122