Артистичні уміння вокаліста в контексті творчої діяльності О. С. Тимошенка
DOI:
https://doi.org/10.31318/2414-052x.4(49).2020.220882Ключові слова:
сценічний артистизм вокаліста, артистичні вміння, творча діяльність О. С. Тимошенка, перевтілення, сценічні рухиАнотація
Проаналізовано вихідні положення наукових досліджень у галузі мистецтвознавства та творчо-педагогічного досвіду О. С. Тимошенка, які надали змогу обґрунтувати зміст поняття «сценічний артистизм вокаліста». З’ясовано, що означений феномен доцільно розглядати з позицій генетики та генезису. Висвітлено змістове наповнення загальних і специфічних рис кожного виду артистизму вокаліста, завдяки яким здійснюється додаткове підсилення передачі інформації слухачам/глядачам у процесі сценічних виступів. Доведено, що недосконалість цієї складової виконавської майстерності вокаліста не тільки послаблює передачу необхідної музичної інформації, а й призводить до неадекватного сприйняття авторського задуму. Описано зміст поняття «артистичні уміння вокаліста», які характеризуються не успадкованою, а набутою здатністю особистості спрямовувати когнітивні ресурси на швидке віднайдення прийомів візуального підсилення передачі слухачам/глядачам образно-емоційного змісту музичного твору засобами перевтілення у концертний сценічний образ, а також мімічними та сценічними рухами. Розглянуто два види артистичних умінь вокаліста — вербальний та невербальний. Визначено загальні та специфічні риси їх прояву. До загальних рис віднесено досконалість перебігу психічних процесів (уваги, уяви та мислення), емоційних і вольових станів. Специфічними рисами прояву вербального виду артистичних умінь вокаліста є: виразність звучання голосу та його тембру, що безпосередньо залежить від вроджених властивостей виконавського апарату та «техніки» звуковидобування; логіка побудови мелодико-ритмічних ліній у гнучкому інтонаційно-фразовому розвиткові. З’ясовано, що специфічні риси прояву вербального виду артистичних умінь вокаліста пов’язані зі сценічним перевтіленням у новостворений емоційно-змістовий образ музичного твору, з його швидкістю, адекватністю, мобільністю, правдивістю, щирістю, культурою, збереженням власної гідності тощо. Доведено, що основу прояву невербального виду артистичних умінь вокаліста забезпечує здатність до комунікативного впливу на слухачів/глядачів у процесі сценічної музично-виконавської діяльності завдяки мімічним та сценічним рухам. Його специфічні риси пов’язані з природністю, пластичністю, вишуканістю та емоційною «насиченістю» мімічних і сценічних рухів.
Завантаження
Посилання
Antoniuk, V. H., 2000. Postanovka holosu [Voice staging]. Kyiv: Ukrainska ideia.
Bazhanova, R. К., 2010. Sootnoshenie artistizma i teatral'nosti: filosofskokul'turologicheskii analiz [The relationship between artistry and theatricality: a philosophical and cultural analysis]. Uchenye zapiski Kazanskogo gosudarstvennogo universiteta, 152, 1, pp. 34–40.
Vyhotskii, L. S., 1968. Psikhologiya iskusstva [Psychology of Art]. Moskva: Iskusstvo.
Hrebeniuk, N. Ye., 2000. Vocal and performing creativity. Doctor in Art History. Thesis. Tchaikovsky National music academy of Ukraine.
Husarchuk, Т. V., 2008. Vykhovatel khormeisteriv [Educator of choirmasters]. Ukrainska kultura, 2 (February), p. 36.
Yerhiev, І. D., 2016. The artistic universe of a musician-instrumentalist of the late XX – early XXI century. Doctor in Art History. Odessa National Music Academy named after A. V. Nezhdanova.
Zakhava, B. Ye., 1978. Masterstvo aktera i rezhisera [The skill of an actor and director]. Moskva: Iskusstvo.
Komarov, V. А., 2010. Artistry as a phenomenon of musical art. Ph.D. in Art History. Abstract of Thesis. FGOU VPO Orenburg State Institute of Arts.
Moskalenko, V. H., 1998. Do vyznachennia poniattia “muzichne myslennia” [To define the concept of "musical thinking"]. Ukrainske muzykoznavstvo, 28, pp. 48–53.
Nemyrovich-Danchenko, V. I., 1984. O tvorchestve aktera [About the work of actor]. Moskva: Iskusstvo.
Romanova, Ye. V., 2013. Variety of aesthetic manifestations of artistry. Ph.D. in Philosophy. Abstract of Thesis. Moscow State University of Culture and Arts.
Stanislavskii, К. S., 1985. Rabota aktera nad soboi [The work of the actor on himself]. Part 1. Moskva: Iskusstvo.
Steiner, К., 1970. Psikhologiya igry [The psychology of game]. Moskva: Znanie.
Taniuk, L., 2003. Slovo. Teatr. Zhyttia. Vybrane v 3-h tomakh [Word. Theater. Life. Selected in 3 volumes]. Vol.2. Kyiv: Altpress.
Tymoshenko, О. S., 1986. Vokalizatsia yak zasib vyraznosti: vykonavstvo [Vocalization as a means of expression: performance]. Musyka, 2, pp. 18–19.
Tsaharelli, Yu. А., 1989. Psychology of musical performance activity. Doctor in Psychology. Thesis. Leningrad State University.
Chvanova, А. N., 2005. Formation of artistry of musicians-performers. Ph.D. in Pedagogics. Abstract of Thesis. Samara State University.
Shchepkin, М. S., 1953. Zapysky. Lystuvannia [Notes. Correspondence]. Kyiv: Mystetstvo.
Yunyk, D. H., 2009. Vykonavska nadiinist musykantiv: zmist, struktura i metodyka formuvannia [Performance of musicians: content, structure and methods of formation]. Kyiv: DAKKKiM.
Brecht, В., 1997. Über Stoffe und Form. Ausgewählte Werke in sechs Bänden. Jubiläumsausgabe zum 100. Geburtstag; Frankfurt a.M.: Suhrkamp Verlag.
Yunyk, D., 2020. Psychological foundations of the functioning of the structural components of the memory of recipients. In: O. Mykhailychenko, ed. Management of higher and secondary education. – Atlanta, GA, USA : Scholar’s Press, pp. 255–267.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Починаючи з червня 2025 року авторське право на публікацію залишається за авторами.
Автори можуть використовувати власні матеріали в інших виданнях за умови посилання на журнал «Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського» як на місце першої публікації.
Наш журнал дотримується авторських прав та дозволів CREATIVE COMMONS для журналів із відкритим доступом.
Автори, які публікуються в цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- автори лишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, яка дає змогу іншим особам вільно поширювати опубліковане дослідження з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі;
- автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи такою, якою її було опубліковано цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.