Авторські концепції «опери порятунку» Людвіга ван Бетховена та Ріхарда Вагнера

драматургічна модель і типологія персонажів

Автор(и)

  • Бабій О. П.

Ключові слова:

«опера порятунку», Янгол, героїка духу, звільнення, зішестя у пекло

Анотація

Визначено особливості драматургічного розвитку і типологічні ознаки музично-сценічних образів в операх Р. Вагнера і «Фіделіо» Л. ван Бетховена. Спираючись на традицію німецької романтичної опери, Р. Вагнер звертається до концептуальних засад «опери порятунку». Правомірність таких паралелей підтверджено його публіцистичними працями. Провідними персонажами-рятівниками у творах кожного з німецьких композиторів є янголізовані герої.

Посилання

Авторские программные пояснения к оперным увертюрам Вагнера (пер. Т. Г. Ковалёвой) // Вагнер Р. Статьи и материалы / Р. Вагнер ; ред.-сост., авт. коммент. Г. В. Крауклис, В. Г. Гамрат-Курек ; общ. ред. Т. Э. Цитович. – М. : Музыка, 1974. – С. 55–62.

Вагнер Р. Бетховен (1870) / Р. Вагнер ; пер. и предисл. Виктора Коломийцева ; Изд. С. и Н. Кусевицких. – М. ; СПб., 1911. – 145 с.

Вагнер Р. Об увертюре // Вагнер Р. Статьи и материалы / Р. Вагнер ; ред.-сост., авт. коммент. Г. В. Крауклис, В. Г. Гамрат-Курек; общ. ред. Т. Э. Цитович. – М. : Музыка, 1974. – С. 5–18.

Краткий словарь психоаналитических терминов // Фрейд З. Психология бессознательного : сб. произведений / З. Фрейд ; сост., науч. ред., авт. вступ. ст. М. Г. Ярошевский. – М. : Просвещение, 1990. – C. 440–447.

Михайлов А. В. Идеал античности и изменчивость культуры. Рубеж XVIII–XIX вв. / А. В. Михайлов // Быт и история в античности. – М. : Наука, 1988. – С. 219–270.

Рощенко (Аверьянова) Е. Г. «Тангейзер» – опера «спасения»: паломничество из горы к звезде / Е. Г. Рощенко // Проблеми сучасного мистецтва і культури. Педагогічна наука та мистецтвознавство на межі століть : зб. наук. праць. – Харків : Каравелла, 1999. – С. 54–65.

Фрейд З. Психология бессознательного : сб. произведений / З. Фрейд ; сост., науч. ред., авт. вступ. ст. М. Г. Ярошевский. – М. : Просвещение, 1990. – 448 с.

Черкашина-Губаренко М. Західноєвропейська та російська опера XIX ст. / М. Черкашина-Губаренко // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. – Вип. 13 : Чотири століття опери. Оперні школи ХІХ–ХХ ст. : сб. ст. – К., 2000. – С. 4–12.

Черкашина М. Р. Евангельские мотивы в творчестве Р. Вагнера / М. Р. Черкашина // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського : зб. наук. пр. за матер. міжнар. наук. конф. – Вип. 4 : Музика і Біблія. – К., 1999 – С. 159–166.

Черкашина-Губаренко М. Р. Сны и сновидения в биографии и творчестве Рихарда Вагнера («Лоэнгрин» – «Парсифаль») // Черкашина-Губаренко М. Р. Музика і театр на перехресті епох : зб. ст. : у 2 т. / Марина Черкашина-Губаренко. – Т. 1. – Суми, 2002. – С. 96–102.

Чеснокова В. Макс Вебер. Социальные действия [Електронний ресурс] / В. Чеснокова. – Режим доступу: http://polit.ru/article/2008/09/30/soc/

Штейнер Р. Мистерии древности и христианство [Електронний ресурс] / Р. Штейнер. – Режим доступу: http://moshkow.library.kr.ua/cgibin/htmlKOI.pl/URIKOVA/STEINER/misterii.txt.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-22

Як цитувати

Бабій О. П. (2021). Авторські концепції «опери порятунку» Людвіга ван Бетховена та Ріхарда Вагнера: драматургічна модель і типологія персонажів. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (3 (24), 10–19. вилучено із http://chasopysnmau.com.ua/article/view/243017

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО