Оркестровка як чинник класифікації «Бранденбурзьких концертів» Йоганна Себаст’яна Баха

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239386

Ключові слова:

Бранденбурзькі концерти, інструментальна музика Й. С. Баха, бароковий концерт, оркестровка, Concerto grosso, Concerto ripieno

Анотація

Розглянуто проблему класифікації «Бранденбурзьких концертів» Й. С. Баха. Відзначено відсутність консенсусу серед дослідників з цього питання дотепер. Наголошено на потребі перегляду поширеної сьогодні класифікації Концертів з акцентом на особливостях їх викладу в оркестрі. У процесі аналізу оркестрування концертів виявлено схильність Й. С. Баха до поєднання струнних і духових інструментів, що є звичним для німецьких композиторів. Часте використання щільного і багатошарового викладу та мелодизації середнього і нижнього голосів пояснено звичною для Й. С. Баха опорою на поліфонічну фактуру. Наголошено на прямій залежності між поширенням гомофонного, поліфонічного чи змішаного викладу і проявом жанрових рис кожного з трьох видів концерту. Зокрема у творах, які тяжіють до сольного концерту (П’ятий), опора на гомофонну фактуру значно більш очевидна, ніж у Першому концерті, який за жанровими ознаками є змішаним (concertо grossо і solo). У контексті розгляду викладу в оркестрі висвітлено відмінності підходу німецьких та італійських композиторів до групи concertino. Підкреслено вплив, який справляє трактування виконавців в concertino, як рівних чи неоднакових за значущістю, на формування жанрових рис solo, grosso, ripieno concerti чи їх міксту у кожному концерті. Особливу увагу приділено поєднанню рис двох чи трьох вказаних видів концерту. У цьому контексті проаналізовано виділення труби у Другому та клавесину в П’ятому концертах серед кількох солістів concertino, групи альтів та віол в оркестрі відповідного Третього та Шостого концертів. Наведено міркування щодо ймовірних причин поєднання в concertino таких несхожих за силою і характером звуку труби, флейти, гобоя і скрипки у Другому концерті. Розглянуто способи виділення соліста (солістів) на тлі оркестру, зазначено важливість не лише тембрового, а й фактурного, регістрового та ритмічного диференціювання. Запропоновано класифікацію концертів крізь призму оркестрування і взаємодії соліста та оркестру на чотири підгрупи.

Біографія автора

Вадим Ракочі, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

кандидат мистецтвознавства, докторант кафедри історії музики

Посилання

Blagodatov, G. G., 1969. Istoriya simfonicheskogo orkestra [The history of the symphony orchestra]. Leningrad: Muzyka.

Borodavkin, S. O., 1998. Principles of orchestral thinking of J. S. Bach. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine.

Veprik, A. M., 1948. Traktovka instrumentov orkestra [Interpretation of orchestra instruments]. Moskva: Muzgiz.

Proskurin, S. G., 2005. Trumpet in the baroque era: instrumentation, repertoire, performing traditions. Ph.D. in Art History. Thesis. Rachmaninov Rostov State Conservatory.

Anderson, N., 1996. The Baroque Concerto. In: R. Layton, ed. A guide to the concerto. New York: Oxford University Press, pp.34–42.

Bekker, P., 1936. The Story of the Orchestra. New Work: W. W. Norton & Company.

Boyd, M., 1983. Bach. London: J. M. Dent.

Bukofzer, M., 1947. Music in the baroque era, from Monteverdi to Bach. New York: W. W. Norton.

Carell, N., 1963. Bach’s Brandenburg concertos. London: G. Allen & Unwin.

Carse, A., 1964. The History of Orchestration. New York: Dover.

Geck, M., 2006. Johann Sebastian Bach: life and work. Orlando : Harcourt.

Geiringer, K., 1966. Johann Sebastian Bach: the culmination of an era. New York: Oxford University Press.

Kerman, J., 1999. Concerto conversations. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.

Krey, J., 1961. Zur Entstehungsgeschichte des ersten Brandenburgischen Konzerts. In: Institut fur Musikwissenschaft der Karl-Marx-Universität, ed. Heinrich Besseler Festschrift, zum sechzigsten Geburtstag. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, pp.337–342.

Nallin, W., 1968. The musical idea: a consideration of music and its ways. New York: Macmillan Co.

Maunder, R., 2004. The Scoring of Baroque Concertos. Woodbridge: The Boydell Press.

Roeder, M. T., 1994. A History of the Concerto. Portland, Oregon: Amadeus Press.

Veinus, A., 1964. The concerto. New York: Dover Publications.

Werner, F., 1985. Johann Sebastian Bach. New York: W. W. Norton.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО