Архітектоніка «Танцю семи покривал» з опери Ріхарда Штрауса «Саломея» крізь призму історичної реконструкції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251819

Ключові слова:

Ріхард Штраус, опера «Саломея», «Танець семи покривал», музична драматургія, архітектоніка танцю

Анотація

Розглянуто феномен популярності опери Р. Штрауса «Саломея» в умовах нової парадигматики сценічного мистецтва, обумовленої переосмисленням творів доби модерну в контексті постмодерністської естетики. Здійснено комплексний міжгалузевий інтегрований аналіз музикознавчого, іконографічного, культурологічного, теологічного, соціального, психологофізіологічного компонентів твору. Визначено методологію ключових аспектів дослідження: особливості музичної драматургії — жанрово-стилістичний; контенту стародавніх розваг — історико-стильової реконструкції; створення психологічних портретів персонажів — системного аналізу; концепту танцю в опері — інтерпретаційний метод. Зіставлено лібрето опери з драмою О. Уайльда з виявленням відмінностей у вирішенні образу головної героїні: у драмі — дві «лінії Саломеї», в лібрето — три з додаванням «Танцю семи покривал» як важливої у розв’язанні конфлікту сцени, що уособлює історію трагічного кохання юної царівни. Досліджено особливості музичної драматургії танцювальної сцени в опері, окреслено дві протилежні точки зору щодо її ролі і місця в партитурі твору, думки композитора Р. Штрауса з цього приводу. З’ясовано характер танцювальних розваг при дворах стародавніх володарів, специфіку виконання танців альмей і гавазі, які могли послужити прообразом «Танцю семи покривал» у виконанні царівни Саломеї. Описано стилістику танців альмей, яка передбачала демонстрацію високохудожньої еротики, танців гавазі — вакхічного зваблення. Визначено, що в танцювальній сцені можливе поєднання означених протилежних зразків у контексті вирішення музичної драматургії номеру. Проаналізовано психолого-фізіологічні особливості віку Саломеї. З’ясовано її характерні риси, які пояснюють логіку вчинків юної царівни. Складено психологічні портрети Саломеї, Іоканаана, Ірода та Іродіади, які безпосередньо або опосередковано впливають на специфіку інтерпретації танцювальної сцени. Визначено ключові аспекти архітектоніки означеної сцени, змістовне наповнення її частин, відповідність характеру виконання танцю їх контенту, що обумовлює наукову новизну дослідження. Зіставлено результати дослідження з сучасними втіленнями танцювальної сцени в опері. Виявлено їх часткову відповідність в чотирьох із п’яти частинах драматургії танцю, окрім розвитку дії. Доведено необхідність використання концепту різних галузей знань задля встановлення цілісної картини розвитку подій в означеній сцені.

Біографія автора

Олена Касьянова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Abramova, G., 2003. The main psychological neoplasms of a person aged 13–17 years. In: Vozrastnaja psihologija. 4-e izd. [Age psychology. 4th ed.]. Moskva: Akademicheskij proekt, pp.546–550.

Kaverina, L., 2013. Opera «Salomeia» R. Shtrausa (do problemy osobystosti ta kharakteru) [Opera "Salome" by R. Strauss (on the problem of personality and character)]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 106: Kulturolohichni aspekty suchasnoho muzychnoho dyskursu. Pamiati Liudmyly Kostiantynivny Kaverinoi, pp.55–78.

Kasyanova, O., 2021. «Tanets semy pokryval» z dramy Oskara Uailda «Salomeia» v rezhyserskykh interpretatsiiakh doby modern ["Dance of the Seven Veils" from Oscar Wilde's drama "Salome" in the director's interpretations of the modern era]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1 (50)], pp.117–132.

Marek, Dzh., 2002. Rikhard Shtraus. Poslednii romantik [Richard Strauss. The last romantic]. Moskva: Tsentrpoligraf.

Mikeladze, G., 1991. On some trends in the musical theater of Richard Strauss. Ph.D. in Art Criticism. Moskva: GITIS.

Neboliubova, L. S., 2015. «Salomeia» Rikharda Shtrausa: na pereputtiakh paradoksa ["Salome" by Richard Strauss: at the crossroads of paradox]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1 (26), pp.34–48.

Ordzhonikidze, G., 1984. «Salomeya» i «Elektra» Rikharda Shtrausa (k probleme ekmpressionizma v opere) ["Salome" and "Electra" by Richard Strauss (on the problem of expressionism in opera)]. Muzykal'nyj sovremennik, 5, pp.214–245.

Pochemu nel'zya?, 2017. Beseda N. Gorshkovoi s dukhovnikom Kievskikh dukhovnykh shkol, prepodavatelem asketiki, arkhimandritom Markelom (Pavukom) [Conversation between N. Gorshkova and the spiritual father of Kiev theological schools, the teacher of asceticism, Archimndrit Markel (Pavuk)). Argumenty nedeli, 9 (433), p.20.

Uajl'd, O., 2010. Salomeja. Drama [Salome. Drama]. Moskva: Fortuna EL.

Khudekov, S. N., 2009. Vseobshhaja istorija tanca [General history of dance]. Moskva: Eksmo.

Tsodokov, E., 2015. “Salome” by R. Strauss. Available at: http/www.belcanto.ru/saljme/html [accessed: 15 February 2015].

Shpranger, E., 2003. Erotika i seksual'nost' v yunosheskom vozraste. In: Vozrastnaya psikhologiya: Detstvo, otrochestvo, yunost' [Developmental psychology: Childhood, adolescence, adolescence]. Moskva: Akademiya, pp.500–506.

Shtraus, R., 1975. Salomeja. In: Zarubezhnaja muzyka XX veka. Materialy i dokumenty [Foreign music of the twentieth century. Materials and documents]. Moskva: Muzyka, pp.186–188.

Shtraus, R., 2008. Salomeja. In: Opera. 123 libretto [Opera. 123 libretto]. Sankt-Peterburg: Kompozitor, pp.269–270.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-14

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво