«Саломея» Ріхарда Штрауса
на перепуттях парадокса
Ключові слова:
парадокс, музичний образ, симфонізація, психологізм, гротескАнотація
Розглянуто таку особливість творчої особистості і творчого методу Р. Штрауса, як парадоксальність, яка проступає на біографічному, життєво-побутовому, художньо-естетичному і творчо-музичному рівнях. За музичну основу аналізу взято оперу «Саломея», у якій поєднано всі основні види штраусівської парадоксальності. У зв’язку із «Саломеєю» порушено деякі проблеми творчості «генія парадокса» О. Уайльда. Наголошено, що феномен парадоксальності надає особливі можливості для контрастних інтерпретацій опери в театрально-сценічних постановках.
Завантаження
Посилання
Асафьев Б. Рихард Штраус / Асафьев Б. О музыке ХХ века / Б. Асафьев. – Л. : Музыка, 1982. – С. 119–122.
Эллман Р. Оскар Уайльд / Ричард Эллман ; пер. на рус. Л. Мотылева. – М. : Азбука-Аттикус, Колибри, 2012. – 704 с.
Каверіна Л. Опера «Саломея» Р. Штрауса (до проблеми особистості та характеру) / Л. Каверіна // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. – Вип. 106 : Культурологічні аспекти сучасного мистецького дискурсу. Пам’яті Людмили Костянтинівни Каверіної. – К., 2013. – С. 55–78.
Краузе Э. Рихард Штраус. Образ и творчество / Эрнст Краузе. – М. : Госмузиздат, 1961. – 435 с.
Марек Дж. Рихард Штраус. Последний романтик / Джордж Марек ; [пер. с англ. И. С. Маненок, Р. С. Бобровой]. – М. : Центрполиграф, 2002. – 398 с.
Маркези Г. «Саломея» Р. Штрауса [Електронний ресурс] / Г. Маркези ; пер. с нем. Е. Гречаной. – Режим доступу: http:www.belcanto.ru/salome.html
Орджоникидзе Г. «Саломея» и «Электра» Рихарда Штрауса (к проблеме экспрессионизма в опере) / Г. Орджоникидзе // Музыкальный современник : сб. ст. – Вып. 5. – М. : Сов. композитор, 1984. – С. 214–245.
Письмо Густава Малера Альме Малер от 10 января 1907 г. // Малер Г. Письма: 1875–1911 гг. / Густав Малер ; [под ред. И. А. Барсовой; сост., коммент. И. А. Барсовой, Д. Р. Петрова; пер. с нем. С. А. Ошерова, Д. Р. Петрова, С. Е. Шлапобергской]. – СПб. : Изд-во имени Н. И. Новикова, СПб., 2006. – С. 563–565.
Письмо Р. Роллана Р. Штраусу от 14 мая 1907 г. // Рихард Штраус и Ромен Роллан. Переписка. Выдержки из дневника / [пер. с франц. М. П. Волконского; ред. пер. И. И. Мугдусиева; вступ. ст. и примеч. А. А. Николаевой]. – М. : Госмузидат, 1960. – С. 82–84.
Письмо Р. Штрауса Р. Роллану от 5 июля 1905 года // РихардШтраус и Ромен Роллан. Переписка. Выдержки из дневника / [пер. с франц. М. П. Волконского; ред. пер. И. И. Мугдусиева; вступ. ст. и примеч. А. А. Николаевой]. – М. : Госмузидат, 1960. – С. 26–29.
Роллан Р. Выдержки из дневника / Ромен Роллан // Штраус Р. Переписка. Выдержки из дневника / [пер. с франц. ; вступ. ст. и примеч. А. А. Николаевой]. – М. : Госмузидат, 1960. – С. 105–165.
Росс А. Послушайте [Електронний ресурс] / А. Росс. – М. : Астрель: Corpus – 2013. – Режим доступу: http://rusplt.ru/sosiety/muzka-kompozitoy.html – Дата доступу: 10.02.2015 р.
Соколянский М. Оскар Уайльд. Очерк творчества / М. Соколянский. – К. : Лыбидь, 1990. – 199 с.
Цодоков Е. «Саломея» Р. Штрауса. [Електронний ресурс] / Е. Цодоков. – Режим доступу: http;//www.belcanto.ru/salome.html – Дата доступу: 10.02.2015 р.
Штраус Р. Размышления и Воспоминания / Р. Штраус // Зарубежная музыка ХХ века. Материалы и документы. – М. : Музыка, 1975. – С. 181–194.
Шум А. Пьеса Оскара Уайльда «Саломея»: проблематика и вопросы поэтологии / А. Шум. – СПб. : Госуниверситет, 2007. – 41 с.
Del Mar N. R. Strauss. A critical commentary of his life and works / Norman Del Mar. – London : Barrie & Jenkins, 1978. – 552 р. (1962. – V. 1. – 286 р).
Gysi F. Richard Strauss / F. Gysi. – Potsdam : Athenaion, 1934. – 159 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.