Виконавська стабільність піаністів як мистецтвознавський феномен
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(50).2021.233122Ключові слова:
сценічна діяльність, піаніст, емоційно-творче самопочуття, художній образ музичного твору, стабільність, виконавська навичкаАнотація
Проаналізовано зміст та структуру поняття «стабільність» з позицій різних галузей науки. Обґрунтовано сутність поняття «виконавська стабільність піаністів». З’ясовано, що означений феномен забезпечує збереження їх оптимального емоційнотворчого самопочуття під час прилюдних виступів і проявляється у двох взаємодіючих видах: статичному та динамічному. Якщо статична виконавська стабільність піаністів у необхідний час мобілізує власні ресурси для адекватної реакції на дію стрес-факторів з метою забезпечення безпомилкового відтворення виконавських навичок, то динамічна — мобілізує здатність до збереження оптимального емоційно-творчого самопочуття для чіткого уявлення художніх образів музичних творів та для їх виразної реалізації в умовах сценічної діяльності. Охарактеризовано специфіку прояву істотних ознак кожного її виду у процесі сценічної інтерпретації музичних творів. Доведено, що статична виконавська стабільність піаністів проявляється у процесі сценічного відтворення виконавських навичок завдяки: незмінності конфігурацій рухових актів на сенсорно-перцептивному рівні, які забезпечували безпомилкове відтворення автоматизованих виконавських дій у процесі підготовки до прилюдної інтерпретації музичних творів; мобілізації внутрішніх ресурсів для чинення опору дії будь-яких стрес-факторів; дотриманню установок спрямованих на звільнення свідомості від контролю над процесом реалізації рухових актів. Описано циклічність врівноваженої пульсації внутрішніх елементів динамічної виконавської стабільності піаністів за алгоритмом «порядок → хаос» і, навпаки, «хаос → порядок». Доведено, що її функціональну основу забезпечує сталість синхронної саморегуляції внутрішніх параметрів, яка досягається завдяки: стійкості до збереження власних духовноестетичних цінностей у процесі пошуків інваріантно-гнучких конструктів для побудови в уявні художніх образів музичних творів; безперервного руху взаємозв’язків між складниками системи означеного феномену під час еволюціонування факторів впливу на перебіг когнітивних процесів; пріоритетності інтелектуально-знаннєвих технологій у побудові художніх образів музичних творів в уяві піаністів
Посилання
Abdullaeva, R. A., 2014. Nestabil'nost' kak odno iz vozmozhnykh sostoyanii sotsialnoi sistemy [Instability as one of the possible states of the social system]. Uspekhi sovremennogo estestvoznaniya, 11, 1, pp.118–121.
Bernshtein, N. A., 1990. Fiziologiya dvizhenii i aktivnost' [Physiology of movement and activity]. Moskva: Nauka.
Vitman, D. S., 2004. Motivation and stability of personnel in the organization. PhD in Psychology. Thesis. Saint-Petersburg State University.
Gofman, I., 1961. Fortepiannaya igra. Otvety na voprosy o fortepiannoi igre [Piano playing. Answers to questions about piano playing]. Translated from English by G. A. Pavlova. Moskva: Muzgiz.
Davydov, М. А., 1997. Teoretychni osnovy formuvania vukonavskoi maisternosti baianista [Theoretical bases of formation of performing skill of the accordionist]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Darvish, O. B., 2008. Psikhologicheskaya ustoichivost' kak bazovaya kharakteristika lichnosti [Psychological stability as a basic characteristic of personality]. Sibirskii pedagogicheskii zhurnal, 7, pp.362–370.
Kulikov, L. V., 2004. Psikhogigiena lichnosti. Voprosy psikhologicheskoi ustoichivosti i psikhoprofilaktiki [Psychohygiene of the individual. Questions of psychological stability and psychoprophylaxis]. Sankt-Peterburg: SPGU.
Litvinova, S. F., 2012. Stabil'nost' kak otsenochnaya kategoriya kachestva prava so storony obshchestva [Stability as an assessment category of the quality of law on the part of society]. Obshchestvo i pravo, 4(41), pp.38–42.
Mezhevov, A. D., 2006. Stability of commercial organizations (theoretical and methodological foundations of threat counteraction management). Doctor of Economics. Abstract of Thesis. Moscow State University.
Molchanova, O. N., 2006. Samootsenka: stabil'nost' ili izmenchivost'? [Self-esteem: stability or volatility?] Psikhologiya. Zhurnal Vysshei shkoly ekonomiki, 2, 3, pp.23–51.
Moskalenko, V. G., 2012. Lektsii po muzykal'noi interpretatsii [Lectures on Musical Interpretation]. Kiev: Klyaksa.
Neigauz, G. G., 1988. Ob iskusstve fortepiannoi igry: zapiski pedagoga [On the art of piano playing: pedagogue's notes]. 5th ed. Moskva: Muzyka.
Pautova, L. A., 2006. Stabilizing consciousness: the experience of sociological research. Doctor of Sociology. Abstract of Thesis. Saint-Petersburg State University.
Perevalova, A. A., 2013. Professional'naya stabil'nost' budushchego pedagoga [Professional stability of the future pedagogue]. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom, 4(20), pp.172–176.
Reikovskii, Ya., 1979. Eksperimental'naya psikhologiya emotsii [Experimental psychology of emotions]. Translated from Polish by V. N. Vilyunas. Moskva: Progress.
Savshinskii, S., 2002. Pianist i ego rabota [The pianist and his work]. Moskva: Klassika-ХХІ.
Soifer, V. G., 2005. Stability and dynamics of labor relation. Doctor of Law. Abstract of Thesis. Yekaterinburg State University.
Timofeeva, R. A., 2013. O dinamicheskoi stabil'nosti v demograficheskom krizise [About dynamic stability in the demographic crisis]. Vestnik Novgorodskogo gosudarstvennogo universiteta, 74, 1, pp.13–16.
Fel'dman, D. M., 1992. Conflicts and stability in international relations (theoretical problems of socio-political analysis). Doctor of Political Science. Abstract of Thesis. Moscow State University.
Tsagarelli, Yu. A., 1989. Psychology of musical performance activity. Doctor of Psychology. Thesis. Kazan State University.