«Танець семи покривал» з драми Оскара Уайльда «Саломея» в режисерських інтерпретаціях доби модерну

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(50).2021.233140

Ключові слова:

Оскар Уайльд, драма «Саломея», «Танець семи покривал», модернові режисерські експерименти, інтерпретація танцю

Анотація

Розглянуто актуальність звернення до теми Саломеї в умовах постмодерністської культури. Зроблено спроби її нового прочитання та переосмислення в добу інформаційних технологій. Приділено увагу особливостям трактування образу Саломеї й «Танцю семи покривал» в іконографічних джерелах ХІІ – початку ХХІ століття крізь призму естетики певної епохи задля пошуку художніх засобів виразності. Здійснено огляд відображення події на бенкеті тетрарха Ірода в Євангеліє від Матфея і Марка. Виокремлено контент виконання юною царівною доленосного танцю, що призвів до непоправних трагічних наслідків — усікновення голови Іоанна Предтечі. Доведено необхідність використання концепту різних галузей знань задля встановлення цілісної картини розвитку подій в означеній сцені. Встановлено джерела, які надихнули О. Уайльда на створення драми «Саломея». З’ясовано особливості художніх інтерпретацій образу царівни у письменника С. Малларме та художника Г. Моро, відмінність їх трактування О. Уайльдом. Проаналізовано сценічну версію «Саломеї» 1902 року в режисерському задумі М. Рейнгардта, виокремлено новаторські підходи майстра до втілення танцю на тлі оригінального сценографічного вирішення М. Краузе та Л. Корінта, що стало естетичним відкриттям у театральному мистецтві доби модерну. Виявлено особливості інтерпретації танцю Саломеї за драмою О. Уайльда на музику О. Глазунова, з художнім оформленням Л. Бакста, хореографією М. Фокіна, які продовжили модернові експерименти зі сценічного втілення означеного твору. Визначено надання пріоритетів постановником танцю М. Фокіним роботі з іконографічними джерелами, художнім оформленням номеру над аналізом його музичної драматургії. Окреслено результати пошуків хореографом нових, відповідних добі модерну, засобів сценічної виразності, їх нестандартного, сміливого сполучення задля створення оригінальної версії художньо-цілісного видовища. Спрогнозовано вплив новаторських знахідок М. Рейнгардта, Вс. Мейєрхольда та М. Фокіна на подальші інтерпретації танцю в опері Р. Штрауса «Саломея»

Біографія автора

Олена Касьянова, Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського

Заслужений діяч мистецтв України, кандидат мистецтвознавства, професор кафедри оперної підготовки та музичної режисури

Посилання

Hamkalo, I.-Ya. D., 1992. Venedyktov Lev Mykolaiovych. In: A. V. Kudrytskyi, ed. Myttsi Ukrainy [Artists of Ukraine]. Kyiv: Ukrainska entsyklopedia im. M. P. Bazana, p.109.

Hamkalo, I.-Ya. D., 2014. Lehenda opernoho horu [Legend of the opera choir]. Chasopus Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 4(25), pp.24–30.

Letychevska, O. M., 2018. Horove vykonavstvo v opernii vystavi: tvorchist L. M. Venedyktova [Choral performance in an opera performance: works by LM Venediktov]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Ptitsya, K., 1976. Khor opernogo teatra [Opera House Choir]. Sovetskaya kultura, July 27.

Stanishevskyi, Yu. O., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National academic opera and ballet theater of Ukraine: History and the present]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Stanishevskyi, Yu. O., 2012. Natsionalna opera Ukrainy. 2001–2011 [National Opera of Ukraine. 2001–2011]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Stepanchenko, H., 2017. Nezabutnii maestro — Lev Venedyktov [Unforgettable maestro — Leo Venediktov]. Ukrainska muzychna hazeta, 4(106), p.9.

Tol'ba, V. S., 1986. Lev Nikolaevich Venediktov. In: V. S. Tol'ba, ed. Stat'i, vospominaniya [Articles, memories]. Kyiv: Muzychna Ukraina, pp.67–69.

Cherkashyna-Hubarenko, М., 2015. Opernyi teatr v minlyvomu chasoprostori [Opera House in the changing time-space]. Harkiv: Akta.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-18

Як цитувати

Касьянова, О. (2021). «Танець семи покривал» з драми Оскара Уайльда «Саломея» в режисерських інтерпретаціях доби модерну. Часопис Національної музичної академії України ім.П.І.Чайковського, (1(50), 117–132. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(50).2021.233140

Номер

Розділ

МИСТЕЦТВОЗНАВСТВО. Сценічне мистецтво