«Саломея» Ріхарда Штрауса
на перепуттях парадокса
Ключові слова:
парадокс, музичний образ, симфонізація, психологізм, гротескАнотація
Розглянуто таку особливість творчої особистості і творчого методу Р. Штрауса, як парадоксальність, яка проступає на біографічному, життєво-побутовому, художньо-естетичному і творчо-музичному рівнях. За музичну основу аналізу взято оперу «Саломея», у якій поєднано всі основні види штраусівської парадоксальності. У зв’язку із «Саломеєю» порушено деякі проблеми творчості «генія парадокса» О. Уайльда. Наголошено, що феномен парадоксальності надає особливі можливості для контрастних інтерпретацій опери в театрально-сценічних постановках.
Посилання
Асафьев Б. Рихард Штраус / Асафьев Б. О музыке ХХ века / Б. Асафьев. – Л. : Музыка, 1982. – С. 119–122.
Эллман Р. Оскар Уайльд / Ричард Эллман ; пер. на рус. Л. Мотылева. – М. : Азбука-Аттикус, Колибри, 2012. – 704 с.
Каверіна Л. Опера «Саломея» Р. Штрауса (до проблеми особистості та характеру) / Л. Каверіна // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. – Вип. 106 : Культурологічні аспекти сучасного мистецького дискурсу. Пам’яті Людмили Костянтинівни Каверіної. – К., 2013. – С. 55–78.
Краузе Э. Рихард Штраус. Образ и творчество / Эрнст Краузе. – М. : Госмузиздат, 1961. – 435 с.
Марек Дж. Рихард Штраус. Последний романтик / Джордж Марек ; [пер. с англ. И. С. Маненок, Р. С. Бобровой]. – М. : Центрполиграф, 2002. – 398 с.
Маркези Г. «Саломея» Р. Штрауса [Електронний ресурс] / Г. Маркези ; пер. с нем. Е. Гречаной. – Режим доступу: http:www.belcanto.ru/salome.html
Орджоникидзе Г. «Саломея» и «Электра» Рихарда Штрауса (к проблеме экспрессионизма в опере) / Г. Орджоникидзе // Музыкальный современник : сб. ст. – Вып. 5. – М. : Сов. композитор, 1984. – С. 214–245.
Письмо Густава Малера Альме Малер от 10 января 1907 г. // Малер Г. Письма: 1875–1911 гг. / Густав Малер ; [под ред. И. А. Барсовой; сост., коммент. И. А. Барсовой, Д. Р. Петрова; пер. с нем. С. А. Ошерова, Д. Р. Петрова, С. Е. Шлапобергской]. – СПб. : Изд-во имени Н. И. Новикова, СПб., 2006. – С. 563–565.
Письмо Р. Роллана Р. Штраусу от 14 мая 1907 г. // Рихард Штраус и Ромен Роллан. Переписка. Выдержки из дневника / [пер. с франц. М. П. Волконского; ред. пер. И. И. Мугдусиева; вступ. ст. и примеч. А. А. Николаевой]. – М. : Госмузидат, 1960. – С. 82–84.
Письмо Р. Штрауса Р. Роллану от 5 июля 1905 года // РихардШтраус и Ромен Роллан. Переписка. Выдержки из дневника / [пер. с франц. М. П. Волконского; ред. пер. И. И. Мугдусиева; вступ. ст. и примеч. А. А. Николаевой]. – М. : Госмузидат, 1960. – С. 26–29.
Роллан Р. Выдержки из дневника / Ромен Роллан // Штраус Р. Переписка. Выдержки из дневника / [пер. с франц. ; вступ. ст. и примеч. А. А. Николаевой]. – М. : Госмузидат, 1960. – С. 105–165.
Росс А. Послушайте [Електронний ресурс] / А. Росс. – М. : Астрель: Corpus – 2013. – Режим доступу: http://rusplt.ru/sosiety/muzka-kompozitoy.html – Дата доступу: 10.02.2015 р.
Соколянский М. Оскар Уайльд. Очерк творчества / М. Соколянский. – К. : Лыбидь, 1990. – 199 с.
Цодоков Е. «Саломея» Р. Штрауса. [Електронний ресурс] / Е. Цодоков. – Режим доступу: http;//www.belcanto.ru/salome.html – Дата доступу: 10.02.2015 р.
Штраус Р. Размышления и Воспоминания / Р. Штраус // Зарубежная музыка ХХ века. Материалы и документы. – М. : Музыка, 1975. – С. 181–194.
Шум А. Пьеса Оскара Уайльда «Саломея»: проблематика и вопросы поэтологии / А. Шум. – СПб. : Госуниверситет, 2007. – 41 с.
Del Mar N. R. Strauss. A critical commentary of his life and works / Norman Del Mar. – London : Barrie & Jenkins, 1978. – 552 р. (1962. – V. 1. – 286 р).
Gysi F. Richard Strauss / F. Gysi. – Potsdam : Athenaion, 1934. – 159 р.