Жанрові амплуа плачу в оперній творчостіМодеста Мусоргського та Миколи Римського-Корсакова
Ключові слова:
плач, жанрове амплуа, російська оперна класикаАнотація
Розглянуто специфіку втілення жанрових типів плачу в російській оперній класиці. В об’єктиві дослідження – трагічна, лірична, комічна та провісницька моделі голосіння, які в координації з відомою типологією сценічних амплуа постають як «плач-трагік», «плач-лірик», «плач-комік» і «плач-вісник». Умови інтонаційної репрезентації кожного з них залежать від комплексу пріоритетних засобів музичної виразності, функціональної призначеності та контекстних обставин.
Завантаження
Посилання
Головинский Г. Композитор и фольклор: из опыта мастеров XIX–XX веков. Очерки / Г. Головинский. – М. : Музыка, 1981. – 279 с.
Головинский Г. Мусоргский и фольклор / Г. Головинский. – М. : Музыка, 1994. – 220 с.
Данченкова Н. Народные представления о «том» свете и художественная система владимирских причитаний / Н. Данченкова // Мифологические представления в народной культуре : сб. ст. / ред.-сост. П. Гамзатова, О. Пашина. – М. : РИИ, 1993. – С. 70–90.
Зинькевич Е. С. Украинская симфония на современном этапе в свете диалектики традиции и новаторства : автореф. дис. … докт. искусствоведения : спец. 17.00.03 «Музыкальное искусство» / Зинькевич Елена Сергеевна ; Киевская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. – К., 1986. – 38 с.
Мейерхольд В. Таблица амплуа / В. Мейерхольд, В. Бебутов, И. Аксёнов // Амплуа актёра. – М. : ГВЫРМ, 1922. – С. 6–11.
Мурзіна О. Українське голосіння – афект і формотворення / О. Мурзіна // Проблеми етномузикології : зб. наук. праць. – Вип. 1. – К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1998. – С. 70–106.
Панченко А. Юродивые на Руси / А. Панченко // Русская история и культура. Работы разных лет. – СПб. : Юна, 1999. – С. 392–407.
Ручьевская Е. «Руслан» Глинки, «Тристан» Вагнера и «Снегурочка» Римского-Корсакова: стиль, драматургия, слово и музыка / Е. Ручьевская. – СПб. : Композитор, 2002. – 395 с.
Соколов О. К проблеме типологии музыкальных жанров / О. Соколов // Проблемы музыки ХХ века. – Горький : Волго-Вятское книж. изд-во, 1977. – С. 12–58.
Соломонова О. Б. «И когда смеётся лицо – вместе с ним не веселится ум». Смеховое зазеркалье русской музыкальной классики. монография / Ольга Соломонова. – К. : Задруга, 2006. – 380 с.
Сохор А. Эстетическая природа жанра в музыке / А. Сохор // Вопросы социологии и эстетики музыки : в 3 т. – Т. 2. – Л. : Сов. композитор, 1981. – С. 231–294.
Сохор А. Теория музыкальных жанров: задачи и перспективы / А. Сохор // Вопросы социологии и эстетики музыки : в 3 т. – Т. 3 – Л. : Сов. композитор, 1983. – С. 129–142.
Тышко С. Проблема национального стиля в русской опере. Глинка. Мусоргский. Римский-Корсаков : исследование / С. Тышко. – К. : КГК им. П. И. Чайковского, 1993. – 119 с.
Холопова В. Музыка как вид искусства / В. Холопова. – СПб. : Лань, 2000. – 320 с.
Шевчук О. Жартівливе голосіння (нотатки медієвіста) / О. Шевчук // Проблеми етномузикології : зб. наук. праць. – Вип. I. – К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1998. – С. 222–228.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.