Опера П.Чайковського «Євгеній Онєгін»: досвід сучасного прочитання тексту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239388

Ключові слова:

психореалістичний музичний роман, діалог, двійництво, простір смислотворення, метафоричний театр, міфо-поетична структура

Анотація

Розглянуто інтерпретаційний аспект опери «Євгеній Онєгін» в реаліях «режисерського театру». З’ясовано передумови формування в межах оперно-театральної традиції нових сценічних версій опери. Виявлено багатовекторність режисерських концепцій опери, що характеризуються різним рівнем стильової єдності та відповідності першоджерелу. Розглянуто сценічні принципи постановки К. Станіславського, які визначили майбутні концептуальні підходи режисури психореалістичної традиції в трактуванні «ліричних сцен». Окреслено основні жанрово-стильові тенденції сучасних режисерських концепцій опери «Євгеній Онєгін». Описано два напрями сучасних стильових пошуків: еклектичний, що характеризується порушенням стилістично-смислової цілісності опери, нашаруванням автономного сценічного тексту несумісної семантичної системи; ціннісно органічний, що вирізняється створенням художньої моделі, де зовнішня і внутрішня форма сфокусовані в новому гіпертексті культури. Проаналізовано нову режисерську постановку А. Жолдака як приклад органічної єдності вербальної, музичної та сценічної складових опери. Визначено невичерпність довербального смислового шару оперного тексту як цілісної міфопоетичної структури та поетичного іносказання. що органічно коригує з поетикою метафоричного театру. З’ясовано семантико-стильові парадигми та ціннісно-смислові орієнтири сучасного прочитання опери «Євгеній Онєгін». Визначено кореляти створення нового гіпертексту культури та етико-естетичного збагачення ціннісної системи, такі як семантико-смислова спорідненість естетичних концепцій учасників культурного діалогу та дотримання принципів художньої правдивості в осмисленні змістових констант опери «Євгеній Онєгін». Доведено обґрунтованість створення нової сценічної партитури як діалогізованої корелюючої ціннісної системи з високим рівнем етико-естетичного узагальнення. Визначено віртуальну незавершеність процесу прочитання оперного тексту «Євгенія Онєгіна» і прогнозовану множинність сценічних форм як іманентну якість видатного художнього явища глибинного ліро-поетичного змісту.

Біографія автора

Інеса Беренбейн, Київського університету імені Бориса Грінченка

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри інструментально-виконавської майстерності

Посилання

Barinova, L. N., 1996. K. S. Stanislavsky's work on the opera “Eugene Onegin”. Bolshoi Theater Opera Studio. 1922. Ph.D. in Art History. Thesis. Russian State Institute of Art Studies.

Bakhtin, M. M., 1975. Voprosy literatury i estetiki: issledovaniya raznykh let [Questions of literature and aesthetics: research of different year]. Moskva: Khudozh. lit.

Bakhtin, M. M., 1979. Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moskva: Iskusstvo.

Vasil'ev, A. K., 2019. Tchaikovsky’s opera “Eugene Onegin” on the Russian stage in 1879–1991. Staging principles of dance and mass scenes. Ph.D. in Art History. Thesis. Russian Institute for the History of the Arts.

Vasil'ev, A. K., 2015. U istokov opernoi rezhissury. «Evgenii Onegin» K. A. Korovina, A. A. Gorskogo, P. I. Mel'nikova. [At the origins of opera directing. «Eugene Onegin» K. A. Korivin, A. A. Gorsky, P. I. Melnikov]. Vestnik Akademii russkogo baleta imeni A. Ya. Vaganovoi, 5 (40), pp.176–183.

Gustyakova, D. Yu., 2018. Representation of Russian classical opera in the proatrance of mass culture. Ph.D. in Art History. Thesis. Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky.

Zholdak, A., 2012. Peter Ilyich Tchaikovsky. Eugene Onegin. Mikhailovsky Theater, St. Petersburg, [online]. Available at: [accessed: 12 December 2020].

Kashkin, N. D., 1954. Novaya postanovka «Evgeniya Onegina». In: N. D. Kashkin, ed. Izbrannye stat'i o P. I. Chaikovskom [Selected articles about P. I. Tchaikovsky]. Moskva: Gos. muz. izdat., pp.71–79.

Lotman, Yu. M., 1966. Khudozhestvennaya struktura «Evgeniya Onegina» [Art structure of “Eugene Onegin”]. Uchenye zapiski Tartuskogo gosudarstvennogo universiteta, 184, pp.5–32.

Lotman, Yu. M., 1995. Pushkin. Biografiya pisatelya. Stat'i i zametki. 1960–1990. «Evgenii Onegin». Kommentarii [Pushkin. Biography of the writer. Articles and notes. 1960–1990. “Eugene Onegin”. Comment]. Sankt-Peterburg: Iskusstvo.

Potebnya, A. A., 1905. Iz zapisok po istorii slovesnosti: Poeziya i proza. Tropy i figury. Myshlenie poeticheskoe i mificheskoe. Prilozhenie [From notes on the history of literature: Poetry and prose. Trails and figures. Poetic and mythical thinking. Application]. Khar'kov: Parovaya tip. litogr. M. Zil'berberga.

Stanislavskii, K. S., 1983. Moya zhizn' v iskusstve [My Life in Art]. Moskva: Muzyka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО