Музичний спектакль для дітей як результат агрегації мистецтв

Автор(и)

  • Алевтина Стьопіна Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4832-0017

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239392

Ключові слова:

музика, театр, балет, мюзикл, музична вистава для дітей, дитячий музичний спектакль

Анотація

Розглянуто загальні та специфічні особливості дитячого музичного спектаклю як поєднання різних видів мистецтва — театру, музики, балету, пантоміми, виконавської майстерності — з метою характеристики та класифікації його різновидів. Виявлено, що існуючі дослідження з питань дитячого театру досі не вирішують проблеми класифікації типів дитячого музичного спектаклю. Запропоновано критерій такої класифікації, де домінує принцип переважання у виставі музичної або театральної складової. Обґрунтовано доречність позначення процесу їх поєднання терміном «агрегація», який найточніше характеризує особливий рід дифузної взаємодії компонентів різних видів мистецтва в дитячих виставах, що асоціюється з агрегацією хімічних елементів, а також однойменним принципом сучасного комп’ютерного програмування. Виокремлено основні класифікаційні різновиди дитячого музичного спектаклю: 1) музично-драматичний (з домінуванням театральної складової); 2) домінантно-музичний (опера та її різновиди); 3) домінантнохореографічний (балет та його різновиди) 4) змішаний або синтетичний (сучасний мюзикл); 5) імерсивний або інтерактивний, що передбачає зворотній зв’язок акторів з глядачами. Охарактеризовано всі види дитячого музичного спектаклю з визначенням їхніх основних закономірностей. Наведено показові приклади, що ілюструють здійснену класифікацію, які охоплюють як класичні зразки (дитяча опера «Коза-Дереза» М. Лисенка, дитячий балет «Лелеченя» Д. Клебанова), так і сучасні твори (мюзикл «Мауглі» по Дж. Р. Кіплінгу на музику В. Сташинського, спектакль-променад О. Созонова та І. Шагалова за мотивами казок О. Афанасьєва). Доведено, що дитячий музичний спектакль в сучасних комунікативних умовах художнього часопростору — це багатоскладова жанрово-стильова система, де різні види мистецтва поєднані в різноманітних пропорціях з домінуванням ознак одного чи декількох з них, синтетичне інтеграційне явище, де співіснують традиції та новації. Підкреслено, що дитяча музична вистава демонструє унікальні жанрово-стилістичні якості, особливо в світлі сучасних режисерських експериментів, тому будь-яка класифікація цього феномена є доволі умовною і визначає лише типові, константні його риси. Позначено перспективу дослідження, яка передбачає застосування виробленої класифікації при аналізі окремих зразків дитячих музичних вистав, насамперед, вітчизняних, із визначенням індивідуальних рис та контекстної специфіки кожного з них.

Біографія автора

Алевтина Стьопіна, Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського

аспірантка кафедри аналізу та інтерпретології музики

Посилання

Anfilova, S. Н., 2005. The correlation of dance and plastic in the ballet genre. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. I.P. Kotlyarevsky Kharkiv State University of Arts.

Bakhtin, A. A., 2006. Synthesis of arts as the basis of musical for adults and children. Ph.D. in Art History. Thesis. Russian Academy of Theater Arts — GITIS.

Burban, M. I., 1990. Musical performance for children in the Ukrainian theater (Problems of musical drama and stage implementation). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Shota Rustaveli Georgian State Theater Institute.

Izuhrafova, N. V., 2013. Children’s opera as an autonomous genre form in the context of modern musical culture. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. A.V. Nezhdanova Odesa National Music Academy.

Kagan, M. S., 1972. Morfologiya iskusstva. Istoriko-teoreticheskoe issledovanie vnutrennego stroeniya mira iskusstv [Morphology of art. Historical and theoretical study of the inner structure of the world of arts]. Leningrad: Iskusstvo.

Konen, V. D., 1994. Tretii plast: novye massovye zhanry v muzyke XX veka [The third layer. New mass genres in 20th century music]. Moskva: Muzyka.

Kuzmina, O. A., 2019. Genre originality of children’s opera in the composers’ practice of the 20th — early 21th century. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. I.P. Kotlyarevsky Kharkiv State University of Arts.

Lelyk, M. B., 2018. Imersyvnui teatr u mystetskykh performatyvnykh proektakh: novyi pidhid do populiaryzatsii mystetstva (ohliadova dovidka za materialamy presy, Internetu ta neopublikovanymy dokumentamy 2017–2018 rr.) [Immersive theater in artistic performative projects: a new approach to the popularization of art (review of the press, the Internet and unpublished documents in 2017–2018)]. DZK, 11/4, pp.13–15.

Orlov, V., 2019. Just about inheritance, composition and aggregation in PHP, [online]. Available at: <https://www.it-rem.ru/prosto-pro-nasledovanie-kompozicziyu-i-agregacziyu-vphp.html> [accessed: 30 March 2021].

Rudnitskii, K. L., 1976. Spektakl'. In: O. M. Prokhorov, ed. Bol'shaya Sovetskaya Entsiklopediya [Great Soviet Encyclopedia], 3rd ed., vol. 24, bk. 1. Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, pp.1–608.

Sadovskii, V. N., Babaitsev, A. Yu., Drozdov, N. D. and others, 2021. Humanitarian portal: Concepts. Center for Humanitarian Technologies, [online]. Available at: https://gtmarket.ru/concepts/7091 [accessed: 30 March 2021].

Syzova, L. V., 1988. Children’s ballets by Soviet composers in the system of genres of music for children. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. P.I. Tchaikovsky Kiev State Conservatory.

Sokolov, O. V., 1994. Morfologicheskaya sistema muzyki i ee khudozhestvennye zhanry [The morphological system of music and its artistic genres]. Nizhnii Novgorod: Izdatel'stvo Nizhegorodskogo universiteta.

Shkurieiev, K. I., 2016. Balety kharkivskykh kompozytoriv dlia ditei. Ideino-khudozhni ta filosofski motyvatsii [Ballets of Kharkiv composers for children. Ideological, artistic and philosophical motivations]. Kultura Ukrainy, 53, pp.231–242.

Dahlhaus, C., 1973. Zur Problematik der musikalischen Gattungen im 19. Jahrhundert. Im: Gattungen der Music in Einzeldarstellungen: Gedenkschrift Leo Schrade. Bern. Munchen: Francke Verlag, pp.840–895.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО