Жанр інструментального концерту у творчості Мирослава Скорика (на матеріалі Концерту №1 для віолончелі з оркестром)
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239399Ключові слова:
особиста концепція, національна музична культура, неофольклоризм, інструментальний концерт, неоромантизм, авторський концерт, промоціяАнотація
Розглянуто оригінальне тлумачення жанру інструментального концерту в творчості Мирослава Михайловича Скорика на матеріалі Концерту №1 для віолончелі з оркестром. Виявлено вплив стильового напряму «нова фольклорна хвиля» на творчість молодих композиторів шістдесятих років, зокрема на творчість Мирослава Михайловича. Підкреслено особисте ставлення Мирослава Михайловича до жанру інструментального концерту у його індивідуальному тлумаченні драматургічно-лексичних особливостей класичних структур. Встановлено, що різні періоди творчості композитора відображали захоплення Мирослава Михайловича різними жанрами та стильовими напрямами, однак українська фольклорна музика залишалась основою його творів. Визначено особистий підхід композитора у використанні гуцульського фольклору в Концерті №1 для віолончелі з оркестром. Зроблено аналіз «Гуцульського триптиху» з підкресленням оригінальної ідеї Мирослава Михайловича у створенні особливого просторового ефекту, завдяки якому музика набуває об’ємного звучання. Виявлено, що твори молодих композиторів у жанрі інструментального концерту мали невелику популярність серед виконавців, що визначило проблему актуалізації жанру в музичній культурі України ХХ століття. Зроблено порівняльний аналіз «Карпатського концерту» та Концерту №1 для віолончелі з оркестром в парадигмі змінення композиторського мислення під впливом нових стильових течій. Виявлено вплив «нової фольклорної хвилі» та неоромантичного стилю на авторський задум Концерту №1 для віолончелі з оркестром. Доведено, що цей твір є одним із значних етапів творчого розвитку Мирослава Михайловича, який підсумовує певний період його творчості. Обґрунтовано спонукальні чинники брежнєвського періоду щодо застосування «завіси мовчання» у популяризації шедеврів музичної культури України, які призвели до низької активності промоції авторського концерту Мирослава Михайловича Скорика, в якому вперше представлено Концерт №1 для віолончелі з оркестром.
Посилання
Gnativ, T., 1987. I vremya v notakh otzovetsya… [And the time in the notes will echo]. Komsomol'skoe znamya, p.3.
Hordiichuk, M., 1983. Dyryhuie avtor [Conducted by the author]. Kultura i zhyttia, p.6.
Hordiichuk, M. M., 1992. Istoriia ukrainskoi muzyky: v 6 tomakh [History of Ukrainian music: in 6 volumes]. Kyiv: IMFE.
Zahaikevych, M., 1987. Krok u nezvidane [A step into the unknown]. Kultura i zyttia, p.5.
Kyianovska, L., 2008. Do vershyn doskonalosti. Myroslavu Skoryku – 70 [To the top of perfection. Myroslav Skoryk – 70]. Muzyka, 4, pp.8–9.
Kyianovska, L., 1998. Myroslav Skoryk: tvorchyi portret compozytora v dzerkali epokhy [Myroslav Skoryk: the artist's work in the mirror of the age]. Lviv: Spolom.
Kyianovska, L., 2000. Stylistic evolution of Galician musical culture of the 19th–20th cent. Ph.D. in art history. Thesis. M. Lysenko Lviv State Conservatory.
Maichyk, O., 2018. Indyvidualni rysy khorovoi tvorchosti Myroslava Skoryka kriz pryzmu zhanrovo-tembralnoi semantyky [Individual features of choral work of Myroslav Skoryk through the prism of genre-timbre semantics]. Ukrainska muzyka, 3 (29), pp.58–65.
Oliinyk, Yu. and Trehub, H., 2019. Myroslav Skoryk: “I wanted to find my own style. I think this is normal for a composer". Ukrainskyi Tyzhden, [online]. Available at: <https://tyzhden.ua/Culture/232699> [accessed: 21 July 2019].
Tereshchenko, A., 1987. Traditsiya i poisk [Tradition and search]. Pravda Ukrainy, p.7