Взаємодія танцювальних партій та оркестру у традиційних і нетрадиційних локаціях балетних вистав
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(50).2021.233153Ключові слова:
балетний театр, балетна вистава, танцювальні партії, диригентська практика, традиційні та нетрадиційні локаціїАнотація
Розглянуто органічне поєднання музики і хореографії у вирішенні балетних вистав завдяки співтворчості диригента й балетмейстера. Виявлено недостатнє дослідження обраної теми, необхідність проведення ґрунтовного аналізу втілення балетних вистав у традиційних і нетрадиційних умовах. Зіставлено специфіку диригентської практики в оперному та балетному театрі. Окреслено спільні риси і відмінності в диригентських прийомах та підходах в означених видах мистецтв. З’ясована вирішальна роль оркестру у відтворенні внутрішнього і зовнішнього життя сценічних образів у балетній виставі. Виокремлено завдання диригента в роботі над партитурою балетного дійства і у виявленні лінії його сценічної дії. Проаналізовано взаємодію танцювальних партій та оркестру у традиційних і нетрадиційних локаціях балетних вистав. Приділено увагу специфіці роботи диригента в означених умовах, акомпанементі балету з огляду на труднощі хореографії. Проілюстровано диригентські прийоми у синхронному виконанні балетних партій танцюристами і оркестром у традиційних обставинах демонстрації вистав. Досліджено особливості роботи диригента у нетрадиційних локаціях балетних спектаклів. Визначено диригентські підходи до втілення балетних вистав у нестандартних умовах їх демонстрацій на основі досвіду роботи провідних митців та автора статті. Наголошено на необхідності пошуку індивідуальних рішень у забезпеченні синхронного виконання партій оркестром і танцюристами. Доведено, що у традиційних умовах для досягнення цілісності оркестрового звучання і виконання танцювальних партій диригент має враховувати індивідуальні особливості і можливості артистів балету задля забезпечення відповідного темпоритму. У нетипових локаціях постановки балетних вистав диригент має проявити креативність, віднайти індивідуальні прийоми для забезпечення його візуального контакту з артистами, синхронізації їх виконання з оркестровим звучанням
Посилання
Abdokov, Yu. B., 2009. Muzykal'naya poetika khoreografii: plasticheskaya interpretatsiya muzyki v khoreograficheskom iskusstve. Vzglyad kompozitora [Musical poetics of choreography: plastic interpretation of music in choreographic art. The composer's view]. Moskva: MGAKh; RATI; GITIS.
Akulov, E. A., 2016. Opernaya muzyka i stsenicheskoe deistvie [Opera music and stage action]. Moskva; Ekaterinburg: Kabinetnyi uchenyi.
Berg, O. M., 1979. Vzaimosvyaz' muzyki i khoreografii i muzykal'noe vospitanie baletmeistera [The relationship between music and choreography and the musical education of the choreographer]. Muzyka i khoreografiya sovremennogo baleta, 3, pp.102–112.
Gamalei, Yu. V., 2014. Opernyi i baletnyi spektakl'. Svyaz' muzyki s postanovkoi [Opera and ballet performance. Connection of music to staging]. Sankt-Peterburg: Kompozitor.
Zakharov, R. V., 1976. Zapiski baletmeistera [Ballet master's notes]. Moskva: Iskusstvo.
Stanishevskyi, Yu. O., 2003. Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history]. Kyiv: Muzychna Ukraina.