Виконавська стабільність піаністів як мистецтвознавський феномен
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(50).2021.233122Ключові слова:
сценічна діяльність, піаніст, емоційно-творче самопочуття, художній образ музичного твору, стабільність, виконавська навичкаАнотація
Проаналізовано зміст та структуру поняття «стабільність» з позицій різних галузей науки. Обґрунтовано сутність поняття «виконавська стабільність піаністів». З’ясовано, що означений феномен забезпечує збереження їх оптимального емоційнотворчого самопочуття під час прилюдних виступів і проявляється у двох взаємодіючих видах: статичному та динамічному. Якщо статична виконавська стабільність піаністів у необхідний час мобілізує власні ресурси для адекватної реакції на дію стрес-факторів з метою забезпечення безпомилкового відтворення виконавських навичок, то динамічна — мобілізує здатність до збереження оптимального емоційно-творчого самопочуття для чіткого уявлення художніх образів музичних творів та для їх виразної реалізації в умовах сценічної діяльності. Охарактеризовано специфіку прояву істотних ознак кожного її виду у процесі сценічної інтерпретації музичних творів. Доведено, що статична виконавська стабільність піаністів проявляється у процесі сценічного відтворення виконавських навичок завдяки: незмінності конфігурацій рухових актів на сенсорно-перцептивному рівні, які забезпечували безпомилкове відтворення автоматизованих виконавських дій у процесі підготовки до прилюдної інтерпретації музичних творів; мобілізації внутрішніх ресурсів для чинення опору дії будь-яких стрес-факторів; дотриманню установок спрямованих на звільнення свідомості від контролю над процесом реалізації рухових актів. Описано циклічність врівноваженої пульсації внутрішніх елементів динамічної виконавської стабільності піаністів за алгоритмом «порядок → хаос» і, навпаки, «хаос → порядок». Доведено, що її функціональну основу забезпечує сталість синхронної саморегуляції внутрішніх параметрів, яка досягається завдяки: стійкості до збереження власних духовноестетичних цінностей у процесі пошуків інваріантно-гнучких конструктів для побудови в уявні художніх образів музичних творів; безперервного руху взаємозв’язків між складниками системи означеного феномену під час еволюціонування факторів впливу на перебіг когнітивних процесів; пріоритетності інтелектуально-знаннєвих технологій у побудові художніх образів музичних творів в уяві піаністів
Завантаження
Посилання
Abdullaeva, R. A., 2014. Nestabil'nost' kak odno iz vozmozhnykh sostoyanii sotsialnoi sistemy [Instability as one of the possible states of the social system]. Uspekhi sovremennogo estestvoznaniya, 11, 1, pp.118–121.
Bernshtein, N. A., 1990. Fiziologiya dvizhenii i aktivnost' [Physiology of movement and activity]. Moskva: Nauka.
Vitman, D. S., 2004. Motivation and stability of personnel in the organization. PhD in Psychology. Thesis. Saint-Petersburg State University.
Gofman, I., 1961. Fortepiannaya igra. Otvety na voprosy o fortepiannoi igre [Piano playing. Answers to questions about piano playing]. Translated from English by G. A. Pavlova. Moskva: Muzgiz.
Davydov, М. А., 1997. Teoretychni osnovy formuvania vukonavskoi maisternosti baianista [Theoretical bases of formation of performing skill of the accordionist]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Darvish, O. B., 2008. Psikhologicheskaya ustoichivost' kak bazovaya kharakteristika lichnosti [Psychological stability as a basic characteristic of personality]. Sibirskii pedagogicheskii zhurnal, 7, pp.362–370.
Kulikov, L. V., 2004. Psikhogigiena lichnosti. Voprosy psikhologicheskoi ustoichivosti i psikhoprofilaktiki [Psychohygiene of the individual. Questions of psychological stability and psychoprophylaxis]. Sankt-Peterburg: SPGU.
Litvinova, S. F., 2012. Stabil'nost' kak otsenochnaya kategoriya kachestva prava so storony obshchestva [Stability as an assessment category of the quality of law on the part of society]. Obshchestvo i pravo, 4(41), pp.38–42.
Mezhevov, A. D., 2006. Stability of commercial organizations (theoretical and methodological foundations of threat counteraction management). Doctor of Economics. Abstract of Thesis. Moscow State University.
Molchanova, O. N., 2006. Samootsenka: stabil'nost' ili izmenchivost'? [Self-esteem: stability or volatility?] Psikhologiya. Zhurnal Vysshei shkoly ekonomiki, 2, 3, pp.23–51.
Moskalenko, V. G., 2012. Lektsii po muzykal'noi interpretatsii [Lectures on Musical Interpretation]. Kiev: Klyaksa.
Neigauz, G. G., 1988. Ob iskusstve fortepiannoi igry: zapiski pedagoga [On the art of piano playing: pedagogue's notes]. 5th ed. Moskva: Muzyka.
Pautova, L. A., 2006. Stabilizing consciousness: the experience of sociological research. Doctor of Sociology. Abstract of Thesis. Saint-Petersburg State University.
Perevalova, A. A., 2013. Professional'naya stabil'nost' budushchego pedagoga [Professional stability of the future pedagogue]. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom, 4(20), pp.172–176.
Reikovskii, Ya., 1979. Eksperimental'naya psikhologiya emotsii [Experimental psychology of emotions]. Translated from Polish by V. N. Vilyunas. Moskva: Progress.
Savshinskii, S., 2002. Pianist i ego rabota [The pianist and his work]. Moskva: Klassika-ХХІ.
Soifer, V. G., 2005. Stability and dynamics of labor relation. Doctor of Law. Abstract of Thesis. Yekaterinburg State University.
Timofeeva, R. A., 2013. O dinamicheskoi stabil'nosti v demograficheskom krizise [About dynamic stability in the demographic crisis]. Vestnik Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta, 74, 1, pp.13–16.
Fel'dman, D. M., 1992. Conflicts and stability in international relations (theoretical problems of socio-political analysis). Doctor of Political Science. Abstract of Thesis. Moscow State University.
Tsagarelli, Yu. A., 1989. Psychology of musical performance activity. Doctor of Psychology. Thesis. Kazan State University.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
 - автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.
 
						
							
