Фортепіанна мініатюра як форма проєкції іміджевої моделі піаніста у виконавському конкурсі
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251814Ключові слова:
фортепіанна мініатюра, виконавський конкурс, іміджева модель, концертне виконавство, фортепіанний репертуарАнотація
Узагальнено традиції вивчення жанру мініатюри у сучасному музикознавстві, визначено певну тенденційність наявних досліджень. Встановлено, що основними положеннями цих робіт залишаються тези: мініатюра є малодослідженим жанром; мініатюра вивчається та сприймається як другорядний жанр; мініатюра є надзвичайно популярним жанром у творчості композиторів та у виконавській практиці; мініатюра є обов’язковою складовою конкурсного репертуару. Застосовано комплексний культурологічний, музикознавчий та психологічний підходи до обґрунтування утворення новітніх форм виконавської діяльності, системи якостей, особливостей функціонування виконавця в конкурсному соціокультурному просторі сьогодення. Виявлено та структуровано різновиди «сценічних ситуацій», закономірності їх «репертуарного вирішення» та визначення ролі мініатюри у конкурсному репертуарі сучасних піаністів. Здійснено класифікацію основних іміджевих моделей конкурсного виконавця, серед яких: «універсальна» — демонструє здатність виконавця до переконливої інтерпретації будь-яких репертуарних вимог; «академічна» — найбільш поширена модель сценічного іміджу та підбору репертуару; «інтелектуальна» — передбачає демонстрацію вибіркових музичних професійних уподобань виконавця; «віртуозна» — знаходить своє відображення у відтворенні різноманітних прикладів віртуозних мініатюр та, звісно, демонстрації віртуозних вмінь та можливостей виконавця; «патріотична» — є відображенням певних особистих переконань виконавця; «ситуативна» — ілюструє схильність виконавця пристосовуватися та реалізовувати себе у відповідності до певних суб’єктивних обставин; «епатажна» — побудована на використанні зовнішніх візуальних та звукових ефектів. Встановлено репрезентативну функцію мініатюри в репертуарі сучасного піаніста, спрямовану, серед іншого, й на самоідентифікацію/ідентифікацію виконавця. Здійснено класифікацію основних іміджевих моделей конкурсного виконавця, який ілюструє глобалізаційні процеси у музичному виконавстві. Привернуто увагу виконавців, зокрема піаністів на багатогранність питань, що виникають при формуванні репертуару, специфіки інтерпретації та проекції обраних творів
Завантаження
Посилання
Ananyan, K., 2000. Ways of development of piano miniatures in the works of Armenian composers of the XX century (to the problem of the evolution of musical language, texture, principles of shaping, genre and figurative structure). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Komitas State Conservatory of Yerevan.
Govar, N. A., 2013. Piano Miniature in the Works of Russian Composers of the Second Half of the 20th – Early 21st Centuries: Problems of Style and Interpretation. Ph.D. in Art History. Thesis. Nizhny Novgorod State Conservatory named after M.I. Glinka.
Zenkin, K., 1997. Fortepiannaya miniatyura i puti muzykal'nogo romantizma [Piano miniature and the ways of musical romanticism.]. Moskva: Kompozitor.
Zenkin, K., 1995. Fortepiannaya miniatyura Shopena [Chopin's piano miniature]. Moskva: MGK.
Nazaikinskii, E., 1979. Poetika muzykal'noi miniatyury [Poetics of musical miniature]. Moskva: Muzyka.
Pak Gi Khvan, 2012. P. I. Tchaikovsky as a master of piano miniature (on the problem of performing interpretation). Ph.D. in Art History. Thesis. Saint Petersburg State Conservatory named after N. A. Rimsky Korsakov.
Pokrovskaya, I., 2004. Fortepiannye miniatyury A. S. Arenskogo [Piano miniatures by A. S. Arensky]. Velikii Novgorod: Novgorodskii gosudarstvennyi universitet.
Pukhlianko, M. Ye., 2014. Competition of musicians-performers as a phenomenon of modern cultural space. Ph.D. in Art History. Thesis. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine.
Riabukha, N. O., 2004. Miniature as a phenomenon of musical culture (based on the piano works of Ukrainian composers of the late 19st – 20th centuries). Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv State Academy of Culture.
Riabukha, N. O., 2003. Fortepianna miniatiura u strukturi ukrainskoi mentalnosti [Piano miniature at the structure of the Ukrainian mentality]. Kultura Ukrainy, 12, pp.132–140.
Smirnov, M., 1979. Ob odnoi osobennosti ispolneniya fortepiannykh p'es Chaikovskogo [On one peculiarity of the performance of Tchaikovsky's piano pieces]. Voprosy muzykal'noi pedagogiki, 1, pp.107–114.
Berehova, O. and Volkov, S., 2019. Piano Competitions in the Socio-Cultural Realities of Globalization. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 8(4), pp.329–346.
Blanka Pesja, 2016. Competition in Music Education, [online]. Режим доступу: <https://www.academia.edu/31452804/Competition_in_Music_Education_The_scoreboard_revisited_HKU_Master_Education_in_Arts> [дата звернення: 05.06.2021].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.