Модернізм і постмодернізм: об’єктивація змісту явищ (культурологічний аспект)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251810Ключові слова:
модернізм, постмодернізм, проєкт «Модерн», концепція інтенціоналізму культури і мистецтва, Європейська культураАнотація
Досліджено явища модернізму і постмодернізму. Наголошено на можливості позиціонування модернізму й постмодернізму в контексті проєкту «Модерн», який приналежний до Європейської культури та зумовлює її розвиток у напрямку модернізації історії. З’ясовано, що динаміку проєкту «Модерн» визначають чотири фази розвитку, які значною мірою збігаються з періодами становлення Європейської культури: ХІV–ХVІ ст. — перша фаза розвитку проєкту «Модерн» (V–ХVІ ст. — символічний період Європейської культури); ХVІІ–ХVІІІ ст. — друга фаза проєкту «Модерн» (ХVІІ–ХVІІІ ст. — класичний період Європейської культури); ХІХ ст. — третя фаза проєкту «Модерн» (ХІХ ст. — романтичний період Європейської культури); кінець ХІХ – початок ХХІ ст. — четверта фаза проєкту «Модерн» (кінець ХІХ–ХХІ ст. — інтенціональний період Європейської культури). Доведено, такий зріз об’єктивує модернізм і постмодернізм як явища, зміст яких зумовлений заключною фазою проєкту «Модерн» і заключним (інтенціональним) періодом Європейської культури. Наголошено на можливості трактування модернізму й постмодернізму як одного явища — модернізму-постмодернізму. Констатовано, що постмодернізм правильно визначає зміст культурно-художнього буття сучасності, однак не пояснює закономірностей культурного становлення; оминає питання майбутнього розвитку культури і мистецтва; зациклюється на своїх концептах і вдається до смислових трансформацій ідеї «пост» — постпостмодернізм, постнекласичне мислення, тези на кшталт «модернізм після постмодерну» тощо. Доведено неспроможність постмодернізму до культуротворчості. Проведено зіставлення смислових засад теорії модернізму й постмодернізму з концепцією інтенціоналізму культури і мистецтва, що відкриває нову перспективу в аналізі й онтології модерно-постмодерних інтенцій та культурно-художнього буття в цілому.
Завантаження
Посилання
Aristotel', 1981. Fizika [Physics]. Works in 4 volumes. 3rd vol. Moskva: Mysl'.
Velsh, V., 2004. Nash postmodernyi modern [Our postmodern modernism]. Translated from German by A. L. Bohachova, M. D. Kultaievoi, L. A. Sytnichenko. Kyiv: Alterpres.
Vysotskaya, M. S. and Grigor'eva, G. V., 2014. Muzyka ХХ veka : ot avangarda k postmodernizmu : Uchebnoe posobie [Music of the 20th century: from the avant-garde to postmodernism: a study guide]. 2nd ed. Moskva: Moskovskaya konservatoriya.
Gegel', G. V. F., 2007. Estetika [Aesthetics]. In 2 volumes. 2nd ed. Sankt-Peterburg: Nauka.
Gobozov, I. A., 2005. Kuda katitsya filosofiya. Ot poiska istiny k postmodernisticheskomu trepu (Filosofskii ocherk) [Where philosophy is heading. From the search for truth to postmodern chatter (Philosophical essay).]. Moskva: Savin S. A.
Gumilev, L. N., 2005. Etnogenez i biosfera zemli [Ethnogenesis and biosphere of the earth]. Moskva: AST.
Kuparashvili, M. Dzh., 2014. Lektsii po sovremennoi filosofii: Modernizm: Uchebnoe posobie [Lectures on Contemporary Philosophy: Modernism: A Study Guide]. Moskva: Librokom.
Liotar, Zh.-F., 1998. Sostoyanie postmoderna [Postmodern state]. Translated from French by N. A. Shmatko. Moskva: Institut eksperimental'noi sotsiologii; Sankt-Peterburg: Aleteiya.
Liotar, Zh.-F., 2012. Otvet na vopros: chto takoe postmodern? Filosofiya filosofii. Teksty filosofii: Uchebnoe posobie dlya vuzov [The answer to the question: what is postmodernity? Philosophy of Philosophy. Philosophy Texts: Textbook for Universities]. Moskva: Akademicheskii Proekt; Fond "Mir".
Opanasiuk, O. P., 2020. Intentsionalnist u prostori kultury: mystetstvoznavchyi, kulturolohichnyi ta filosofskyi aspekty: monohrafiia [Intentionality in the space of culture: art history, culturological and philosophical aspects: monograph]. 3rd ed. Kyiv: Osvita Ukrainy.
Pavlov, A. V., 2019. Obrazy sovremennosti v XXI veke: sverkhmodernizm [Images of modernity in the XXI century: supermodernism]. Filosofiya i sovremennost', 1, pp.69–83.
Pavlov, A. V. and Erokhina, Yu. V., 2019. Obrazy sovremennosti v XXI veke: al'termodernizm [Images of modernity in the 21st century: altermodernism]. Filosofskie nauki, 62(2), pp.7–25.
Petrenko, E. L., 2003. Yurgen Khabermas razmyshlyaet o moderne [Jurgen Habermas reflects on modernity]. Philosophical discourse about modernity. Moskva: Ves' Mir.
Privalov, S. B., 2010. Zarubezhnaya muzykal'naya literatura. Konets ХІХ – ХХ vek. Epokha modernizma [Foreign musical literature. The end of the 19th–20th century. The era of modernism]. SanktPeterburg: Kompozitor.
Safonova, L. V., 2009. Postmodernistskii tekst: poetika manipulyatsii [Postmodern text: the poetics of manipulation]. Sankt-Peterburg: Petropolis.
Tarnas, R., 1995. Istoriya zapadnogo myshleniya [History of Western Thinking]. Translated from English by T. A. Azarkovich. Moskva: Kron-press.
Toinbi, A. 1995. Doslidzhennia istorii [History research]. Vol. 1. Translated from English by V. Shovkun. Kyiv: Osnovy.
Filippovich, A. V. and Semenova, V. N., 2007. Posleslovie. Protiv postmodernizma [Afterword. Against postmodernism]. Noveishii filosofskii slovar'. Postmodernizm. Moskva: Sovremennyi literator.
Khabermas, Yu., 1992. Modern — nezavershennyi proekt [Modern — unfinished project]. Voprosy filosofii, 4, pp.40–52.
Khabermas, Yu., 2003. Filosofskii diskurs o moderne [Philosophical discourse about modernity]. Translated from German by M. M. Belyaeva, K. V. Kostina, E. L. Petrenko and other. Moskva: Ves' Mir.
Shpengler, O., 1993. Zakat Evropy. Ocherki morfologii mirovoi istorii. 1.Geshtal't i deistvitel'nost' [Sunset of Europe. Essays on the morphology of world history. 1.Gestalt and reality]. Translated from German by K. A. Svas'yan. Moskva: Mysl'.
Yaspers, K., 1991. Smysl i naznachenie istorii [The meaning and purpose of history]. Translated from German by M. I. Levina. 2nd ed. Moskva: Politizdat.
Vermeulen, T. and van den Akker, R., 2010. Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2, pp.1‒14.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.