Психологізація вокально-сценічного образу Оксани з опери С. ГулакаАртемовського «Запорожець за Дунаєм» у творчій версії Льва Венедиктова
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(50).2021.233131Ключові слова:
опера С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм», вокальносценічний образ Оксани, диригент, творчі підходи Л. М. Венедиктова, драматургія музичного творуАнотація
Розглянуто чинники створення опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм», її характерні ознаки. З’ясовано видозміни в лібрето твору, їх вплив на визначення конфлікту, особливості його вирішення при втіленні вистави. Здійснено огляд літературних джерел, їх тематичну систематизацію за наступними параметрами: особливості життєустрою задунайського козацтва після руйнування Запорізької Січі; збереження національних традицій, звичаїв, обрядів українського етносу на чужині; специфіка прояву ментальності українців на тлі їх співіснування з іншою нацією, що різниться за культурною та релігійною ідентифікацією. Окреслено методологію дослідження обраної проблематики крізь призму комплексного міжгалузевого осмислення історичного, соціально-психологічного, культурологічного, музикознавчого та театрознавчого аспектів оперного твору. Виявлено особливості музичної драматургії твору, його побудова на синтезі творчо переосмислених жанрово-стильових рис французької та італійської лірико-комічної опери з українським пісенно-танцювальним фольклором. Охарактеризовано три драматургічні лінії в опері: лірико-романтична (образи Андрія і Оксани), комічна (образи Карася і Одарки), патріотична (узагальнений образ народу). Проаналізовано процес створення цілісного вокально-сценічного образу героїні крізь призму співпраці автора статті Є. Колесник — виконавиці партії Оксани з Головним хормейстером Національної опери України Л. Венедиктовим. Визначено індивідуальні специфічні підходи митця до поглиблення психологізації художнього образу героїні із застосуванням синтезу різноманітних засобів сценічної виразності. Доведено плідність співпраці видатного хормейстера з досвідом оперного диригента та співачки у розкритті музичної драматургії оперного твору відповідно до композиторського задуму. Спрогнозовано перспективи подальших розвідок концепту створення цілісних вокально-сценічних образів персонажів у пошуку нового синтезу художніх засобів виразності з їх тяжінням до неосинкретизму
Посилання
Bachynska, O., 2015. Zadunaiska Sich (1775-1828). In: V. Smoliy, V. Shcherbak, A. Gurbyk ta in., ed. Istoriia Zaporizkoi Sichi [The history of the Zaporozhian Sich]. Kyiv: Arii, pp.194–228.
Gubko, O., 2013. Ukrainski psykholohichni typy. In: O.Gubko, ed. Vol.2 Psykholohiia ukrainskoho narodu: Psykholohichni osoblyvosti nashyh kraian u mizhchassi Trypillia – suchasna Ukraina [Psychology of Ukrainian people: Psychological features of our lands in the meantime of Trypillia — modern Ukraine]. Kyiv: TOV «Vydavnytstvo drukarnia Dilo», pp.248–314.
Ihnatenko, I., 2016. Etnolohiia dlia narodu. Sviata, tradytsii, zvychai, obriady, prykmety, viruvannia ukraintsiv [Ethnology for people. Holidays, traditions, customs, rites, superstitious beliefs, faiths of ukrainians]. Kharkiv: Knyzhkovyi Klub Simeinogo Dozvillia. Letychevska, O. M., 2018. Khorove vykonavstvo v opernii vystavi: tvorchist L. M. Venedyktov. [Chorus performance in opera performance: creative work of L. M. Venedyktov]. Kyiv: PF «PP «Foliant».
Pokrovskii, B. A., 2009. Spetsifika iskusstva opernogo aktera. In: B. A. Pokrovskii, ed. Vvedenie v opernuyu rezhissuru [Introduction into opera production]. Moskva: GITIS, pp.53–66.
Rotbaum, L. D., 1989. Problemy vokal'no-akterskogo maisterstva. In: L. D. Rotbaum, ed. Opera i ee stsenicheskoe voploshchenie [Opera and its stage impersonation]. Moskva: Sovetskii kompozitor, pp.167–220.
Stanishevskyi, Yu., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: Istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National opera and ballet theater of Ukraine: History and contemporaneity]. Kyiv: Muzychna Ukrayina.
Strazhnyi, O., 2017. Ukrainskyi mentalitet: iliusii – mify – realnist. 2nd ed. Kyiv: DUKH I LITERA