Сучасна музична режисура — новаторство чи авантюризм?
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251822Ключові слова:
музичний театр, оперна вистава, художня цілісність спектаклю, музична режисура, режисерські підходиАнотація
Розглянуто проблему художньої цілісності оперної вистави в умовах пошуку шляхів оновлення музичного театру України, спричиненого соціокультурними викликами сьогодення. З’ясовано фрагментарність наукових розвідок проблематики з пріоритетом музикознавчого та недостатнім дослідженням театрознавчого аспектів, що вимагає нового комплексного осмислення режисерського концепту в музичному театрі. Сформульовано мету дослідження, яка полягає у визначенні режисерського концепту створення художньої цілісності оперної вистави в контексті оновленого синтезу засобів виразності різних видів мистецтв, спираючись на гармонійну художньо-творчу та науково-дослідницьку підготовку фахівця. Окреслено методологію дослідження ключових моментів обраної тематики: сучасні режисерські підходи до створення художньої цілісності оперної вистави; концепт підготовки режисерів музичного театру в реаліях сьогодення; вектори оновлення режисерських підходів до інтерпретації творів. Проаналізовано основні компоненти режисерського контенту у вирішенні проблем інтерпретації художнього твору відповідно до сучасних можливостей театральної сцени. Виявлено режисерські засоби виразності, спрямовані на органічне поєднання різних мистецтв і досягнень науки для пошуку нового синтезу у втіленні оперних вистав. Визначено значення універсальної підготовки режисера музичного театру, здатного за допомогою постановочної групи і творчого складу поєднати всі компоненти художнього синтезу в цілісну виставу. Доведено, що у сучасних дослідженнях художньої цілісності оперної вистави розкрито переважно музикознавчий аспект, аналіз режисерських утілень опер відображає досягнення наукової думки кінця минулого століття та потребує переосмислення з позиції сьогодення. Спрогнозовано перспективи подальших наукових розвідок обраної проблеми та ключових аспектів типології сучасної оперної режисури в умовах соціокультурних реалій сьогодення.
Посилання
Akulov, E. A., 2016. Opernaya muzyka i stsenicheskoe deistvie [Opera music and stage action]. Moskva; Ekaterinburg: Kabinetnyi uchenyi.
Vanslov, V. V., 1964. Synthesis of arts in an opera performance. Ph.D. in Art Criticism. Abstract of Thesis. GITIS.
Gamalej, Ju. V., 2014. Opernyi i baletnyi spektakl'. Svyaz' muzyki s postanovkoi [Opera and ballet performance. The connection between music and production]. Sankt-Peterburg: Kompozitor*Sankt-Peterburg.
Glushakov, I. V., 1989. The problem of the artistic integrity of an opera performance (on the example of the staging work of the GABT BSSR 70-80s). Ph.D. in Art Criticism. Abstract of Thesis. Vil'njus. Gos. konservatorija Litovskoj SSR.
Goncharenko, S. S., 2010. Muzykal'no-teatral'noe tseloe. In: O pojetike opery [On the poetics of opera]. Novosibirsk, pp.156–166.
Korn, I. M., 1986. Problems of theatricality of opera. Ph.D. in Art Criticism. Abstract of Thesis. Vil'njus. Gos. konservatorija Litovskoj SSR.
Naljotova, I. N., 2013. Opernyj zhanr kak sistema [Opera genre as a system]. In 2 books. 1st b.: Metodologija [Methodology]. Sankt-Peterburg, pp.118–157.
Nikolaievska, Yu. V., 2010. U poshukakh tsilisnosti muzychnoho spektakliu (z istorii tvorchoi spivpratsi M. Entina ta V. Ptushkina) [In search of the integrity of the musical performance (from the history of creative cooperation between M. Entin and V. Ptushkin)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 2 (7), pp.96–100.
Pokrovskii, B. A., 2009. Vvedenie v opernuju rezhissuru [Introduction to Opera Directing]. Moskva: RATI-GITIS.
Pokrovskii, B. A., 1968. Chitaya Shalyapina [Reading Chaliapin]. Sovetskaya muzyka, 11, p.69.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2009a. Strukturnyi analiz opernoho tvoru (stattia persha) [Structural analysis of the opera (article one)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 2 (3). pp.58–76.
Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2009b. Strukturnyi analiz opernoho tvoru (stattia persha) [Structural analysis of the opera (article two)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho], 4 (5). pp.142–153.