Режисерсько-дослідницький концепт сценічних утілень опери Белли Бартока «Замок герцога синя борода» 2020-2021 років

Автор(и)

  • Олександр Співаковський Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6938-1073

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251826

Ключові слова:

Б. Барток, опера «Замок герцога Синя Борода», музична режисура, режисерські принципи, актуалізація оперних творів

Анотація

Розглянуто режисерські вектори сучасних інтерпретацій опери Б. Бартока «Замок герцога Синя Борода», які спираються на різні методологічні підходи й основні положення та концепції музичної режисури, розроблені упродовж ХХ століття і доповнені у процесі сучасного розвитку музичного театру. Проаналізовано останні дослідження опери Б. Бартока та роботи драматурга Б. Балажа. З’ясовано на основі даного аналізу напрям наукових робіт, що стосується в основному інтонаційної природи опери «Замок герцога Синя Борода» та композиційнодраматургічних її особливостей. Змодельовано перспективу для подальших наукових розвідок режисерсько-дослідницького концепту сценічних утілень опери Б. Бартока. Взято за основу дослідження дві оперні вистави 2020–2021 років, створені за участю українських митців зі світовим ім’ям — Оксаною Линів (режисером-постановником оперного вечору «Юдіт» у Баварській державній опері) та Андрієм Жолдаком (режисером-постановником вистави «Замок герцога Синя Борода» в Ліонській опері). Виокремлено три основних режисерських принципи, за допомогою яких актуалізується матеріал оперного твору, відповідно до викликів сьогодення: це принципи доповнення вистави, актуалізації тематизму вистави та візуальної деталізації. Розглянуто основні фундаментальні концепти, закладені авторами твору, які досліджуються: композитором Б. Бартоком та автором лібрето Б. Балажем, що є основою для сучасних режисерських інтерпретацій. Закцентовано увагу на ролі режисера у створенні режисерськодослідницького концепту в процесі сценічного втілення оперного твору. Обумовлено режисерські спроби віднайдення зв’язку між ідейно-художнім наповненням опери та сучасними аспектами життя світового суспільства, що зіштовхується з актуальними проблемами фемінізму та ролі жінки у сучасному суспільстві. Порушено питання гендеру та його сценічного показу. Відображено кут зору режисера на ці явища у сценічних утіленнях опери «Замок герцога Синя Борода», сучасні постановки якої є показником вектору розвитку світової музичної режисури в період 2020–2021 років

Біографія автора

Олександр Співаковський, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

творчий аспірант кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Hnativ, T. F., 2004. Bela Bartok: opera "Zamok hertsoha Synia Boroda" na perekhresti kultur [Bela Bartok: the opera "Castle of the Duke of Bluebeard" at the crossroads of cultures.]. Muzyka u prostori kultury, 33, pp.303–314.

Solodovnikova, A. G., 2012. Bela Bartok. Opera "Zamok gertsoga Sinyaya Boroda": problemy kompozitsionno-dramaturgicheskoi struktury [Bela Bartok. The opera "Castle of Duke Bluebeard": problems of compositional and dramatic structure]. Bella Bartok segodnya, pp.32–43.

Spivakovskyi, O., 2020. Ukrainski postanovky malykh muzychno-teatralnykh form doby 2000-kh rokiv [Ukrainian productions of small musical and theatrical forms of the 2000s]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.75–85.

Antokoletz, E., 1984. The Music of Béla Bartók: A Study of Tonality and Progression in Twentieth-Century Music. Berkeley: University of California Press.

Balázs, B., 1968 [1913]. A kékszakállú herceg vára: Megjegyzések a szöveghez. In: Magda Nagy, ed. Balázs Béla: Válogatott cikkek és tanulmányok. Esztétikai Kiskönyvtár [Balázs Béla: Selected articles and studies. Aesthetic Small Library]. Budapest: Kossuth Könyvkiadó, рр.34–37.

Balázs, B., 1982 [1922]. Balázs Béla: Napló. 1–2. kötet. Tények és tanúk [Béla Balázs: Diary. 1-2 volume. Facts and witnesses]. Budapest: Magvető Könyvkiadó.

Bartók, B. Jr. (ed.), 1981. Apám életének krónikája. Napról napra [Chronicle of my Father’s Life. Day-by-Day]. Budapest: Zeneműkiadó Vállalat.

Bartók, B. and Balázs, B., 1918. Bluebeard’s Castle, Op. 11, New York: Universal Edition A. G. 2.

Björn, H., 2006. Recent Approaches to Experimental Music Theatre and Contemporary Opera. Music and Letters, 87(1), pp.72‒81.

Carl, S. L., 1999. Inside Bluebeard`s Castle: Music and Drama in Bela Bartok`s Opera. New York: Oxford University Press. Viii +.

Fábry, A., 1999. A Comparative Analysis of Text and Music and Gender and Audience in Duke Bluebeard's Castle. Comparative Literature and Culture, 1(4). Article 6. https://doi.org/10.7771/1481-4374.1056

Tazudeen, R., 2019. Béla Bartók’s Dissonant Ecologies: Nonhuman Sound in Bluebeard’s Castle. Modernism/Modernity Print Plus, 4(2). https://doi.org/10.26597/mod.0122

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-14

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво