Китайські композитори на заході: на шляху до нової стильової ідентичності (на прикладі опери «Мрія червоної палати» Брайт Шена)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251798

Ключові слова:

творча міграція, творчість Брайт Шена, опера «Мрія Червоної палати», діалог культур, оперна творчість китайських композиторів, білінгвальна музична лексика

Анотація

Розглянуто питання міграції як критерія творчості китайських композиторів на шляху до осягнення нової стильової ідентичності. Констатовано, що у випадку з китайськими композиторами, які емігрували до Америки, інтеграція їхнього композиторського досвіду до інакшого культурного простору співпала з періодом оновлення західної музичної мови на гребені хвилі зацікавленості європейської та американської музичної спільноти східними культурними традиціями. Наголошено на дії поступової адаптації західних слухачів до незвичної музичної мови китайських композиторів. Виділено постаті Тан Дуна, Брайт Шена, Чень І, Чжоу Лонга, творчість яких високо оцінена сучасними музикантами та слухачами, що підтверджується концертними програмами передових світових музичних установ. Підкреслено особливу яскравість творчості Брайт Шена, в якій сполучаються традиції західної та східної культур (Шену вдалося досягнути нової стильової ідентичності, що дозволяє назвати його сучасним класиком, у творчості якого класичні цінності маскуються за кроскультурними сполученнями). Зазначено, що переживання композитора передаються через білігвальну музичну лексику, в якій відображається результат культурного досвіду Шена. Проаналізовано особливості опери «Мрія Червоної палати» з точки зору суміщення культурних знаків сходу та заходу. Визначено музичні інструменти, якими відображаються східні елементи музичної мови (ударні пекінської опери та гуцину) зі збереженням їхньої основної функції та ритмічних малюнків, імітації звучання традиційних китайських інтонацій тощо. Підкреслюється, що західні традиції оперного письма демонструються через звернення до традиційної номерної структури, використання методу монотематизму та загального тонального (проте ускладненого пентатонними побудовами) гармонічного письма.

Біографія автора

Лю Лє, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірантка кафедри теорії та історії музичного виконавства

Посилання

Avdyusheva, N. A., 2009. Russian artistic emigration of the "First Wave" in Belgium: 1918–1939. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. The Herzen State Pedagogical University of Russia.

Van, Pin, 2009. Russian art emigration in China in the first half of the 20th century. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Moscow Pedagogical State University.

Dubinets, E., 2016. Motsart otechestva ne vybiraet [Mozart doesn’t choose his homeland]. Moskva: Muzizdat.

Lee, S., 2002. A discussion of Tan Dun’s opera "Marco Polo". Doctor in Art History. Thesis. University of Miami.

Xirui, Huang, 2020. The Musical Style and the Cultural Connotation of Bright Sheng's Opera "Dream of the Red Chamber". Doctor in Art History. Thesis. University of Nevada.

Zhang, N., 2015. Neo-orientalism in the operas of Tan Dun. Doctor in Art History. Thesis. Dalhousie University Halifax.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-14

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво