Формат підготовки режисера музичного театру в соціокультурних реаліях незалежної України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251821

Ключові слова:

художня культура, музичний театр, мистецька освіта, модернізація, підготовка режисерів музичного театру

Анотація

Розглянуто необхідність пошуку вирішення проблеми підготовки музичних режисерів у незалежній Україні під впливом зміни парадигми театрального мистецтва. Визначено шляхи модернізації фахової освіти відповідно до стратегічного бачення ректором О. С. Тимошенком розвитку спеціалізації «музична режисура» в Національній музичній академії України імені П. І. Чайковського. Описано перспективні напрями підготовки режисера музичного театру в соціокультурних реаліях незалежної України. Передбачено перспективи їх подальших трансформацій в умовах євроінтеграції мистецьких і освітніх режисерських шкіл. Здійснено аналіз впливу соціокультурних викликів сьогодення на зміну парадигми театральної діяльності завдяки культурологічному підходу до вивчення мистецьких явищ. Розглянуто позитивні та негативні наслідки від такого впливу на модернізацію фахової підготовки музичних режисерів. З’ясовано, що позитивні результати від впливу соціокультурних викликів сьогодення на їх підготовку проявляються у зростанні фахової майстерності музичних режисерів завдяки виконанню спільних міжнародних проєктів, активізації пошуків інноваційних технологій в контексті конкурсно-фестивальної діяльності, обміну досягненнями у сфері музичного театру тощо. Виявлено негативні наслідки від впливу соціокультурних викликів сьогодення на фахову підготовку музичних режисерів, до яких слід віднести зменшення вітчизняного репертуару порівняно із зарубіжним, часткову втрату самобутності національних мистецьких та освітніх шкіл, зміну ціннісних орієнтацій із дозвільно-пізнавальної на розважально-гедоністичну, створення художніх вистав як шоу-ринкового споживацького продукту. Спрогнозовано перспективи подальших досліджень, пов’язаних з аналізом світових режисерсько-освітніх систем, творчого та педагогічного доробку знакових постатей музичного театру, їх екстраполяції на українські реалії. Доведено, що якісна підготовка фахівців музично-режисерської спрямованості потребує гармонізації української та європейської освітніх систем.

Біографія автора

Ірина Даць, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

народна артистка України, професор кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Antoniuk, O. V., 2009. Intehratsiia Ukrainy v yevropeiskyi osvitnii prostir [Integration of Ukraine into the European educational space]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(3), pp.19–26.

Asoyan, A. A., 2016. Sovremennoe iskusstvo: prodolzhenie dialoga ili smena paradigmy? [Contemporary Art: Continuing Dialogue or Changing Paradigm?] In: Contemporary art in the context of globalization, science, education, art market, Materials of the 6th All-Russian scientific-practical conference, Russia, Saint- Petersburg, 19 February 2016. SPb.: SPbGUP, pp.11–14.

Bezghin, O. I., 2018. Osvita z artmenedzhmenta yak skladova mystetskoi osvity v Ukraini: suchasnyi stan i mozhlyvosti rozvytku. In.: I. V. Devteriv, T. V. Devteriva, ed. Osvita i suspilstvo [Education and society]. Kyiv, pp.236–243.

Bystriakova, V., Osadcha, A., 2017. Innovatsii ta tekhnolohii v suchasnomu mystetstvi [Innovations and technologies in contemporary art]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv, 32, pp.189–199.

Borisova, A. G., 2016. Postmodernizm i problemy formirovaniya novoi massovoi kul'tury [Postmodernism and the problems of the formation of a new mass culture]. Sovremennoe iskusstvo v kontekste globalizatsii: nauka, obrazovanie, khudozhestvennyi rynok, pp.93–95.

Vetlitsyna, I. M., 2014. Opera v kontekste massovoi kul'tury [Opera in the context of popular culture]. Observatoriya kul'tury, 2, pp.55–60.

Vislova, A. V., 2009. Russkii teatr na slome epokh. Rubezh ХХ–ХXI vekov [Russian theater at the end of the era. The turn of the 20th–21th centuries]. Moskva: Universitetskaya kniga.

Husarchuk, T., 2020. Osobystisnyi fenomen rektora: kulturotvorcha misiia akademika Oleha Tymoshenka [Rector's personal phenomenon: cultural mission of Academician Oleh Tymoshenko]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(49), pp.23–48.

Dychkovskyi, S., 2020. Turystychni destynatsii industrialnoi yepokhy (na prykladi rozvytku NMAU imeni P. I. Chaikovskoho ta menedzhmentu akademika O. S. Tymoshenka) [Tourist destinations of the industrial era (on the example of the development of NMAU and the management of Academician O. S. Tymoshenko)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4 (49), pp.69–85.

Zimbuli, A. E., 2016. Iskusstvo v kontekste globalizatsii: eticheskie aspekty [Art in the context of globalization: ethical aspects]. In: Contemporary art in the context of globalization, science, education, art market, Materials of the 6th All-Russian scientific-practical conference, Russia, SaintPetersburg, 19 February 2016. SPb.: SPbGUP, pp.19–21.

Kasianova, O. V., 2019. Kontsept pidhotovky doktora mystetstva u tvorchykh aspiranturakh zakladiv vyshchoi osvity [The concept of training a doctor of art in creative graduate schools of higher education]. Khudozhni praktyky ta mystetska osvita u kroskulturnomu prostori suchasnosti, pp.18–22.

Leont'eva, N. Yu., 2016. Yarmarka sovremennogo iskusstva kak rynochnaya tekhnologiya [Contemporary art fair as a market technology]. In: Contemporary art in the context of globalization, science, education, art market, Materials of the 6th All-Russian scientific-practical conference, Russia, Saint- Petersburg, 19 February 2016. SPb.: SPbGUP, pp.108–111.

Matiukhin, V. P., 2009. Problemy vprovadzhennia Bolonskoi systemy na vykonavskykh fakultetakh u vyshchykh navchalnykh zakladakh mystetstv [Problems of implementation of the Bologna system at performing faculties in higher educational institutions of arts]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 2(3), pp.27–32.

Rozhok, V. I., 2018. Modernizatsiia muzychnoi osvity u vektori yevrointehratsii. Dosvid Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. In: I. V. Devteriv, T. V. Devteriva, ed. Osvita i suspilstvo [Education and society]. Kyiv, pp. 280–291.

Chebykin, A. V., 2018. Natsionalna akademiia obrazotvorchoho mystetstva i arkhitektury: tradytsii i suchasnist ukrainskoi mystetskoi shkoly. In: I. V. Devteriv, T. V. Devteriva, ed. Osvita i suspilstvo [Education and society]. Kyiv, pp.292–300.

Cherkashyna-Hubarenko, M. R., 2008. Yevropeiskyi opernyi teatr novoho tysiacholittia: shliakhy stanovlennia [The european opera house of the new millennium: ways of formation]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1(4), pp.118–125.

Sheiko, A., 2020. Khudozhno-pedahohichni pryntsypy Oleha Tymoshenka yak kvintesentsiia yoho svitohliadu [Oleg Tymoshenko's artistic and pedagogical principles as the quintessence of his worldview]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(49), pp.145–157.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-14

Як цитувати

Даць, І. (2021). Формат підготовки режисера музичного театру в соціокультурних реаліях незалежної України. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (3-4(52-53), 181–202. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251821

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво