Вплив прелюдій Дж. Гершвіна на композиторське мислення Чжана Шуая

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(50).2021.233103

Ключові слова:

китайська фортепіанна мініатюра, жанр прелюдії, джазова стилістика, наслідування, робота за моделлю, фортепіанний конкурс

Анотація

Розглянуто специфіку творчого мислення Чжана Шуая на основі проведення паралелей між Трьома прелюдіями Дж. Гершвіна і аналогічним циклом прелюдій китайського композитора за моделлю та співвідношенням «гершвінівського» й індивідуального. З’ясовано, що творче мислення Чжана Шуая проявляється на загальнокомпозиційному рівні, тобто на рівні циклу із послідовністю «швидко — повільно — швидко» та пануванням ритмічної енергії в крайніх прелюдіях, а на рівні виразності мелодики й ліричного настрою — в центральній прелюдії. Виявлено «гершвінівський» вплив на специфіку творчого мислення Чжана Шуая і на стилістичному рівні, зокрема: опора на модель проявляється в зверненні до джазової ідіоми, яка відбивається на характері ритмічних формул, а також на гармонії і ладу (поєднання діатонічних та хроматичних структур, застосування блок-акордів, орієнталізм в фінальній прелюдії). Якщо творчому мисленню Дж. Гершвіна властиве використання блюзових тонів і хроматичних ходів, то творче мислення Чжана Шуая характеризується певною раціоналістичністю, зумовленою відповідним способом конструювання нової музики за «гершвінівською» моделлю. Проведено аналогії між мелодичними та ритмічними формулами Других прелюдій Дж. Гершвіна і Чжана Шуая, а також аналогії між логікою початкового експонування елементів теми — їх Перших прелюдій. Доведено, що найсуттєвіші відмінності між «гершвінівською» моделлю та музикою Чжана Шуая проступають на рівні способів фактурного розвитку матеріалу. Прелюдїї Дж. Гершвіна, як правило, містять два ключових шари фактури — мелодія та супровід, їх фактура «графічніша», прозоріша, тоді як у Чжана Шуая вона відразу ущільнюється фігуративним підголоском або додатковим акордово-ритмічним прошарком. Інша відмінність полягає в сфері ладу, оскільки у Чжана Шуая відчувається прагнення комбінувати штучно-симетричні структури та пентатонну основу мелодики, що зумовлює стилістичну своєрідність його музики. Визначено індивідуальні особливості інтерпретації прелюдій Чжана Шуая як зразка конкурсного репертуару піаніста.

Біографія автора

Ляо Моя, Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського

аспірантка кафедри теорії та історії культури

Посилання

Batanov V. Yu., 2020. Evropeiskie traditsii fortepiannoi muzyki v tvorchestve kitaiskikh kompozitorov ХХ veka [European traditions of piano music in the works of Chinese composers of the 20th century]. Vіsnyk Natsіonalnoi akademіi kerіvnykh kadrіv kultury і mistetstv, 1, pp.61–69.

Isenko A. I., 2015. Muzykal'noe modelirovanie kak metod poznaniya i sochineniya muzyki [Musical modeling as a method of cognition and composition of music]. Kontsept, 3, pp.1–7.

Li Syao Syao, 2010. Chinese piano miniature of the 20th century in its interaction with the specifics of national artistic thinking. Ph.D. in Art History. Thesis. The Belarusian State Academy of Music.

Li Syao Syao, 2009. Puti razvitiya zhanra programmnoi fortepiannoi miniatyury v Kitae [Ways of development of the genre of program piano miniature in China]. Vesnik Belorusskoi gosudarstvennoi akademii muzyki, 13, pp.56–60.

Li Yun', 2019. Wang Jianzhong's piano works. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. Russian State Pedagogical University named after A. I. Herzen.

Lyu Ketin, 2017. The modern piano school of Taiwan in analogies to the european art of the 20th century. Ph.D. in Art History. Thesis. The Odessa National A. V. Nazhdanova Academy of Music.

Hinson M., 2000. Guide to the Pianist’s Repertoire. 3-rd ed. Indiana: Indiana University Press.

Jingbei Li, 2019. D.M.A. Three Selected Piano Preludes from Ding Shan-de, Chen Mingzhi and Zhang Shuai to Exemplify the Varieties of Chinese Piano Preludes. Doctor in Musical Arts. Abstract of Thesis. The Ohio State University.

Lin Tian, 2014. The World of Tan Dun: The central importance of Eight memories in Watercolor (op.1). Doctor in Musical Arts. Thesis. Louisiana State Universityand Agricultural and Mechanical College.

Zhang Suai, 2020. Bio, [online]. Available at: <https://english.dkdm.dk/~/media/Files/Internationalt/MCI/Zhang%20Shuai%20Bio.ashx> [accessed 10 July 2020].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-18

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ