Опера «Севільський цирульник» Джоаккіно Россіні у вітчизняних парадигмах

Автор(и)

  • Галина Тітова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0003-4748-886X

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251823

Ключові слова:

опера «Севільський цирульник» Дж. Россіні, інтерпретація, композиція, мізансцена, особливості художніх образів героїв

Анотація

Розглянуто сценічні інтерпретації твору Дж. Россіні «Севільський цирульник» на київській оперній сцені другої половини ХХ – початку ХХI століття режисерів Миколи Смолича (1944), Дмитра Смолича (1955), Дмитра Гнатюка (1979; 1990), Анатолія Солов’яненка (2019). З’ясовано актуальність постановки опери в соціокультурних реаліях сьогодення відповідно до запитів глядача доби інформаційних технологій. Обґрунтовано необхідність переосмислення твору початку епохи романтизму з урахуванням сучасних можливостей театральної сцени. Встановлено наявність музикознавчих досліджень оперної драматургії «Севільського цирульника» в контексті творчої спадщини Дж. Россіні, фрагментарності наукових розвідок режисерських інтерпретацій твору в музичних театрах України. Проаналізовано композиційну побудову постановок, їх відмінність та близькість по відношенню до оригінального композиторського джерела. Розкрито індивідуальні підходи до режисерського бачення особливостей, принципів і концептуальних рішень створення художніх образів у виставі. Окреслено виконавців партій у різних сценічних утіленнях. Визначено особисті «виставлення» режисерських акцентів в інтерпретації «Севільського цирульника» на київській оперній сцені другої половині ХХ – початку ХХІ століття, обумовлені специфікою театральної естетики часів утілення вистав. Описано напрями розвитку вітчизняної режисури в контексті світових тенденцій оригінального синтезування традиційних та інноваційних постановочних підходів у автентичних версіях опер та можливостей поєднання різних стилів, жанрів, форм у сучасних версіях опери в контексті постмодерністської естетики. Доведено існування певних «моделей», «прикладів», «парадигм», що трансформувалися під впливом зовнішніх і внутрішніх чинників (перші дві постановки втілювались українською мовою на тлі традиційного скороченого музичного матеріалу, спрощуючи музично-стилістичну структуру опери-буф; остання постановка вирізняється поверненням до оригінального музичного матеріалу — відкриттям більшості купюр та виконанням італійською мовою)

Біографія автора

Галина Тітова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Заслужена артистка України, доцент кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Anons, 1945. "Sevilskyi tsyrulnyk" [The barber of Seville]. Zhurnal Ukrainskoho teatralnoho tovarystva, 5, p.5.

Anons, 1955. "Sevilskyi tsyrulnyk" [The barber of Seville]. Vechirnii Kyiv, 125 (1230), p.4.

Anons, 1979. "Sevilskyi tsyrulnyk" [The barber of Seville]. Vechirnii Kyiv, 275(10793), p.4.

Bondarchuk, V., 2018. "Sevilskyi tsyrulnyk" Dzhoakino Rossini. In.: Dmytro Hnatiuk: opernyi spivak, muzychnyi rezhyser ta pedahoh [Dmytro Hnatyuk: opera singer, music director and teacher]. Kamianets-Podilskyi: PP Zvoleiko D. H., pp. 316–322; 517–519.

Honchar, O., 2019. Bravo, Fiharo [Well done, Figaro]. Kievvlast', 23th April.

Yefymenko, A., 2015 "Muzeina" ta "rezhyserska" opera: dva pohliady na Rossini ("Sevilskyi tsyrulnyk" i "Hilom Tel" u Miunkheni) ["Museum" and "director's" opera: two views of Rossini ("The Barber of Seville" and "Guillaume Tel" in Munich)]. Ukrainska muzyka: Natsionalnyi chasopys, shchokvartalnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii im. M. V. Lysenka, 1–2(15–16), pp.228–237.

Kasper, G., Kasper, K., 2018. Sevil'skii tsiryul'nik. In.: Kratkie libretto oper Rossini [Short librettos of operas by Rossini]. Sankt-Peterburg: Kompozitor, pp.119–132.

Klavir, 1876. "Il barbiere di Siviglia", G. Rossini. Mosca presso P. Iurgenson.

Morozova, I.,1979. Dotepnyi humor, vyrazni kharaktery. "Sevilskyi tsyrulnyk" na kyivskii stseni [Witty humor, expressive characters. "The Barber of Seville" on the Kyiv stage]. Kultura i zhyttia, 100(2589), p.3.

Ponomarenko, B.,1955. Vykhovantsi opery [Pupils of the opera]. Radianska kultura, 35, p.3.

Smolich, D. Records. Personal archive of D. Smolych. Miscellaneous. Articles. Libretto. Archive of the National Opera of Ukraine, folder 64.

Stanishevskyi, Yu., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy im. T. H. Shevchenka: istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine: history and modernity]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Cherkashyna-Hubarenko, М. R., 2014. Vidomyi i nevidomyi Rossini na festyvali u Pezaro [Famous and unknown Rossini at the festival in Pesaro]. Muzyka, 5(40), pp.60–63.

Cherkashyna-Hubarenko, М. R., 2011. Opernyi svit Dzhoakkino Rossini na suchasnii stseni; vid serioznoho do komichnoho [Gioacchino Rossini's opera world on the modern stage; from serious to comic]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 3(12), pp.13–18.

Cherkashyna-Hubarenko, М. R., 1984. "Sevil'skii tsiryul'nik" (Besedy o muzyke) ["The Barber of Seville" (Conversations on Music)]. Muzykal'naya zhizn', 8, pp.15–17.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-14

Як цитувати

Тітова, Г. (2021). Опера «Севільський цирульник» Джоаккіно Россіні у вітчизняних парадигмах. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (3-4(52-53), 217–232. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251823

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво