Сучасна музична режисура — новаторство чи авантюризм?
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251822Ключові слова:
музичний театр, оперна вистава, художня цілісність спектаклю, музична режисура, режисерські підходиАнотація
Розглянуто проблему художньої цілісності оперної вистави в умовах пошуку шляхів оновлення музичного театру України, спричиненого соціокультурними викликами сьогодення. З’ясовано фрагментарність наукових розвідок проблематики з пріоритетом музикознавчого та недостатнім дослідженням театрознавчого аспектів, що вимагає нового комплексного осмислення режисерського концепту в музичному театрі. Сформульовано мету дослідження, яка полягає у визначенні режисерського концепту створення художньої цілісності оперної вистави в контексті оновленого синтезу засобів виразності різних видів мистецтв, спираючись на гармонійну художньо-творчу та науково-дослідницьку підготовку фахівця. Окреслено методологію дослідження ключових моментів обраної тематики: сучасні режисерські підходи до створення художньої цілісності оперної вистави; концепт підготовки режисерів музичного театру в реаліях сьогодення; вектори оновлення режисерських підходів до інтерпретації творів. Проаналізовано основні компоненти режисерського контенту у вирішенні проблем інтерпретації художнього твору відповідно до сучасних можливостей театральної сцени. Виявлено режисерські засоби виразності, спрямовані на органічне поєднання різних мистецтв і досягнень науки для пошуку нового синтезу у втіленні оперних вистав. Визначено значення універсальної підготовки режисера музичного театру, здатного за допомогою постановочної групи і творчого складу поєднати всі компоненти художнього синтезу в цілісну виставу. Доведено, що у сучасних дослідженнях художньої цілісності оперної вистави розкрито переважно музикознавчий аспект, аналіз режисерських утілень опер відображає досягнення наукової думки кінця минулого століття та потребує переосмислення з позиції сьогодення. Спрогнозовано перспективи подальших наукових розвідок обраної проблеми та ключових аспектів типології сучасної оперної режисури в умовах соціокультурних реалій сьогодення.
Завантаження
Посилання
Akulov, E. A., 2016. Opernaya muzyka i stsenicheskoe deistvie [Opera music and stage action]. Moskva; Ekaterinburg: Kabinetnyi uchenyi.
Vanslov, V. V., 1964. Synthesis of arts in an opera performance. Ph.D. in Art Criticism. Abstract of Thesis. GITIS.
Gamalej, Ju. V., 2014. Opernyi i baletnyi spektakl'. Svyaz' muzyki s postanovkoi [Opera and ballet performance. The connection between music and production]. Sankt-Peterburg: Kompozitor*Sankt-Peterburg.
Glushakov, I. V., 1989. The problem of the artistic integrity of an opera performance (on the example of the staging work of the GABT BSSR 70-80s). Ph.D. in Art Criticism. Abstract of Thesis. Vil'njus. Gos. konservatorija Litovskoj SSR.
Goncharenko, S. S., 2010. Muzykal'no-teatral'noe tseloe. In: O pojetike opery [On the poetics of opera]. Novosibirsk, pp.156–166.
Korn, I. M., 1986. Problems of theatricality of opera. Ph.D. in Art Criticism. Abstract of Thesis. Vil'njus. Gos. konservatorija Litovskoj SSR.
Naljotova, I. N., 2013. Opernyj zhanr kak sistema [Opera genre as a system]. In 2 books. 1st b.: Metodologija [Methodology]. Sankt-Peterburg, pp.118–157.
Nikolaievska, Yu. V., 2010. U poshukakh tsilisnosti muzychnoho spektakliu (z istorii tvorchoi spivpratsi M. Entina ta V. Ptushkina) [In search of the integrity of the musical performance (from the history of creative cooperation between M. Entin and V. Ptushkin)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 2 (7), pp.96–100.
Pokrovskii, B. A., 2009. Vvedenie v opernuju rezhissuru [Introduction to Opera Directing]. Moskva: RATI-GITIS.
Pokrovskii, B. A., 1968. Chitaya Shalyapina [Reading Chaliapin]. Sovetskaya muzyka, 11, p.69.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2009a. Strukturnyi analiz opernoho tvoru (stattia persha) [Structural analysis of the opera (article one)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 2 (3). pp.58–76.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2009b. Strukturnyi analiz opernoho tvoru (stattia persha) [Structural analysis of the opera (article two)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 4 (5). pp.142–153.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.