Оркестровка як чинник класифікації «Бранденбурзьких концертів» Йоганна Себаст’яна Баха
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.2(51).2021.239386Ключові слова:
Бранденбурзькі концерти, інструментальна музика Й. С. Баха, бароковий концерт, оркестровка, Concerto grosso, Concerto ripienoАнотація
Розглянуто проблему класифікації «Бранденбурзьких концертів» Й. С. Баха. Відзначено відсутність консенсусу серед дослідників з цього питання дотепер. Наголошено на потребі перегляду поширеної сьогодні класифікації Концертів з акцентом на особливостях їх викладу в оркестрі. У процесі аналізу оркестрування концертів виявлено схильність Й. С. Баха до поєднання струнних і духових інструментів, що є звичним для німецьких композиторів. Часте використання щільного і багатошарового викладу та мелодизації середнього і нижнього голосів пояснено звичною для Й. С. Баха опорою на поліфонічну фактуру. Наголошено на прямій залежності між поширенням гомофонного, поліфонічного чи змішаного викладу і проявом жанрових рис кожного з трьох видів концерту. Зокрема у творах, які тяжіють до сольного концерту (П’ятий), опора на гомофонну фактуру значно більш очевидна, ніж у Першому концерті, який за жанровими ознаками є змішаним (concertо grossо і solo). У контексті розгляду викладу в оркестрі висвітлено відмінності підходу німецьких та італійських композиторів до групи concertino. Підкреслено вплив, який справляє трактування виконавців в concertino, як рівних чи неоднакових за значущістю, на формування жанрових рис solo, grosso, ripieno concerti чи їх міксту у кожному концерті. Особливу увагу приділено поєднанню рис двох чи трьох вказаних видів концерту. У цьому контексті проаналізовано виділення труби у Другому та клавесину в П’ятому концертах серед кількох солістів concertino, групи альтів та віол в оркестрі відповідного Третього та Шостого концертів. Наведено міркування щодо ймовірних причин поєднання в concertino таких несхожих за силою і характером звуку труби, флейти, гобоя і скрипки у Другому концерті. Розглянуто способи виділення соліста (солістів) на тлі оркестру, зазначено важливість не лише тембрового, а й фактурного, регістрового та ритмічного диференціювання. Запропоновано класифікацію концертів крізь призму оркестрування і взаємодії соліста та оркестру на чотири підгрупи.
Посилання
Blagodatov, G. G., 1969. Istoriya simfonicheskogo orkestra [The history of the symphony orchestra]. Leningrad: Muzyka.
Borodavkin, S. O., 1998. Principles of orchestral thinking of J. S. Bach. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Tchaikovsky National Academy of Music of Ukraine.
Veprik, A. M., 1948. Traktovka instrumentov orkestra [Interpretation of orchestra instruments]. Moskva: Muzgiz.
Proskurin, S. G., 2005. Trumpet in the baroque era: instrumentation, repertoire, performing traditions. Ph.D. in Art History. Thesis. Rachmaninov Rostov State Conservatory.
Anderson, N., 1996. The Baroque Concerto. In: R. Layton, ed. A guide to the concerto. New York: Oxford University Press, pp.34–42.
Bekker, P., 1936. The Story of the Orchestra. New Work: W. W. Norton & Company.
Boyd, M., 1983. Bach. London: J. M. Dent.
Bukofzer, M., 1947. Music in the baroque era, from Monteverdi to Bach. New York: W. W. Norton.
Carell, N., 1963. Bach’s Brandenburg concertos. London: G. Allen & Unwin.
Carse, A., 1964. The History of Orchestration. New York: Dover.
Geck, M., 2006. Johann Sebastian Bach: life and work. Orlando : Harcourt.
Geiringer, K., 1966. Johann Sebastian Bach: the culmination of an era. New York: Oxford University Press.
Kerman, J., 1999. Concerto conversations. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Krey, J., 1961. Zur Entstehungsgeschichte des ersten Brandenburgischen Konzerts. In: Institut fur Musikwissenschaft der Karl-Marx-Universität, ed. Heinrich Besseler Festschrift, zum sechzigsten Geburtstag. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, pp.337–342.
Nallin, W., 1968. The musical idea: a consideration of music and its ways. New York: Macmillan Co.
Maunder, R., 2004. The Scoring of Baroque Concertos. Woodbridge: The Boydell Press.
Roeder, M. T., 1994. A History of the Concerto. Portland, Oregon: Amadeus Press.
Veinus, A., 1964. The concerto. New York: Dover Publications.
Werner, F., 1985. Johann Sebastian Bach. New York: W. W. Norton.