Вплив тембрових детермінант оркестрового твору на його переклад для двох баянів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239390

Ключові слова:

тембр звуку, модально-інтенсивні властивості звукового тембру, просторово-часові властивості звукового тембру, оркестровий твір, оркестрові інструменти, дует баяністів

Анотація

Проаналізовано сутність поняття «тембр» та технологію його утворення оркестровими інструментами та сучасним баяном. Розглянуто вплив тембрових детермінант оркестрового твору на його переклад для двох баянів. Обґрунтовано зміст модальних та інтенсивних властивостей тембрового звучання як оркестрових інструментів, так і двох баянів, які транслюються звуковими хвилями в просторі та часі. З’ясовано, що для досягнення максимальної імітаційної тотожності звучання двох баянів звучанню оркестрових інструментів автору перекладу необхідно враховувати «темброву вертикаль», «темброву горизонталь» та «темброву діагональ» оркестрового твору. Визначено алгоритм створення перекладу оркестрового твору для двох баянів, який складається зі сприйняття первинного музичного образу (звучання оркестрових інструментів) та уявного зіставлення з вторинним музичним образом (звучання двох баянів) на перцептивно-когнітивному рівні митця. Описано кожну «операцію» цього алгоритму, яка відбувається завдяки асоціативному ланцюжковому принципу і супроводжується пошуком уявних інваріантів перекладу оркестрового твору для двох баянів. Встановлено, що у процесі зіставлення первинних і вторинних музичних образів характеристики тембрових звукових хвиль від трансляції оркестрових інструментів залишаються незмінними, а інформація репрезентована з довгострокової пам’яті автора перекладу оркестрового твору для двох баянів — набуває рис варіативності. Висвітлено технологію пошуку найпривабливішого варіанту перекладу оркестрового твору для двох баянів. Описано методи досягнення насиченості тембрового звучання двох баянів аналогічної оркестровим інструментам. Продемонстровано приклади досягнення максимальної імітаційної тотожності тембрового звучання двох баянів тембровому звучанню оркестрових інструментів на основі сприйняття обертонів звучання оркестрових інструментів і їх трансформації у звучанні двох баянів

Біографія автора

Сергій Бєдний, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

творчий аспірант кафедри баяна та акордеона

Посилання

Asaf'ev, B. V., 1971. Muzykal'naya forma kak protsess [Musical form as a process]. 2nd ed. Moskva: Muzyka.

Asaf'ev, B. V., 1972. O muzyke Chaikovskogo [About Tchaikovsky's music]. Leningrad: Muzyka.

Banshchikov, G., 1999. Zakony funktsional'noi instrumentovki [The laws of functional instrumentation]. Sankt-Peterburg: Kompozitor.

Vekker, L. M., 1973. Psikhicheskie protsessy [Psyche processes]. Vol. 1. Leningrad: Izd. LGU im. A. Zhdanova.

Ignatchenko, G. I., 1984. About dynamic processes in musical texture (based on the works of Ukrainian Soviet composers). Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. P. I. Tchaikovsky Kiev State Conservatory.

Lektorskii, V. A., 2010. Novaya filosofskaya entsiklopediya [New Philosophical Encyclopedia]. Moskva: Mysl'.

List, F., 1865. Transkriptsii sochinenii raznykh kompozitorov. Predislovie k perelozheniyu simfonii Betkhovena dlya fortepiano [Transcriptions of works by various composers. Preface to the transcription of Beethoven's symphonies for piano]. Translated from German by V. Strukova. Rim.

Manafova, M., 2010. Tembr i tembrokolorit v sovremennoi muzykal'noi sisteme [Timbre and timbre color in the modern music system]. Relga: nauchno-kul'turologicheskii zhurnal, 14, p.212.

Moskalenko, V. H., 2000. Pro khudozhniu funktsiu faktury v muzytsi [On the artistic function of texture in music]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 7, pp.56–65.

Nazaikinskii, E. V., 1982. Logika muzykal'noi kompozitsii [The logic of musical composition]. Moskva: Muzyka.

Nazaikinskii, E. V., 1988. Zvukovoi mir muzyki [The sound world of music]. Moskva: Muzyka, p.33.

Pavlov, I. P., 1927. Lektsii o rabote bol'shikh polusharii [Lectures on the work of the cerebral hemispheres]. Moskva; Leningrad: Gosudarstvennoe izdatel'stvo.

Ponomarev, S. V., 2011. On the problem of the relationship between timbre and form in a piece of music. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. P. I. Tchaikovsky Moscow State Conservatory.

Rags, Yu. N., 2006. Muzykal'naya entsiklopediya [Musical encyclopedia]. Moskva: DirektMedia Pablishing.

Sechenov, I. M., 1863. Refleksy golovnogo mozga [Reflexes of the brain]. Leningrad: Akademiya nauk SSSR.

Trofymchuk, O. H., 2007. Timbre evolution in Ukrainian folk-orchestral music. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Rivne State University for the Humanities.

Fraenov, V. P., 2006. Muzykal'naya entsiklopediya [Musical encyclopedia]. Moskva: DirektMedia Pablishing.

Shkolyarenko, S. I., 2017. Artistic and stylistic functions of texture in concert pieces for piano and orchestra by F. Chopin. Ph.D. in Art History. Thesis. I. P. Kotlyarevsky Kharkiv National University of Arts.

Yunyk, D. H., 2018. Psykholohichni mekhanizmy spryimannia avtorskoho notnoho tekstu muzychnoho tvoru vykonavtsiamy-interpretatoramy [Psychological mechanisms of perception of the author's musical text of a musical work by performers-interpreters]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 123, pp.17–29.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО