Авторські концепції «опери порятунку» Людвіга ван Бетховена та Ріхарда Вагнера
драматургічна модель і типологія персонажів
Ключові слова:
«опера порятунку», Янгол, героїка духу, звільнення, зішестя у пеклоАнотація
Визначено особливості драматургічного розвитку і типологічні ознаки музично-сценічних образів в операх Р. Вагнера і «Фіделіо» Л. ван Бетховена. Спираючись на традицію німецької романтичної опери, Р. Вагнер звертається до концептуальних засад «опери порятунку». Правомірність таких паралелей підтверджено його публіцистичними працями. Провідними персонажами-рятівниками у творах кожного з німецьких композиторів є янголізовані герої.
Завантаження
Посилання
Авторские программные пояснения к оперным увертюрам Вагнера (пер. Т. Г. Ковалёвой) // Вагнер Р. Статьи и материалы / Р. Вагнер ; ред.-сост., авт. коммент. Г. В. Крауклис, В. Г. Гамрат-Курек ; общ. ред. Т. Э. Цитович. – М. : Музыка, 1974. – С. 55–62.
Вагнер Р. Бетховен (1870) / Р. Вагнер ; пер. и предисл. Виктора Коломийцева ; Изд. С. и Н. Кусевицких. – М. ; СПб., 1911. – 145 с.
Вагнер Р. Об увертюре // Вагнер Р. Статьи и материалы / Р. Вагнер ; ред.-сост., авт. коммент. Г. В. Крауклис, В. Г. Гамрат-Курек; общ. ред. Т. Э. Цитович. – М. : Музыка, 1974. – С. 5–18.
Краткий словарь психоаналитических терминов // Фрейд З. Психология бессознательного : сб. произведений / З. Фрейд ; сост., науч. ред., авт. вступ. ст. М. Г. Ярошевский. – М. : Просвещение, 1990. – C. 440–447.
Михайлов А. В. Идеал античности и изменчивость культуры. Рубеж XVIII–XIX вв. / А. В. Михайлов // Быт и история в античности. – М. : Наука, 1988. – С. 219–270.
Рощенко (Аверьянова) Е. Г. «Тангейзер» – опера «спасения»: паломничество из горы к звезде / Е. Г. Рощенко // Проблеми сучасного мистецтва і культури. Педагогічна наука та мистецтвознавство на межі століть : зб. наук. праць. – Харків : Каравелла, 1999. – С. 54–65.
Фрейд З. Психология бессознательного : сб. произведений / З. Фрейд ; сост., науч. ред., авт. вступ. ст. М. Г. Ярошевский. – М. : Просвещение, 1990. – 448 с.
Черкашина-Губаренко М. Західноєвропейська та російська опера XIX ст. / М. Черкашина-Губаренко // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. – Вип. 13 : Чотири століття опери. Оперні школи ХІХ–ХХ ст. : сб. ст. – К., 2000. – С. 4–12.
Черкашина М. Р. Евангельские мотивы в творчестве Р. Вагнера / М. Р. Черкашина // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського : зб. наук. пр. за матер. міжнар. наук. конф. – Вип. 4 : Музика і Біблія. – К., 1999 – С. 159–166.
Черкашина-Губаренко М. Р. Сны и сновидения в биографии и творчестве Рихарда Вагнера («Лоэнгрин» – «Парсифаль») // Черкашина-Губаренко М. Р. Музика і театр на перехресті епох : зб. ст. : у 2 т. / Марина Черкашина-Губаренко. – Т. 1. – Суми, 2002. – С. 96–102.
Чеснокова В. Макс Вебер. Социальные действия [Електронний ресурс] / В. Чеснокова. – Режим доступу: http://polit.ru/article/2008/09/30/soc/
Штейнер Р. Мистерии древности и христианство [Електронний ресурс] / Р. Штейнер. – Режим доступу: http://moshkow.library.kr.ua/cgibin/htmlKOI.pl/URIKOVA/STEINER/misterii.txt.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.