Виконавські засади функціонування українського струнного квартету: історичний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239387

Ключові слова:

український струнний квартет, концертна діяльність, виконавство, камерне музикування, салонність

Анотація

Розглянуто проблематику квартетного виконавства як окремої галузі музичної творчості. Визначено основні етапи розвитку камерно-інструментального виконавства в Європі, що мали характерний вплив на особливості становлення жанру струнного квартету в Україні. Зазначено, що рівноправний ансамбль чотирьох струнних інструментів, тембри яких наближені до людських голосів, формується як самостійний камерно-інструментальний ансамбль з другої половини XVIІІ століття в основному на рівні аматорського музикування. Висвітлено історичні зв’язки та культурно-естетичні контексти становлення українського струнного квартету. Підкреслено, що в Україні у камерному музикуванні XVIІІ-ХІХ століть набула поширення нова форма концертного «спілкування» — салонна музика. Наведено ряд відомостей, які сприяють повному розумінню означеного феномену. Відмічено, що салонна музика популяризувала як квартетні твори західних авторів, так і фольклорні обробки, знакові для української ансамблевої музики того часу. У кінці ХІХ століття простежено очевидне зростання ролі професійного чинника у концертній діяльності квартетів, а також збагачення й ускладнення стилю квартетного письма. Доведено, що аматорське музикування починає поступово втрачати свій пріоритет. Зазначено, у ХХ столітті в Україні формується нова школа українського квартетного виконавства, позначена високою професійною майстерністю, своєрідною манерою гри. Зосереджено увагу на розвитку квартетного жанру у Києві, Львові, Одесі, Харкові, де створюються професійні квартетні ансамблі з числа найкращих музикантів того часу. Відмічено, що великим поштовхом для розвитку українського квартетного виконавства ХХ століття стало відкриття вищих музичних навчальних закладів, де була започаткована навчальна дисципліна «Квартетний клас». Охарактеризовано основні тенденції розвитку українського струнного квартету в кінці ХХ століття, визначено два основних напрями — академічний та салонний. Вказано на низку факторів, що спричинили такий культурний феномен. Доведено факт актуалізації розвитку жанру струнного квартету в Україні на початку ХХІ століття.

Біографія автора

Наталія Фещак, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри струнно-смичкових інструментів

Посилання

Andrianova, O., 2006. Salonna muzyka yak skladova chastyna rosiiskoho romantyzmu [Salon music as an integral part of Russian romanticism]. Ukrainske muzykoznavstvo Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 34, pp.40–47.

Borovyk, M., 1980. Kvartet im. Lysenka [M. V. Lysenko Quarter]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Davydyan, R., 1984. Kvartetnoe iskusstvo. Problemy ispolnitel'stva i pedagogiki [Quartet art. Problems of performance and pedagogy]. Moskva: Muzyka.

Dyka, N., 2004. Kvartetne vykonavstvo Ukrainy (60-80 roky ХХ stolittia), zahidnyi rehion [Quartet performance of Ukraine (60-80 years of the XX century), western region]. Mystetstvoznavchi zapysky Derzhavnoi Akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstva, 5, pp.16–21.

Zahaikevych, M., 1982. Muzychno-teatralne zhyttia Ukrainy pershoi polovyny 19 stolittia [Musical-theatrical life of Ukraine in the first half of the 19th century]. Kyiv muzychnyi, pp.20–31.

Ilchenko, L., 1996. Hraf Rozumovskyi [Count Rozumovsky]. Dzerkalo tyzhnia, 38, p.2.

Kalenychenko, A., 1990. Kamerno-instrumentalni ansambli. In: O. Parkhomenko, ed. Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian music]. Kyiv: AN URSR; IMFE im. М. Т. Rylskoho, pp.265–286.

Kyianovska, L. O., 2000. Stylistic evolution of Galician musical culture of the 19th-20th cent. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine.

Kornii, L., 1998. Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian Music]. Vol. 2. KyivKharkiv-Niu York: vydavnutstvo M. P. Kots.

Kornii, L., 2001. Istoriia ukrainskoi muzyky [History of Ukrainian Music]. Vol. 3. KyivKharkiv-Niu York: vydavnutstvo M. P. Kots.

Stupel', A., 1970. V mire kamernoi muzyki [In the world of chamber music]. Leningrad: Muzyka.

Symarokova, V., 2003. Muzychne vykonavstvo yak obiekt doslidzhennia [Musical performance as an object of study]. Mystetski obrii 2001-2002: Almanah. Naukovo-teoretychni pratsi ta publitsystyka, pp.212–222.

Feshchak, N., 2011. Salonnist yak faktor rozvytku ukrainskoho kvartetnoho zhanru [Saloniness as a factor in the development of the Ukrainian quartet genre]. Visnyk Derzhavnoi Akademii kerivnykh kadriv kultury i mustetstv, 4, pp.191–194.

Shamaieva, K., 1996. Muzychna osvita v Ukraini v pershii polovyni 19 stolittia [Musical Education in Ukraine in the first part of 19th century]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Shchepakin, V., 2012. Kamerne vykonavstvo v Odesi naprykintsi 1860-h –pochatku 1870-h rr. yak pryklad tvorchoi vzaemodii predstavnykiv riznych kultur [Chamber performance in Odesa in the End of 1860s – at the beginning of 1870s as an example of creative interaction of representatives of different cultures]. Kultura Ukrainy, pp. 276–288.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО