Жанрові амплуа плачу в оперній творчостіМодеста Мусоргського та Миколи Римського-Корсакова
Ключові слова:
плач, жанрове амплуа, російська оперна класикаАнотація
Розглянуто специфіку втілення жанрових типів плачу в російській оперній класиці. В об’єктиві дослідження – трагічна, лірична, комічна та провісницька моделі голосіння, які в координації з відомою типологією сценічних амплуа постають як «плач-трагік», «плач-лірик», «плач-комік» і «плач-вісник». Умови інтонаційної репрезентації кожного з них залежать від комплексу пріоритетних засобів музичної виразності, функціональної призначеності та контекстних обставин.
Посилання
Головинский Г. Композитор и фольклор: из опыта мастеров XIX–XX веков. Очерки / Г. Головинский. – М. : Музыка, 1981. – 279 с.
Головинский Г. Мусоргский и фольклор / Г. Головинский. – М. : Музыка, 1994. – 220 с.
Данченкова Н. Народные представления о «том» свете и художественная система владимирских причитаний / Н. Данченкова // Мифологические представления в народной культуре : сб. ст. / ред.-сост. П. Гамзатова, О. Пашина. – М. : РИИ, 1993. – С. 70–90.
Зинькевич Е. С. Украинская симфония на современном этапе в свете диалектики традиции и новаторства : автореф. дис. … докт. искусствоведения : спец. 17.00.03 «Музыкальное искусство» / Зинькевич Елена Сергеевна ; Киевская гос. консерватория им. П. И. Чайковского. – К., 1986. – 38 с.
Мейерхольд В. Таблица амплуа / В. Мейерхольд, В. Бебутов, И. Аксёнов // Амплуа актёра. – М. : ГВЫРМ, 1922. – С. 6–11.
Мурзіна О. Українське голосіння – афект і формотворення / О. Мурзіна // Проблеми етномузикології : зб. наук. праць. – Вип. 1. – К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1998. – С. 70–106.
Панченко А. Юродивые на Руси / А. Панченко // Русская история и культура. Работы разных лет. – СПб. : Юна, 1999. – С. 392–407.
Ручьевская Е. «Руслан» Глинки, «Тристан» Вагнера и «Снегурочка» Римского-Корсакова: стиль, драматургия, слово и музыка / Е. Ручьевская. – СПб. : Композитор, 2002. – 395 с.
Соколов О. К проблеме типологии музыкальных жанров / О. Соколов // Проблемы музыки ХХ века. – Горький : Волго-Вятское книж. изд-во, 1977. – С. 12–58.
Соломонова О. Б. «И когда смеётся лицо – вместе с ним не веселится ум». Смеховое зазеркалье русской музыкальной классики. монография / Ольга Соломонова. – К. : Задруга, 2006. – 380 с.
Сохор А. Эстетическая природа жанра в музыке / А. Сохор // Вопросы социологии и эстетики музыки : в 3 т. – Т. 2. – Л. : Сов. композитор, 1981. – С. 231–294.
Сохор А. Теория музыкальных жанров: задачи и перспективы / А. Сохор // Вопросы социологии и эстетики музыки : в 3 т. – Т. 3 – Л. : Сов. композитор, 1983. – С. 129–142.
Тышко С. Проблема национального стиля в русской опере. Глинка. Мусоргский. Римский-Корсаков : исследование / С. Тышко. – К. : КГК им. П. И. Чайковского, 1993. – 119 с.
Холопова В. Музыка как вид искусства / В. Холопова. – СПб. : Лань, 2000. – 320 с.
Шевчук О. Жартівливе голосіння (нотатки медієвіста) / О. Шевчук // Проблеми етномузикології : зб. наук. праць. – Вип. I. – К. : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 1998. – С. 222–228.