Соціологічний аспект дослідження музичної іконографії в оздобі архітектурних споруд Львова кінця ХІХ — початку ХХ століть
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239396Ключові слова:
архітектура, візуалізація, віртуалізація, соціологія, пам’ять, місто, іконографіяАнотація
Розглянуто роль соціологічного аспекту дослідження декоративних елементів (скульптурних та металопластикових) в архітектурі Львова кінця ХІХ — початку ХХ століть, що містять музичну тематику. Описано результати пошуку інструментарію вивчення інформативної складової архітектури і її трансформації в проекції «минулесучасне». Обґрунтовано зміст понять «віртуалізація» та «візуалізація» для конкретизації і актуалізації використання обраного наукового ракурсу дослідження музичної іконографії в оздобі архітектурних споруд Львова кінця ХІХ — початку ХХ століть. Спрямовано наукові пошуки у міждисциплінарне русло в межах культурології. Розширено розуміння взаємозв’язку архітектури та її оздоби з історичним періодом, в якому вона виникала, а також з іншими факторами людського існування, які здатні пояснити ті чи інші явища в культурі. З’ясовано специфіку сприйняття архітектурних об’єктів як «свідків» історії, зокрема музичної, а їх оздоби — як результату життя соціуму в конкретний період. Розглянуто музичну іконографію в архітектурній оздобі з позицій втілення тенденцій культури того часу. Надано пріоритетного значення ідеям видатних мислителів щодо актуалізації теми дослідження в контексті соціології архітектури з висвітленням питань архітектурного середовища і його впливу на життя людини. Конкретизовано зміст авторських установок цілеспрямованого вивчення музичної іконографії в оздобі архітектурних споруд Львова кінця ХІХ — початку ХХ століть і підтверджено їх актуальність прикладами реальних віднайдених архітектурних артефактів. Описано результати власного дослідження обраної тематики як учасника соціуму з метою актуалізації обраного наукового вектору в сучасному аспекті. Окреслено перспективи розвитку і трансформації співіснування соціуму і простору. Вказано на необхідність проведення наукових пошуків такого типу саме в контексті культурологічної науки, оскільки інструментарій її дослідження надає змогу ретельно вивчити музичну іконографію в оздобі архітектурних споруд Львова кінця ХІХ — початку ХХ століть.
Завантаження
Посилання
Bataeva, E., 2013. Vidimoe obshchestvo. Teoriya i praktika sotsial'noi vizualistiki [Visible society. Theory and practice of social visualism]. Khar'kov: FLP Lysenko I. B.
Bodriiar, Zh., 1999. Architecture: truth or radicalism. Ekonomika. Sotsiologiya. Menedzhment [online]. Available at: http://ecsocman.hse.ru/data/2011/09/20/1267451202/Bodriyar.pdf [accessed: 12 May 2020].
Vail', P., 2014. Genii mesta [Genius of the place]. Moskva: Act: Corpus.
Vilkovskii, M., 2010. Sotsiologiya arkhitektury [Sociology of architecture]. Moskva: Fond Russkii avangard.
Gur'yanov, I., 2015. Gorodskaya pamyat' kak metafora i kak oblast' issledovanii [Urban memory as a metaphor and as a field of research]. Artikul't, 17(1), pp.13–26.
Hiuho, V., 1981. Sobor Paryzkoi Bohomateri [Cathedral of Our Lady of Paris]. Kyiv: Vyshcha shkola.
Zhulynskyi, M. H. ed., 2012. Zibrannia tvoriv u semy tomah. Tom 7. Mykola Hohol [Collection of works in seven volumes. Volume 7. Nikolai Gogol]. Kyiv: Naukova dumka.
Kastel's, M., 2000. Informatsionnaya epokha: ekonomika, obshchestvo i kul'tura [Information Age: Economy, Society and Culture]. Translated from English by O. Shkaratana. Moskva: GU VShE.
Linch, K., 1982. Obraz goroda [City image]. Translated from English by V. Glazicheva. Moskva: Stroiizdat.
Mankheim, K., 2000. Izbrannoe: Sotsiologiya kul'tury [Favorites: Sociology of culture]. Moskva: SPb.: Universitetskaya kniga.
Plesner, Kh., 2004. Stupeni organicheskogo i chelovek: Vvedenie v filosofskuyu antropologiyu [The steps of the organic and man: An introduction to philosophical anthropology]. Translated from German. Moskva: Rossiiskaya politicheskaya entsiklopediya.
Prozerskii, V., 2013. Ot estetiki ob"ekta k estetike sredy [From object aesthetics to environment aesthetics]. Vesnik Leningradskogo universiteta im. A. Pushkina, pp.88–96.
Rossi, A., 2015. Arkhitektura goroda [City architecture]. Translated from Italian by A. Golubtsova. Moskva: Strelka.
Eko, U., 1998. Otsutstvuyushchaya struktura. Vvedenie v semiologiyu [Missing structure. Introduction to semiology]. Translated from French by A. Pogonyailo and V. Reznik. SanktPeterburg: TOO TK «Petropolis».
Ellard, K., 2016. Sreda obitaniya [Habitat]. Moskva: Al'pina Pablisher.
Yung K.G., 2007. Struktura psikhiki i arkhetipy [Psychic structure and archetypes]. Translated from German by T. Rebeko. Moskva: Akademicheskii proekt.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.