Режисерський аналіз еволюційних модифікацій твору Миколи Лисенка «Утоплена»
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251824Ключові слова:
український музичний театр, твір М. Лисенка «Утоплена», українська тематика, національний образ в опері, режисерські інтерпретаціїАнотація
Розглянуто процес еволюційних видозмін твору М. Лисенка «Утоплена» за мотивами п’єси М. Гоголя «Майська ніч, або Утоплена» від її першої прем’єри (1884) до сьогодення. Проаналізовано потребу суспільства в актуалізації режисерських пошуків оптимальних концептів постановки означеного твору в контексті самоідентифікації нації на тлі транснаціоналізації мистецтва. Окреслено методологію режисерського аналізу еволюційних модифікацій твору М. Лисенка «Утоплена» з обранням системно-аналітичного, історикотипологічного, порівняльного, жанрово-стилістичного та інтерпретаційного методів. Констатовано фрагментарність досліджень жанрових видозмін твору М. Лисенка «Утоплена» та її сценічних утілень. Визначено специфіку музичних та режисерських версій твору, здійснених у різні часи театрами України в контексті театральної естетики певної епохи із трансформуванням його жанрово-стильових ознак. Виявлено ступінь складності режисерського аналізу маловідомих версій твору М. Лисенка. Обґрунтовано основні теоретичні засади дослідження постановником композиторського стилю та задуму написання твору від початку до внесення редакційних правок. Привернуто увагу науковців до специфіки відображення сценічних образів з урахуванням історичних процесів постановки твору М. Лисенка «Утоплена», що сприяли видозмінам сценічного матеріалу, який мав вплив на режисерське рішення вистави. Виявлено активне намагання постановників означеного твору трансформувати матеріал із драматичного в інші жанри. З’ясовано, що стилістика жанру великої оперної вистави М. Лисенка «Утоплена» мала коротке сценічне життя. Визначено характерні ознаки жанрових видозмін твору М. Лисенка «Утоплена» в сучасних постановках та найбільш перспективні аспекти розвитку музичного театру України. Доведено, що музично-драматична версія постановки означеного твору в сучасних умовах має великий попит у публіки завдяки стрімкій динаміці розвитку подій. Ключові слова: український музичний театр, твір М. Лисенка «Утоплена», українська тематика, національний образ в опері, режисерські інтерпретації.
Завантаження
Посилання
Braudo, Ye., 1937. Utoplena [Drowned]. Muzyka, 16th July.
Vorobiov, S., 2020. Natsionalnyi obraz v ukrainskii operi: naukovyi aspekt rezhyserskykh interpretatsii [National image in Ukrainian opera: scientific aspect of directorial interpretations]. Ukrainske muzykoznavstvo, 46, pp.18–29.
Golota, V., 1990. Teatral'naya Odessa [Theater's Odessa]. Kiev: Mistetstvo.
Elanskyi, V., 1919. Muzychna drama «Utoplena» [Musical drama "Drowned"]. Borba, 8th August.
Irinin, V., 1941. Maiska nich [May night]. Dnipropetrovska pravda, 22th January.
Lysenko, M., 1956. Utoplena: klavir [Drowned: clavier]. Collection of works in 20th vol. 5th vol. Kyiv: Mystetstvo.
Rylskyi, M., 1967. Trupa Starytskoho (1883–1885). In: M. T. Rylskyi, ed. Ukrainskyi dramatychnyi teatr. Narysy istorii v dvokh tomakh. T. 1 [Ukrainian Drama Theater. Essays on history in 2 volumes. 1st vol.]. Kyiv: Naukova dumka, pp.194–199.
Skorulska, R., Chuieva, M., 2015. Mykola Lysenko. Dni i Roky [Mykola Lysenko. Days and Years]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Stanishevskyi, Yu., 1970. Operna klasyka ta natsionalni tradytsii. In: Yu. Stanishevskyi, ed. Ukrainskyi radianskyi muzychnyi teatr [Ukrainian Soviet Musical Theater]. Kyiv: Naukova dumka, pp.153–178.
Stefanovych, M., 1968. Orhanizatsiia ukrainskoho opernoho teatru. Do novykh vysot (1944–1959 rr.). In: M. Stefanovych, ed. Kyivskyi teatr opery ta baletu. Istorychnyi narys [Kyiv Opera and Ballet Theater. Historical essay]. Kyiv: Mystetstvo, pp.66–75, 140–187.
Tobilevych, S., 1957. Moi stezhky ta zustrichi [My paths and meetings]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.