Китайські композитори на заході: на шляху до нової стильової ідентичності (на прикладі опери «Мрія червоної палати» Брайт Шена)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251798Ключові слова:
творча міграція, творчість Брайт Шена, опера «Мрія Червоної палати», діалог культур, оперна творчість китайських композиторів, білінгвальна музична лексикаАнотація
Розглянуто питання міграції як критерія творчості китайських композиторів на шляху до осягнення нової стильової ідентичності. Констатовано, що у випадку з китайськими композиторами, які емігрували до Америки, інтеграція їхнього композиторського досвіду до інакшого культурного простору співпала з періодом оновлення західної музичної мови на гребені хвилі зацікавленості європейської та американської музичної спільноти східними культурними традиціями. Наголошено на дії поступової адаптації західних слухачів до незвичної музичної мови китайських композиторів. Виділено постаті Тан Дуна, Брайт Шена, Чень І, Чжоу Лонга, творчість яких високо оцінена сучасними музикантами та слухачами, що підтверджується концертними програмами передових світових музичних установ. Підкреслено особливу яскравість творчості Брайт Шена, в якій сполучаються традиції західної та східної культур (Шену вдалося досягнути нової стильової ідентичності, що дозволяє назвати його сучасним класиком, у творчості якого класичні цінності маскуються за кроскультурними сполученнями). Зазначено, що переживання композитора передаються через білігвальну музичну лексику, в якій відображається результат культурного досвіду Шена. Проаналізовано особливості опери «Мрія Червоної палати» з точки зору суміщення культурних знаків сходу та заходу. Визначено музичні інструменти, якими відображаються східні елементи музичної мови (ударні пекінської опери та гуцину) зі збереженням їхньої основної функції та ритмічних малюнків, імітації звучання традиційних китайських інтонацій тощо. Підкреслюється, що західні традиції оперного письма демонструються через звернення до традиційної номерної структури, використання методу монотематизму та загального тонального (проте ускладненого пентатонними побудовами) гармонічного письма.
Завантаження
Посилання
Avdyusheva, N. A., 2009. Russian artistic emigration of the "First Wave" in Belgium: 1918–1939. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. The Herzen State Pedagogical University of Russia.
Van, Pin, 2009. Russian art emigration in China in the first half of the 20th century. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Moscow Pedagogical State University.
Dubinets, E., 2016. Motsart otechestva ne vybiraet [Mozart doesn’t choose his homeland]. Moskva: Muzizdat.
Lee, S., 2002. A discussion of Tan Dun’s opera "Marco Polo". Doctor in Art History. Thesis. University of Miami.
Xirui, Huang, 2020. The Musical Style and the Cultural Connotation of Bright Sheng's Opera "Dream of the Red Chamber". Doctor in Art History. Thesis. University of Nevada.
Zhang, N., 2015. Neo-orientalism in the operas of Tan Dun. Doctor in Art History. Thesis. Dalhousie University Halifax.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.