Дмитро Гнатюк у роботі над оперою Джузеппе Верді «Травіата»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251789

Ключові слова:

опери Дж. Верді, оперна режисура, режисерська інтерпретація, оперна драматургія, творчість Д. Гнатюка

Анотація

Охарактеризовано роботу над новою постановкою опери «Травіата» Дж. Верді в Національній опері України імені Тараса Шевченка (1988), яку здійснили Дмитро Гнатюк, Лев Венедиктов, Леонід Каневський, Іван Гамкало. Висвітлено особливості режисерської версії Дмитра Гнатюка в постановці опери Джузеппе Верді «Травіата». Розкрито складний процес формування постановочної версії вистави за архівними матеріалами про роботу художньої ради театру. Розглянуто план постановочної версії вистави. Окреслено основні принципи формування, розвитку і втілення драматургії твору та її сценічного вирішення. Наголошено на зусиллях творчого колективу театру, спрямованих на підтримку і втілення режисерської концепції Д. Гнатюка. Описано результати обробки архівних матеріалів та їх часової атрибуції завдяки застосуванню джерелознавчого й текстологічного методів дослідження, розкрито факти життєвого і творчого шляху Д. Гнатюка на основі використання біографічного методу, а також здійснено аналіз режисерської версії оперної постановки методом герменевтики. Наголошено на тісній співпраці Д. Гнатюка з творчим колективом театру в ході режисерської постановки опери Дж. Верді «Травіата», що свідчить про художню зрілість митця, цілісність його режисерського мислення, сформованого не лише українською оперною традицією, а й загальними художніми тенденціями ХХ століття. Акцентовано увагу на прагненні Д. Гнатюка відтворити синтетичну сутність жанру, розглядаючи його елементи як такі, що взаємодоповнюють і визначають один одного. Обґрунтовано специфіку зміщення митцем акцентів із загальної побудови драматургії твору на головні, концептуально провідні моменти, протиставляючи їй камерність та інтимність як відображення внутрішнього стану героїні, її крихкого й глибоко проникливого світу, сповненого внутрішнього переживання й неспокою, а не лише пишності балу й масових сцен. Доведено, що Д. Гнатюк дбав про вираження елементами сценічного оформлення його драматичного наповнення, внутрішніх суперечностей та протистояння твору.

Біографія автора

Віктор Бондарчук, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

доктор мистецтвознавства, професор, проректор з навчальної роботи

Посилання

Arkhimovych, L., 1970. Shliakhy rozvytku ukrainskoi radianskoi opery [Ways of development of Ukrainian Soviet opera]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Hordiichuk, Ya., 1990. Stanovlennia ukrainskoho muzychnoho teatru i krytyka [Formation of Ukrainian musical theater and criticism]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Bileichuk, B., 1985. Spiv dlia narodu [Singing for the people]. Ukraina, 6, pp.6–7.

Hnyd, B., 2003. Do istorii natsionalnoi opery Ukrainy [To the history of the national opera of Ukraine]. Kyiv: NMAU im. P. I. Chaikovskoho.

Katasonova, T., 1994. Dni i vechera Natsional'noi opery [Days and nights of the National Opera]. Zerkalo nedeli, 19th January.

Kurbanov, V., 2009. Tradytsiinist i problemy interpretatsii opernoi vystavy [Tradition and problems of interpretation of opera performance]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3(4), pp.30–35.

Markov, P., 1960. Rezhissura Vl. I. Nemirovicha-Danchenko v muzykal'nom teatre [Directing by Vl. I. Nemirovich-Danchenko in the musical theater]. Moskva: Vserossiiskoe teatral'noe obshchestvo.

Nakaz № I/24 vid 29.01.1993 roku pro postanovku opery Dzh. Verdi "Traviata". Arkhiv Natsionalnoho akademichnoho teatru opery ta baletu Ukrainy imeni T. H. Shevchenka.

Petrov, I., 1994. Vozvrashchenie "Traviaty" na kievskuyu stsenu [The return of "La Traviata" to the Kiev stage]. Kievskie vedomosti, 19th April.

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the USSR Taras Shevchenko (together with the party committee of the theater) from 30.09.1988. Archive of the Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine.

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the USSR Taras Shevchenko from 15.01.1989. Archive of the Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine.

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the USSR Taras Shevchenko from 26.11.1971. Archive of the Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine.

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the USSR Taras Shevchenko from 17.03.1992. Archive of the Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine.

Minutes of the meeting of the Presidium of the Art Council of the ATOB of the USSR Taras Shevchenko from 17.02.1989. Archive of the Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine.

Stanishevskyi, Yu., 2012. Natsionalna opera Ukrainy 2001–2011 [National Opera of Ukraine 2001–2011]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Stanishevskyi, Yu., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine: History and Modernity]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Fel'zenshtein, V., 1984. O muzykal'nom teatre [About musical theater]. Moskva: Raduga.

Feshchenko, O., 1994. Kyivska Melpomena usmikhaietsia [Kyiv's Melpomene smiles]. Khreshchatyk, 16th December.

Folvarochnyi, V., 2015. Na vysotakh orlynoho letu [At the heights of eagle flight]. Chernivtsi: Bukrek.

Chubuk, M., 1977. Zhyttia moie – pisnia [My life is a song]. Visti z Ukrainy, 3th February.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-14

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Музичне мистецтво