Масова культура та соціокультурні тенденції ХХІ століття: взаємозв’язок та реалізація (на прикладі окремих зразків поп-музики)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(50).2021.233096

Ключові слова:

масова культура, популярна культура, соціокультурні тенденції, тенденції XXI століття, поп-музика

Анотація

Прослідковано трансформацію понять масової культури, поп-культури і тих мистецьких жанрів, які є їхніми складовими, у науковому дискурсі ХІХ-ХХІ ст. Досліджено шляхи і результати взаємовпливу сучасної культури та соціуму, який є кінцевим споживачем культурного продукту. Проаналізовано окремі приклади сучасного кінематографу та музичної індустрії та визначено, що ці дві найбільш вживані споживачем сфери мистецтва безпосередньо стають відображенням світових соціальних тенденцій. Розглянуто ключові соціальні процеси, які знайшли відображення у сучасній популярній музиці, що дозволило не лише конкретизувати та систематизувати опис шляхів взаємовпливу музичного мистецтва і його споживача, а й прослідкувати як саме масовий споживач формує функціонування та розвиток популярного та масового продукту. Найбільш поширеними ідеями, що транслюються виконавцями, визначені ідеї боротьби проти різноманітної дискримінації (гендерної, ідентифікаційною — як у випадку з LGBTQ+ суспільства, за статурою тощо) та створення єдиного полікультурного простору. У зв’язку з цим при аналізі вибраних творів поп-музики, було застосовано полікультурний підхід, який дозволяє розглядати їх у розрізі синтезу культур та формування глобального продукту, тобто такого, який буде зрозумілий і доступний кожному. До аналітичного розділу включені твори виконавців, написані останній кілька років, що робить цей аналіз актуальним та демонструє, що виокремлені тенденції відбуваються зараз і продовжують трансформуватися, змінюватися. Такий комплексний підхід до вивчення масової культури може бути корисним для уточнення визначення цього поняття, оскільки трактування й оцінка означеного явища науковців на сьогодні відрізняється, незважаючи на значну кількість досліджень масової культури та окремих її форм у різних галузях науки — філософії, культурології, соціології, психології.

Біографія автора

Неллі Самікова, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

аспірантка кафедри теорії та історії культури

Посилання

Bakhman-Medik, D., 2017. Kul'turnye povoroty. Novye orientiry v naukakh o kul'ture [Cultural turns. New landmarks in sciences about culture]. Moskva: Novoe Literaturnoe obozrenie.

Bezuhla, P. I., 2010. Masova kultura: do problemy vyznachennia poniattia [Mass culture: the problem of defining the concept]. Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti, 11, pp.25–34.

Bondarenko, I. S., 2012. Mistse masovoi kultury v determinanti spozhyvannia [The place of mass culture in the determinant of consumption]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Filosofiia, kulturolohiia, sotsiolohiia, 3, pp.108–114.

Konrad, S., 2018. Chto takoe global'naya istoriya? [What is global history?]. Moskva: Novoe Literaturnoe Obozrenie.

Makkueil, D., 2001. Teoriya massovoi kommunikatsii. In: S. Erofeev, ed. Konteksty sovremennosti [Contexts of modernity]. Kazan': Izdatel'stvo Kazanskogo universiteta, pp.12–16.

Ortega-i-Gasset, Kh., 1991. Estetika. Filosofiya kul'tury [Aesthetics. Philosophy of culture]. Moskva: Iskusstvo.

Stori, Dzh., 2005. Teoriia kultury ta masova kultura. Vstupnyi kurs [Theory of culture and mass culture. Introductory course]. Kharkiv: Akta.

Trotsuk, I. V., Karpova, A. M., 2010. Pop-kul'tura kak faktor sotsializatsii: vozmozhnost' empiricheskogo analiza [Pop culture as a factor of socialization: the possibility of empirical analysis]. Vestnik RUDN. Seriya: Sotsiologiya, 1, pp.96–107.

Aniftos, R., 2020. BTS' ARMY Are Celebrating 'Dynamite' at No. 1 on Billboard Hot 100: 'No Words Just Tears'. Billboard, [online]. Available at: <https://www.billboard.com/amp/articles/news/bts/9442923/bts-army-dynamite-hot-100-fanreactions> [accessed: 10 February 2021].

Chun-Li. Street Fighter Wiki, [online]. Available at: <https://streetfighter.fandom.com/wiki/Chun-Li> [accessed: 10 February 2021].

Drohan, F., 2020. Harry Styles Becomes the First Man to Star on Vogue‘s Cover in 127 Years. Fashion Week Daily, [online]. Available at: <https://fashionweekdaily.com/harrystyles-becomes-the-first-man-to-star-on-vogues-cover-in-127-years> [accessed: 10 February 2021].

IFPI Global Music Report 2019. April 2 nd 12. , 2019, [online]. Available at: <https://www.ifpi.org/ifpi-global-music-report-2019> [accessed: 10 February 2021].

Funnell, L., 2014. Warrior Women: Gender, Race, and the Transnational Chinese Action Star. New York: State University of New York Press.

Inglis, D., 2005. Culture and Everyday Life. London; NewYork: Routledge, Taylor&Francis Group.

Macatee, R., 2016. Jaden Smith pose en jupe pour la campagne Louis Vuitton: pourquoi la marque l'a choisi. E online, [online]. Available at: <https://www.eonline.com/fr/news/728182/jaden-smith-pose-en-jupe-pour-la-campagne-louisvuitton-pourquoi-la-marque-l-a-choisi> [accessed: 10 February 2021].

Morris, M. W., Chi-yue Chiu and Zhi Liu, 2014. Polycultural Psychology. Annual Review of Psychology, 66(1), pp.632–651.

Rosenthal, L., Levy, Sh. R, Militano, M., 2014. Polyculturalism and Sexist Attitudes: Believing Cultures are Dynamic Relates to Lower Sexism. Psychol Women Q, [online]. Available at: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4266561/> [accessed: 10 February 2021].

Rosenthal, L., Levy, Sh. R., 2010. The Colorblind, Multicultural, and Polycultural Ideological Approaches to Improving Intergroup Attitudes and Relations. Social Issues and Policy Review, 4, 1, pp.215–246.

Rosenthal, L., Levy, Sh. R., 2012. The Relation Between Polyculturalism and Intergroup Attitudes Among Racially and Ethnically Diverse Adults. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 18, 1, pp.1–16.

Ting, J., 2019. BLACKPINK‘s Coachella Performance Was a Major Moment. PAPER Magazine, [online]. Available at: <https://www.papermag.com/blackpink-coachella-2019-2634547843.html?rebelltitem=9#rebelltitem9> [accessed: 10 February 2021].

Trust, G., 2017. 'Despacito' Ties for Second-Longest-Leading Hot 100 No. 1 of All Time & Cardi B Hits Top 10. Billboard, [online]. Available at: <https://www.billboard.com/articles/columns/chart-beat/7898293/despacito-number-one-14-weeks-hot-100-record> [accessed: 10 February 2021].

Warburton, N, ed., 2018. Against popular culture. Aeon, [online]. Available at: <https://aeon.co/essays/against-guilty-pleasures-adorno-on-the-crimes-of-pop-culture> [accessed: 10 February 2021].

Zolberg, V. L., 2013.A cultural sociology of the arts. Sociopedia.isa, [online]. Available at: https://www.isaportal.org/resources/resource/a-cultural-sociology-of-the-arts/[accessed: 10 February 2021].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-18

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ