Синергійність впливу конструктів емоційного інтелекту піаніста на його індивідуальний виконавський стиль
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239395Ключові слова:
індивідуальний виконавський стиль піаніста, емоційний інтелект, сценічна діяльність, художній образ музичного твору, артистизмАнотація
Проаналізовано зміст та структуру поняття «індивідуальний виконавський стиль піаніста» з позицій стильової ієрархічності; домінуючого музично-виконавського архетипу у творчості митця; різних методологічних підходів до побудови художнього образу музичного твору; прояву особистісних ознак інтерпретаторського мислення тощо. Охарактеризовано означений феномен як сформовану манеру творчої діяльності митця, що проявляється в сукупності ознак виражальних засобів інтерпретації музичного твору та артистизму (культурі перевтілення в художній образ музичного твору і відтворення мімічних та сценічних рухів, збереженні внутрішньої свободи і власної гідності). З’ясовано, що індивідуальний виконавський стиль піаніста залежить не тільки від вроджених психофізіологічних властивостей особистості, а й від набутих естетичних уподобань, його світогляду та світовідчуття. Визначено структуру означеного феномену, яку складають художньо-творчі, технічно-виконавські, емоційно-інтелектуальні та комунікативнопрофесійні якості. Розглянуто сутність поняття «синергійність конструктів емоційного інтелекту піаніста». Описано принципи встановлення пріоритетності конструктів емоційного інтелекту при їх синхронізації в процесі творчої діяльності піаніста. Обґрунтовано залежність процесу формування та прояву власного індивідуального виконавського стилю піаніста від співвідношення конструктів його емоційного інтелекту. Висвітлено засоби впливу синергійності конструктів емоційного інтелекту піаніста на формування та прояв означеного феномену під час роботи над музичним твором, до яких віднесено: емоційне підсилення творчого мислення; створення унікального емоціогенного стимулюючого творчого простору при вирішенні виконавських проблем; «насичення» художнього образу відповідними емоціями та інші. Розкрито технологію впливу синергійності конструктів емоційного інтелекту піаніста на формування та прояв індивідуального виконавського стилю у процесі сценічної інтерпретації музичного твору. Доведено, що синергійність конструктів емоційного інтелекту піаніста, впливаючи на весь процес його творчості, виступає чинником певного індивідуального виконавського стилю.
Посилання
Anan'ev, B. G., 1977. O problemakh sovremennogo chelovekoznaniya [On the problems of modern human science]. Moskva: Nauka.
Asaf'ev, B. V., 1971. Muzykal'naya forma kak protsess [Musical form as a process]. Izd. 2-e. Leningrad: Muzyka.
Zhivov, V. L., 1987. Ispolnitel'skii analiz khorovogo proizvedeniya [Performing analysis of a choral piece]. Moskva: Muzyka.
Katrych, O. T., 2000. Individual style of the musician-performer (theoretical and aesthetic aspects). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine.
Kopylova, S., 1999. Natsional'no-psikhologicheskii kompleks — yadro ispolnitel'skogo stilya. Styl muzychnoi tvorchosti: estetyka, teoriia, vykonavstvo [National psychological complex - the core of the performing style. Style of musical creativity: aesthetics, theory, performance]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 37, pp.257–264.
Kramarenko, V. Yu., 1990. Intellekt cheloveka [Human intelligence]. Voronezh: VGU.
Martinsen, K. A., 1966. Individual'naya fortepiannaya tekhnika na osnove zvukotvorcheskoi voli [Individual piano technique based on sound creative will]. Moskva: Muzyka.
Mil'shtein, Ya., 1983. Voprosy teorii i istorii ispolnitel'stva [Questions of the theory and history of performing]. Moskva: Sovetskii kompozitor.
Moskalenko, V. H., 2018. Pro indyvidualno-stylovi zasady muzychnoho avtorstva [About individual stylistic principles of musical authorship]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 123, pp.7–16.
Nazaikinskii, E. V., 1982. Logika muzykal'noi kompozitsii [The logic of musical composition]. Moskva: Muzyka.
Rabinovich, D., 1979. Ispolnitel' i stil' [Artist and style]. Moskva: Sovetskii kompozitor.
Savshinskii, S., 1964. Rabota pianista nad muzykal'nym proizvedeniem [The pianist's work on a piece of music]. Moskva-Leningrad: Muzyka.
Sykhlenko, Y. Yu., 2011. V. Horowitz's performing style in line with the development of the romantic tradition. Ph.D. in Art History. Thesis. Kharkiv National I.P. Kotlyarevsky University of Arts.
Tkach, Yu. S., 2018. Indyvidualnyi vykonavskyi styl dyryhenta-horeimeistera yal predmet teoretychnoho doslidzhennia [Individual performance style of the conductor-choirmaster as a subject of theoretical research]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mustetstv, 3, pp.359–366.
Feinberg, S. Ya., 2001. Pianizm kak iskusstvo [Pianism as an art]. Moskva: Klassika-ХХІ.
Tsareva, E. M., 1981. Muzykal'naya entsiklopediya. In: Yu. V. Keldysh, ed. Stil' muzykal'nyi [Musical style]. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, pp.281–289.
Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist muzykantiv: zmist, structura i metodyka formuvannia [Performing musicians reliability: content, structure and methods of forming]. Kyiv: DAKKiM.
Mayer, J. D., & Salovey, P., 1997. What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. J. Sluyter, ed. Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books, pp.3–31.
Galton, F., 2004. Inquiries into human faculty and its development. [Book thief]. Available at: <https://galton.org/books/human-faculty/text/galton-1883-human-faculty-v4.pdf> [accessed 05 April 2020].
Goleman, D., 1998. Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books